גיליון חדש ל”תמיד תותחן”: עידן חדש בחת”ם

גיליון 65 של "תמיד תותחן" יצא לאור, ובמרכזו חילופי הקודקודים בחת"ם ומערך האיסוף והתקיפה הרשתי המשנה את פני החיל. בראיון מיוחד לרגל סיכום הקדנציה שלו כקתמ"ר, מספר תא"ל אלון קלוס על השינויים שעבר החיל בשנים האחרונות ועל האתגרים העומדים בפניו לשנים הקרובות. עוד בגיליון: מיצוי הפעלת כטב"ם "רוכב שמיים" במלחמה, ביקור נשיא המדינה בשבטה, ועוד

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/10/02 - 17:08:02

“אני מעביר את נס הפיקוד לחברי תא”ל אבירם סלע, מפקד מקצוען ומנוסה, המכיר את החיל ומשימותיו. הנס יעבור למוביל העשרים וארבעה במרוץ השליחים של דרך התותחנים, שהתחיל קצת יותר מלפני 70 שנה”. כך סיכם תא”ל אלון קלוס בנאומו בטקס החלפת המפקדים של חיל התותחנים.
לאחר 32 שנות שירות צבאי ושלוש שנים כקצין תותחנים ראשי, העביר תא”ל קלוס את שרביט הפיקוד על החיל לתא”ל סלע. במוקד הגיליון החדש של תמיד תותחן, מספר הקתמ”ר היוצא בראיון מיוחד על השינויים שעבר החיל בשנים האחרונות ועל האתגרים העומדים בפניו לשנים הקרובות
“במציאות הנוכחית, כדי להכריע את האויב נדרש להכנס למרחבי המחיה שלו”, הוא מסביר בראיון שיתפרסם במלואו גם באתר תמיד תותחן. “במרחב החיכוך עם האויב, רק האש הרציפה, המגוונת, הזמינה והקטלנית היא האש הרלוונטית. הרלוונטיות של האש מבוטאת בכך שהיא מופעלת בזמני תגובה קצרים מאוד למקום המדויק ובזמן לדרישת המסתייע כדי שיוכל לעמוד במשימותיו.
“קידמנו עוד שינוי משמעותי בחיזוק הדרג הטקטי לשפר ולחזק את המרכיב הזה של מאמץ האש. בהכשרות, באימונים ובאמצעים. מג”ד המסתייע יהיה מודע יותר ליתרון המבצעי שהאש תביא בהפעלה נכונה למימוש משימותיו. בנוסף לקש”א על הקרקע יש לו גם קש”א בשמיים לסגירת מעגלי תקיפה. יש לו יכולות מדויקות, כולל רקטות מדויקות ומרעומים מתאימים, שישפרו לאין ערוך את הדיוק כדי לעמוד בחלום הדורות התותחני של פגז ראשון במטרה”.
את גולת הכותרת של תפקידו רואה תא”ל קלוס כסלילת הדרך במגוון מהלכי ארגון והתעצמות לחיזוק מאמץ האש לדרג הטקטי. לשינוי הדרמטי שהחיל עומד לעבור בשנים הקרובות. מחיל למערך, מתותחנים לאוספים ותוקפים מבוססי רשת. זאת, על מנת לתת מענה לאתגרים שצוינו כבר בהשתנות המתמדת של שדה הקרב והמחויבות להישאר רלוונטיים כל הזמן.
תנופת החדשנות אותה האיץ אלון תעבור גם ליורשיו. גיבוש תפיסה מתכללת למערך האש והאיסוף, תותח חדש ומתקדם מאוד, שיפור יכולת הדיוק בירי ארטילרי באמצעות מרעומים חדשניים, שיפור הנתונים המטאורולוגיים ויכולת איכון טובה יותר.
“המגמות האסטרטגיות, בישראל ובגבולותיה, יוצרות הזדמנויות לאומיות רבות לצד סיכונים לא מבוטלים”, אמר תא”ל סלע בטקס ההחלפה. “אל מול סיכונים אלו נדרש צה”ל, ויידרש עוד, להיערכות מושכלת וקפדנית, לבניין כוח רלוונטי ומתפתח, ליצירת הרתעה יעילה, ובהינתן צורך לנצח במלחמה – ניצחון חד משמעי.
“משחר היווסדו, מהווה חיל התותחנים את עמוד האש שלפני המחנה”, סיכם תא”ל סלע. “בעוצמתה, הייתה האש היבשתית, ועודנה המרכיב הקטלני והיעיל שבשדה הקרב. אל מול האתגרים המתפתחים יידרש חיל התותחנים לפתח יכולות, ליזום, לדייק ולנצח. יידרש וכך יעשה”.  

עוד בגיליון:
עולה לתורה: ראיון עם סא”ל אהוד ביבי שמסיים תפקידו כסגן מפקד אגד ארטילרי 215 ונכנס לתפקיד ראש מחלקת תורת חיל התותחנים.
מיצוי הפעלת “רוכב שמיים” במלחמה: האם כטב”ם “רוכב שמיים” צריך להיות כלי אורגני ברמת הגדוד או כלי אורגני ברמת החטיבה, שמוקצה משימתית לגדודים על פי צורך?
שבטה מארחת: נשיא המדינה הגיע לביקור ממלכתי בבא”ח תותחנים וצפה בתצוגת תכלית של יכולות החיל. בביקור אחר, מעל 50 חברי עמותת “יד התותחנים” התארחו בבסיס ההדרכה החילי וקיימו שם את האסיפה השנתית
בראשית ימי הרומח: לאחר מלחמת ההתשה הוחלט על הצטיידות בארטילריה כבדה ארוכת טווח על מנת לתת מענה טוב יותר למערך הנ”מ המצרי. סיפור הקמתו של גדוד 55 וקליטת מערך ה”רומח”.
“דרך הייסורים” של גדוד 411: תנאי פתיחה קשים, לחץ אימונים מפרך, כוח אדם חסר ניסיון ולחימה מתישה במובלעת הסורית – כל אלה ומכשולים רבים אחרים עמדו במסלול הקמתו של גד”ב 411 כגדוד ה”רוכב” השני בחת”ם.
“רק בזכותנו המוצב לא נפל”: מפקדי סוללה א’ מגדוד 486 מתארים מנקודת מבטם את הלחימה בסיני במלחמת יום היכפורים ותובעים הכרה בתרומתה המכרעת של הסוללה למהלכי הקרבות בגזרתה.
ועוד שלל כתבות מרתקות, כולל המדורים הקבועים – חדשות החיל, חדשות העמותה, חידושים ארטילריים מרחבי העולם, וסיפורו של תותחן.