בדרך למעלה

אל"מ ירון פורמוזה ישמש כמת"פ צפון הבא. כשברקע מנשבות רוחות המלחמה הוא מדבר על הצורך בשת"פ עם חילות נוספים ועל בניין כוח, שיוכל לתת מכה מהירה וקטלנית

מאת תא"ל (מיל') יעקב זיגדון     2013/08/20 - 15:37:20

אל”מ ירון פורמוזה נמצא במסלול המהיר לצמרת הגבוהה של חיל התותחנים. הוא לא יעלה על דעתו להגיד דבר כזה, הוא קצין אמיתי ומכאן גם צנוע, זו הצהרה של כותב שורות אלה.
פגשתי את ירון לשיחה ביום בו נערך טקס חילופי התפקידים בינו לבין אל”מ אילן לוי, שהחליפו כמפקד אגד ארטילרי 282. פורמוזה עצמו יתפוס את מקומו כמפקד התותחנים של פיקוד צפון, בתום טיול קצר בקרוואן ברחבי אירופה עם משפחתו.
ירון הוא מסוג הקצינים שהיית רוצה שיהיה מפקד של הילדים שלך בלחימה. הוא קצין איכותי ומקצוען שמוערך על ידי כל הגורמים, יודע על מה הוא מדבר, עומד על דעתו ועדיין שומר על רוגע ושלווה.(אנו למודי הניסיון יודעים כי זו הדרך, אותם אלה שמברברים עם הצגות ומצגות לרוב מתחילים, אך במהרה גם מסיימים ככוכבי שביט…).

מבחינתו של ירון השירות בצבא הוא גם סוג של שליחות מקצועית. הוא התפתח בעוצבת עמוד האש, בעיקר בגדוד רשף, כאשר תתי האלופים (מיל’) לורנס מועלם ומישל בן ברוך והאלוף יואב הר אבן היו בסביבה. אין ספק סביבה שמהווה השראה. פורמוזה נשוי ואב לשניים ונמצא בחיל כבר 22 שנה. בינתיים, הוא כבר הספיק ללמוד בפו”ם, ולעשות תואר ראשון בניהול ובמשאבי אנוש ותואר שני במנהל עסקים וכלכלה. לתפקיד מת”פ צפון הוא מגיע לאחר גיחה קצרה ב”מרחב”, שם שימש כראש זירת צפון בחטיבת המבצעים, מפקד הסיוע באוגדה 91 וכמובן מפקד אגד ארטילרי 282.
יותר ויותר קציני תותחנים מבצעים תפקידים כלל צה”ליים ומגיעים לדרגות גבוהות עקב כך, איפה אתה ממקם את עצמך? “קציני התותחנים הם קצינים אינטליגנטיים, בעלי השפעה ומטבעי חותם, כל אחד בתחומו. העובדה שקציני תותחנים מבצעים תפקידים ‘חיצוניים’ זה דבר נהדר. חשוב שקצין בכל דרג יבצע תפקידי פיקוד, הדרכה ומטה. מטבע הדברים בתפקיד מטה – עדיף שזה יבוצע מחוץ לחיל. אני רואה את עצמי מבצע תפקידים כאלה ומאמין שאני יכול לתרום בהם”.

