בן עצמאות לקדש

מידע על התמונה: בתקופה זו היו פיתח צה"ל את פעולות התגמול

בן עצמאות לקדש

לקראת מבצע קדש, קלט גד' "שפיפון" את התומ"תים הראשונים (105 מ"מ על תובת AMX ) ופתח את עידן המתניע.

התקופה מאופיינת במספר תחומים מאד ברורים והם:
א. פתיחת שערי העלייה, חיסול מחנות הפליטים בחו”ל, תקופת השיא של המעברות, אכלוס ישובים ערבים (באר שבע , יפו, לוד, רמלה ועוד) בעולים חדשים, הקמת עשרות מושבים ועיירות בכל רחבי הארץ.
ב. מצב כלכלי קשה ביותר, האבטלה מביאה לפתרון המוכר כ”עבודות יזומות” (נוצלו בעיקרן לנטיעת יערות והכשרות קרקע ע”י קק”ל), קשיי שפה, מפגשים של שלל התרבויות מכל קצווי תבל, כתוצאה מכך משברים נפשיים וחברתיים רבים.
ג. “צנע” בארץ, הקצבות מזון, הלבשה והנעלה, המתייצבים לשרות בצה”ל מתבקשים להביא עמם את תלושי ההלבשה וההנעלה. בחלק ממחנות צה”ל מגדלים ירקות לאספקה עצמית (כולל גדוד “שפיפון” בחצור).
ד. מבחינה ביטחונית, כמעט מיד לאחר גמר מלחמת השחרור מתחילה בעיית ה”מסתננים”, חלקם פליטים מעבר לגבול וסתם גנבים שבאים לגנוב מהמושבים בקר, בהמות עבודה. חלקם האחר שנקראו מאוחר יותר “פדאיון” החלו בפעולות טרור, פרט לתופעת המתאבדים היו חלקן דומות באכזריותן לפעולת המחבלים בימנו, כמו תקיפת אוטובוס אזרחי מאילת במעלה העקרבים, תקיפה ברימונים וירי על חוגגים בחתונה במושב פטיש, זריקת רימונים לחדרי שינה בפנימיית שפירים. לא היה מקום בטוח מ”הפדאיון” בארץ, דרומה מרחובות נסעו בלילה בשיירות.
ה. צה”ל נטל חלק נכבד בקליטת העלייה, בכל יחידה היו לימודי עברית, חלק מהשעורים הצבאיים הועברו עם מתורגמנים. באותו זמן החל צה”ל להבנות כצבא ממלכתי הקולט את לוחמי מלחמת השחרור, כולל המתרות השונות, מאמץ תורות לחימה ועקרונות מבנה, בעיקר מהצבא הבריטי שרבים שרתו בו, כחיילים וקצינים במלחמת העולם השנייה.
ו. בתקופה זו היו פיתח צה”ל את פעולות התגמול שהיו על עיקרון שמדינה אחראית על מחבלים היוצאים מתחומה לפגע בישראל. היו גם תקריות בגבולות המדינה, כאשר הסורים השתלטו על אל-חמה, צלחו הירדן והשתלטו על תל כורזים כחלק מהמאבק על מי הירדן. המצרים השתלטו על רכס הסבחה ליד בארותיים, ועוד.
צה”ל נבנה בעיקרו על חטיבות חי”ר ככוח לוחם עיקרי, הטנקים נחשבו ככוח מסייע. חת”מ נבנה כמו צה”ל, לכל חטיבת חי”ר היה גדוד מרגמות כבדות אורגני של החטיבה (גד’ 334 היה של גולני וחייליו הלכו עם תג החטיבה).
גדודי שדה 25 ליטראות היו במערך החייל, גם מערך הנ”ט והנ”מ היו בחת”ם.
בשנת 1954 נקלטו בחיל תותחים ראשונים 155 מ”מ, גד’ “אייל” הוסב לכלים אלה ירי מבצעי ראשון במבצע קלקיליה.
לקראת מבצע קדש, קלט גד’ “שפיפון” את התומ”תים הראשונים (105 מ”מ על תובת AMX ) ופתח את עידן המתניע.