אש נ”ס – התותחנים במלחמת יום הכיפורים

סרטו של רמי קדר, המתאר סיפורי קרבות וגבורה כפי שמשתקפים מזווית עיניהם של לוחמי התותחנים במלחמת יום הכיפורים, הוקרן בחודש שעבר בפני חיילי ומפקדי החיל בעבר ובהווה

מאת מערכת תמיד תותחן     2016/11/22 - 17:32:22

בצהרי יום שישי, 7 אוקטובר 2016, התכנסו תותחנים רבים בסינמטק תל-אביב, כ-400 חיילים ומפקדים לשעבר, להקרנה ראשונה של הסרט “אש נגד סוללות – התותחנים במלחמת יום הכיפורים”. סרט זה, בבימויו של רמי קדר (לשעבר קצין חינוך פיקוד המרכז) ובהפקת מחלקת התעודה של הערוץ הראשון, מתאר סיפורי קרבות וגבורה כפי שמשתקפים מזווית עיניהם של לוחמים (תותחנים), בעיקר בימי הבלימה הראשונים של מלחמת יום הכיפורים.
זהו גלגולו השני של הסרט, אשר הוקרן בגרסתו הראשונה בשנת 2013 בבית התותחן בזיכרון יעקב, לציון 40 שנה למלחמת יום כיפור, ועסק רובו ככולו בלחימת גדוד 405 (בפיקודם של המג”ד אריה מזרחי והסמג”ד אורי מנוס).
על מנת להתאימו לשידור בטלוויזיה, עבר הסרט מספר שינויים מתחייבים. בין היתר, נוספו לו חומרים הנוגעים לגדוד בה”ד 9 (גדוד הצוערים, בפיקודם של המג”ד עמי כהן והסמג”ד שמיל גולן), ראיונות עם מפקדי מסתייע נוספים, השתתפות התותחנים בקרבות נוספים כמו קרב ההבקעה למובלעת הסורית, כיבוש החרמון ותל שאמס, ועוד).
טרם ההקרנה, נשא דברים הקתמ”ר בעת מלחמת יום הכיפורים, האלוף (מיל’) נתי שרוני, ושיתף את הקהל באווירה המיוחדת שהייתה במטכ”ל ערב המלחמה והתאפיינה באופוריה מקיר לקיר (במישור המדיני והצבאי), כולל תובנות שבעשור הקרוב לא נראית שום מלחמה באופק, ואפילו כוונות מעשיות במטכ”ל לפרק יחידות סדירות מסד”כ צה”ל, ביניהן חטיבת טנקים, גדוד 405, ועוד.

מתוך הקרנת הבכורה של הסרט (צילום: אריה מזרחי)
הקתמ”ר הנוכחי, תא”ל אלון קלוס, ברך את הקהל ועמד על התרומה החשובה למורשת הקרב תוך כדי הבעת הערכה רבה לוותיקי החיל שסללו את הדרך לדורות הצעירים. אחריו, בימאי הסרט רמי קדר ומנהל מחלקת התעודה של הערוץ הראשון איתי לנדסברג, דיברו על הסרט ועל עבודתם המשותפת בהפקה.
לדבריו של לנדסברג, הגורם המניע מאחורי הפקת הסרט היה רצונו להציג ולתקן את היחס ההפוך בין גבורת לוחמי חיל התותחנים למידת הפרסום והתהילה לה הם זוכים אז והיום. הסרט מסייע בהגברת התודעה הציבורית ובעשיית צדק היסטורי מסוים ומהווה נדבך חשוב נוסף במורשת הקרב של חיל התותחנים. 
בגיליון הקרוב של תמיד תותחן יפורסמו רשמיו האישיים של אל”מ (מיל’) אהרון אמויאל, קע”ת בסוללה ג’ בגדוד 405 בעת מלחמת יום הכיפורים, שנכח בהקרנת הסרט. כתבה זו מבוססת על רשמיו אלו.

ההזמנה להקרנת הבכורה של הסרט “אש נגד סוללות”