שבילי רון – כרם מהר”ל

אביאל רון (ט”ז באב תש”ח 21 באוגוסט 1948 – י”ח בניסן תשס”ב 31 במרץ 2002) היה אלוף משנה בחיל התותחנים  ומנכ”ל המרכז למיפוי ישראל. חתן פרס ביטחון ישראל.

רון היה חובב רכיבת אופניים ועל שם בני המשפחה נקרא חניון “שבילי רון” להליכה ולרכיבה באופניים. כמו כן נקראה על שמו צעדת “לוחמי האש” של חיל התותחנים ובאוניברסיטת חיפה הוצא לזכרו הקובץ “מחקרים בארץ ישראל – ספר אביאל רון”. כמו כן בבית הספר “חוגים” נקראה כיתה על שם בתו של רון: “החדר של ענת“.

האנדרטה, הנמצאת ברחבה העליונה של הפארק שהוקם ביער “עופר” בכרמל, מספרת על מותם של אב ושני ילדיו בפיגוע במסעדת “מצה” בחיפה. במהלך חול המועד של פסח בשנת 2002 נכנס מחבל מתאבד אל המסעדה והתפוצץ כשהוא לוקח יחד איתו את חייהם של 15 ישראלים, בינהם אביאל, ענת ועופר למשפחת רון.

הפארק שהוקם לזכרם באיזור חורבת כביר כולל חניונים ושבילי אופניים שעוברים בתוך יער האורנים הסמוך ליישוב כרם מהר”ל. במסגרת הפרוייקט הוכשר שביל טיול מעגלי באורך 1.2 ק”מ, המתאים להולכי רגל ורוכבי אופניים, ולאורכו שלטי הסבר בוטניים גיאוגרפיים והיסטוריים. המסלולים עוברים דרך מצפורים הצופים לעבר חוף הכרמל ומורדות הר הכרמל.

ביום שלישי 10 בספטמבר 2006 נחנך אתר “שבילי רון”. החניון הוקם בשיתוף קרן הקיימת לישראל מכספי תרומות אותן גייסה העמותה אותה הקימו חבריו, בראשות אל”מ (מיל.) גידי לפבר.

בטקס הושמע לראשונה השיר: “והאדמה לא ידעה” שנכתב לזכר השלושה ע”י דלית קורן ותלמה אליגון. השיר בוצע ע”י גלי עטרי.

בצומת עופר, כביש תל-אביב חיפה הישן (כביש מספר 4), נוסעים מזרחה כ- 1.6 ק”מ ואחרי כן צפונה (שמאלה) ליער עופר, על פי השילוט לחניון “שבילי רון”. החניון נמצא כ- 2 ק”מ מהפניה.