ביום חמישי שעבר, 11 באפריל 2019, התכנסו לוחמי הגדוד ומפקדיו לציין 50 שנה להקמתו. בכנס, שהתקיים באולם בקיבוץ יפעת, לקחו חלק גם מפקדי וחיילי הגדוד בעבר.
סיפור הגדוד הומחש באמצעות סרטונים ומצגות, והפעלת החיילים בשירה ובשאגות בניצוח להקת פיקוד הצפון.
מסעו של גדוד 405 מתחיל במלחמת העצמאות, בה נלחם הגדוד בגזרת פיקוד המרכז ופיקוד הדרום בסיוע תותחי 105 מ”מ צרפתי נגרר.
בסיום המלחמה הוחלט על פירוק הגדוד, כחלק מתפיסת בניית הצבא שלאחר המלחמה.
במרץ 1969 הוחלט על הקמת הגדוד מחדש כתוצאה מצרכי מלחמת ההתשה. תפקידו של הגדוד היה במתן מענה וסיוע באש לכוחות הנלחמים בגזרת פיקוד המרכז.
הגדוד הוקם בשנת 1969 על בסיס תותחי שלל נגררים, בפיקודו של אל”מ מיכאל כרמלי (מונדי). בשנת 1970, בפיקודו של אל”מ אלי דורון, הוסב הגדוד לתותח מתנייע דגם 109M אמריקאי, המשרת נאמנה את הגדוד וחיל התותחנים עד היום. 
במלחמת יום הכיפורים מצא עצמו הגדוד בעין הסערה כאשר חייליו בולמים ממש בגופם את פריצת  הצבא הסורי ברמת הגולן. אותות המלחמה צרובה ברוח הלחימה ובמורשת חיילי ומפקדי הגדוד עד היום. הגדוד איבד במלחמה זו 21 מלוחמיו. ממלחמת העצמאות ועד היום נפלו 47 חללים בעת שירותם בגדוד.
לאחר מלחמת יום הכיפורים נשאר הגדוד בפיקוד הצפון כגדוד ראשון לבניית אגד ארטילרי 282 באוגדה 36.
ממחנה הקבע שלו בצפון רמת הגולן השתתף גדוד 405 ככוח החלוץ במבצעי צה”ל בגזרת לבנון. ניתן לציין בעיקר את מבצע “ליטני”, מלחמת “שלום הגליל”, ומבצעי “דין וחשבון” ו-“ענבי זעם”. הגדוד תרם גם בגזרת עזה, בין היתר במבצע “צוק איתן”.
הגדוד מבצע תעסוקה מבצעית מצפון ועד דרום, שמירה על גבולה הדרומי של המדינה, ביצוע פעילות בטחון שוטף ביהודה ושומרון, ובגבול הלבנון הן על הגדר כלוחמי חי”ר והן בכוננות ארטילרית. הגדוד השתתף באופן מלא במבצע “מגן צפוני” וזכה לשבחים על פעילותו. לצד כל זאת, הגדוד מבצע אימונים משולבים עם כוחות היבשה.
בכנס נשאו דברים מפקד חטיבת האש 282 אל”מ נרי הורוביץ ומפקד הגדוד הנוכחי סא”ל אביב נוף. הדוברים הדגישו בדבריהם את השפעת מורשת הקרב של הגדוד והנצחת הנופלים על רוח היחידה וכבסיס עיקרי להישגי הגדוד.
בסיום הערב עלו מפקדי הגדוד בעבר ובהווה לבמה ושרו את המנון הגדוד יחד עם להקת פיקוד הצפון.