בשנים האחרונות עושה צה”ל רבות על מנת להתאים עצמו למלחמה של המחר, למציאות המשתנה, למגוון האיומים המתעצם ומקבל פנים שונות בתכיפות גבוהה, לטכנולוגיות מתקדמות ומאתגרות. לוחמת המב”מ (המערכה בין המלחמות), יחידות העילית, העומק, התווך התת-קרקעי, הסייבר וחיל הטכנולוגיה והאחזקה – אלה מושגים המגלמים חדשנות, עוצמה, חשיבה אסטרטגית, תכנון לטווח ארוך, תחכום ויצירתיות.
מאחורי התכנון והביצוע של כל אלה עומדים חיילים ומפקדים שנולדו בסוף המאה הקודמת לתוך מציאות של טכנולוגיה מתקדמת ברוב שטחי החיים, עולם דיגיטלי, תקשורת ומחשבים, שוויון בין המינים (כמעט מלא), ושוויון הזדמנויות (כמעט מלא).
החייל של היום (ושל מחר) נולד וגדל לתוך עולם טכנולוגי, דיגיטלי, רשתי, זמין ומשתף. הוא רוצה לתרום, אבל גם שואל “מה ייצא לי מזה?”. בצה”ל פועלים לגשר על הפער מול בני דור ה-Z.
“העולם הדיגיטלי המתקדם שינה את פני החברה המערבית, העולם אינו עגול עוד, העולם הוא שטוח. שינויי הדורות אינם נערכים עוד כל 25-30 שנים כמו במאה ה-20, אלא תכופים ומשמעותיים יותר. השוני הבין דורי מציב את המפקדים בפערי הבנה מול דור המפקדים הבא”, אומר קתמ”ר, תא”ל אלון קלוס.
במרכזו של גיליון 63 עומד פרויקט מיוחד הבוחן את שינויי הדורות בחת”ם וכן את היערכות החיל לקליטת בני ובנות דור ה-Z.
האש הרקטית בשדה הקרב המודרני: מלחמת לבנון השנייה הייתה העימות הראשון בו הפעיל צה”ל באופן מבצעי את מערך ה”מנתץ” של חיל התותחנים. סקירה מעמיקה של פעילות המערך לפני המלחמה ובמהלכה בוחנת את אפקטיביות אש הרקטות בגזרת לבנון, עם הפנים לסבב הלחימה הבא מול חיזבאללה.
הזרוע האווירית של היבשה: בעידן של שילוביות וקישוריות בצה”ל, התווך האווירי הוא חלק אינטגרלי מתורת הלחימה של יחידות זרוע היבשה. פלטפורמות אוויריות כמו אלו הפועלות ביחידת “רוכב שמיים” הן העיניים והאוזניים של יחידות החי”ר, השריון והתותחנים.
גבורה של תותחנים: בעיצומו של קרב ההבקעה בצפון רמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, העניק גדוד בה”ד 9 חיפוי ארטילרי לחילוץ כוח לכוד, תוך שהיה נתון בעצמו להפגזה מסיבית מצד הסורים. בעקבות ההחלטה שלא לדלג את הסוללה שספגה אש נ”ס ולהמשיך את הסיוע לחילוץ הכוח, קיפחו את חייהם שישה לוחמים – גיבורי תותחנים.
עוד בגיליון: סיפור חשיפתן ופיענוחן של 56 תמונות “אבודות” ממלחמת יום הכיפורים, תרומתו הייחודית של הגמ”כ המוצנח 7038/332 ליכולות צה”ל, פרויקט התומ”ת העתידי של צה”ל, שדרוג מערך הסימולטורים להפעלת אש, מינויים חדשים בחיל, ערבי מורשת גדודיים, והמדורים הקבועים – חדשות החיל, חידושים ארטילריים מהעולם, סיפורו של תותחן, ועוד.