האנדרטה לזכרו של יהושע ברמן “ג’ינג’י”

האנדרטה לזכרו של יהושע ברמן “ג’ינג’י” – סמי שטרית חוות אש הר
אבא, יהושע ברמן “ג’ינג’י ” נולד ב 1921 גדל כבן זקונים לארבעת אחיו כצבר פרחח אדום שיער בתל אביב הקטנה, בגיל צעיר הצטרף לאביו שבנה את כפר הנוער בן שמן ונישאר ללמוד בכפר. מאוחר יותר שימש במקום כשומר שדות ונוטר במשטרה הבריטית. בפרוץ מלחמת העולם הצטרף לצבא הבריטי ליחידת תותחי החוף בנמל חיפה. בסיום המלחמה יצא לאירופה עם הבריגדה ועסק בהצלת יתומי המלחמה והעלתם לארץ ישראל.
הורי הצטרפו כחברים לדגניה ב’ שם נולדתי ערב פרוץ מלחמת העצמאות שבה נקרא אבי ע”י בן גוריון להקים את גדוד התותחנים הראשון של צה”ל ובסיום המלחמה לצוות ההקמה של הנח”ל.
לאחר שחרורו מהצבא חזרנו לתל אביב ואבא הצטרף לחברת הבנייה של סבא משה ומשם קריירה ארוכת שנים של בניית הארץ… הקמת שיכוני עולים, מבני ציבור וכו’. את זאת עשה אבא במקביל לאהבתו הגדולה לגדוד תותחני המילואים עד שבגיל 60 התנדב לצבא הקבע כדי לפקח על בניית בסיסי צה”ל ושדות התעופה עם פינוי סיני.
עם שחרורו מצבא הקבע הקדיש אבי את שנותיו האחרונות כיו”ר איגוד ותיקי התותחנים לבניית “בית התותחן” בזיכרון יעקב.
לפני עשר שנים ביום הזיכרון נפטר אבי לאחר מחלה קשה ונקבר למחרת יום העצמאות בעינת כאשר באותו היום מתפרסמת עליו כתבה גדולה בידיעות אחרונות.
כאן מקבלת העלילה טוויסט מיוחד במינו.
…בבוקר ההלוויה יוצא מחוות הבודדים “אש הר” שליד מצפה רמון, סמי שטרית בעלי החווה, איש רגיש עם נפש של אמן לחפש גרוטאות לפסליו במחנה שבו מאחסן משרד הביטחון גרוטאות, בעודו משוטט במחנה הוא ניתקל בתותח ירדני שנלקח שלל בששת הימים..
סמי “נדלק” על הגרוטאה וביקש אותה לחוותו…לאחר שקיבל אותה יצא דרומה לחווה ובדרך עצר לקנות עיתון ובו קרא כתבה על אחד, יהושע ברמן ג’ינג’י, מוותיקי חיל התותחנים שמובא היום לקבורה בעינת.
סמי הצטמרר מצרוף המקרים, עצר וצלצל למזכירות קיבוץ עינת כדי לברר מי האיש ואיך אפשר להגיע למשפחתו! כמובן שבמזכירות אף אחד לא ידע במה מדובר וסמי החליט לפרסם פוסט בפייסבוק בלווי הכתבה מהעיתון במחשבה שזה יגיע מתישהו למשפחה…
לפני כשנה וחצי, בן אחותי במסגרת קורס מכי”ם התבקש להכין עבודה על מנהיגי צבא ובחר בסבא שלו כמושא העבודה, כל המשפחה התגייסה לעזרתו ורגע לפני הדפסתה הציעה בתנו הצעירה סיון לחפש חומר על סבא בגוגל! וכאן הגיעה ההפתעה המצמררת במציאת הפוסט שפרסם סמי לפני תשע שנים. מיד יצרה איתו קשר טלפוני ושמעה ממנו על התותח שמצא ועל הכתבה שקרא וחיפושיו אחרי מי ממשפחת ברמן, כדי לנסות ולחבר באמנותו ובנפשו היצירתית את התותח לזכרו של הג’ינג’י…
ומכאן…ההתקשרות לסמי הציפה בכולנו זיכרונות רבים ובשבועות לפני שנה נסענו לפגוש את האדם היקר בחווה במדבר…היום, לאחר שנה של מספר ביקורים בחווה והרבה הכנות סמי מגשים לו ולנו את החלום כאשר התותח הוצב בראש הגבעה מעל החווה על פני משטח סלע גדול ומיוחד ובתחתיתו לוח זיכרון מפלדה עם סיפור קצר על עברו של אבא…