מה אתה יכול לספר על התקופה שלך כמפקד האגד?
“אני מאמין שהצלחתי להטביע את חותמי בתחום האופרטיבי  וליצור תפיסה אחרת שמבטאת את הרעיון של היערכות סדר כוחות, בדגש על אמצעי אש שיכולים לתת מענה למצבים מגוונים. הביטחון השוטף השתנה באופן כזה שהתגובה שלנו תהיה מידית וקטלנית במידת הצורך. המסתייע סומך היום יותר על האש שתהווה מרכיב חשוב בתגובה הראשונית. ניסיתי לדאוג גם לשדרת פיקוד חזקה ולפתח ולקדם גם מפקדי סוללות בראייה לשנתיים קדימה, קצינים סקרנים שלא פוחדים לשאול ואנשים שמהווים דוגמא אישית.
“גם בתחום האימונים העלינו את דרגת הקושי באימון כדי ליצור תחושת מסוגלות ולבנות את הכוח לתרחישים ממושכים יותר. המוטו שלנו הוא אירועים משבריים בתרגילים ארוכים. הרעיון הוא שהמתורגל יחווה משבר מלאכותי לפני שיתקל בדבר האמיתי. לדוגמה: יחידה שלי שתרגיל שלה הופסק בגלל גשם סוחף וברד, הייתה בטוחה שהתרגיל הסתיים, אבל לא, הם קיבלו שינוי משימה והתרגיל נמשך לעוד 36 שעות. הדגש הנוסף שלי היה שילוב עם כוחות חי”ר וטנקים ואני בעד שיתופי פעולה גם עם האגדים הנוספים בחיל. כשעוצבת עמוד האש ביצעה תרגיל ברמת הגולן, נתתי לה כל סיוע אפשרי שלא מתוך חובה, אלא מתוך רצון אמיתי לסייע לקולגות ולפרגן לה”.

פורמוזה היה אחראי לאחרונה גם להקמת אנדרטה מרשימה של אגד 282 שכוללת גם ציר מורשת וחורשת נופלים. “עמותת יד התותחנים סייעה מאוד בהקמת האתר והאחראי לביצוע היה קצין החימוש של האגד עלי מקלאדה ונגדיו עם עוד כמה אנשים טובים”, אומר פורמוזה, ומוסיף: “אני גם חשתי הרבה מאוד גאווה בעצרת שנערכה במלאות 30 שנה לשל”ג. המורשת גורמת לי להסתכל אחרת על הוותיקים. זה חיל עם עבר מפואר, הווה ועתיד”.
 
לא מעט מבכירי החיל שימשו כמת”פי צפון בעתות מלחמה, אתה מאמין שזה מה שיקרה גם במקרה שלך?
“לפי מה שאומרים – כן. האווירה, התקשורת, מה שחושבים למטה, מצביע על כך שאנחנו בפתחה של מלחמה. גם אם לא תהיה – כדאי מאד שנהיה מוכנים. אני מרגיש את האחריות הכבדה המונחת על כתפי. התקופה הולכת בהחלט להיות תקופה מאתגרת. זה קצת מלחיץ. גורם לי לרצות לעבוד קשה יותר, לבצע אבחון ולהשקיע את כל כולי בהכנה למלחמה.
“זה אתגר לעבור מתפקיד שטח לתפקיד מטה. יש לי אחריות, אין לי סמכות. אני מתכוון להשפיע באמצעות בניין והכנת הכוח, ולרתום את האנשים לעסוק בעיקר במקצוע. זה מאתגר, אני צריך להשפיע על מפקדים שבתורם יניעו את פקודיהם למקום מקצועי יותר. הארטילריה הינו האמצעי המשפיע בעיקר על התמרון ואת זה אני אשאיר לאוגדות.

“אני שואף להביא את המערכת למקום של שפה משותפת, מערכת שתהיה גמישה וקטלנית ובמידה ותבחן בזמן אמת – תנצח במבחן התוצאה ותכריע את מי שצריך, לא בתחושה שיורים הרבה וזה לא עוזר אלא בתחושה ממשית שיורים אמנם הרבה, אבל מדויק וקטלני. הקשר בין מפקדת התותחנים הפיקודית ליחידות יהיה חזק, המוכנות למצבי חירום תהיה גבוהה ותהיה התבוננות נוספת ועמוקה יותר על הביטחון השוטף”, מסכם פורמוזה.
מניסיוני האישי כמפקד, אתה לרוב מגיע עם המון כוונות טובות, אולם במהרה אתה מוצא את עצמך טובע בים של “קטנות”. אולי זה צריך להפוך לפק”ל – כל פעם שמתחילים תפקיד חדש להכין פתק עם התכניות והשאיפות שלכם ולשלוף אותו מדי פעם, ומי יודע אולי גם תזכו לעשות V על הרבה מהדברים.