היה זה יום חורף, נובמבר 1960, בו הגענו חבורת טירונים, לבסיס בצומת העמקים. הורידו אותנו ברחבת המסדרים וסמל יעקב לוי (“בולגרו”) נשא נאום. “הקשיבו טירונים, הגעתם לגדוד חת”ם 402. ממולכם אתם רואים את הש”ג. יש לו שני תפקידים: אחד – לשמור שההיגיון לא יכנס לבסיס. שניים – לדאוג שמי שלא מכיר את שיר התותחנים – לא יצא ממנו”.
במשך שנתיים ומחצית השנה, היה זה ביתי. מכאן יצאתי לקורסים, לאימונים ולתעסוקה מבצעית, ולשם חזרתי. שם שמענו על ירי הטיל “שביט” ושם “שמרנו” על אדולף אייכמן שהיה עצור בכלא “קישון”.
צומת העמקים (ג’למה) הוא צומת מרכזי בעמק זבולון המפגיש את כביש 70 וכביש 75. בצומת זה עוברת כל התנועה המגיעה מאזור עפולה, מגדל העמק, מגידו, יקנעם וקריית טבעון אל אזור חיפה, וחלק מהתנועה מאזור נצרת לחיפה. באופן חריג, מספור שני הכבישים ממשיך ללוות במשותף את תוואי הדרך מהצומת, כ-4 קילומטר עד למחלף יגור, בה נפרדים הכבישים.
מקור השם ג’למה במצודת טגארט שהקימו הבריטים ממערב לצומת על יד הכפר הערבי ג’למה בשנים 1940-1941. כיום היא משמשת את שירות בתי הסוהר ונקראת בית מעצר “קישון”. בתחנה זו נחקר אדולף אייכמן, שהובא לישראל בשנת 1960 לאחר שנחטף מארגנטינה. בשנת 1983 נהפך המבנה לבית המעצר קישון.
מחנה ג’למה היה בסיס בצומת העמקים, ליד גשר רכבת העמק, למרגלות כלא ג’למה. עם יציאת הבריטים מארץ ישראל תפסו כוחות ההגנה את הבסיס ובמהלך מלחמת העצמאות שימש את גדוד 22 מחטיבת “כרמלי”, ואח”כ גדוד 404. לאחר שגדוד 402 עבר לסיני, היה הבסיס ביתו של גדוד “הרעם”. 
משנת 1949 ישב כאן גדוד תותחנים 402 ועד כשנה לאחר מלחמת ששת הימים. במקור היה זה בסיס בריטי מסודר עם אולם קולנוע, מועדון וכו’. אתר מיוחד היה מגורי הסמלים במקום ששימש קודם כמועדון קצינים. הייתה שם אח שהודלקה בחורף (כחומר דלק שימשו קרשים מצריף שהתמוטט), ואילו מגורי החיילים היו בקרקסטינים ארוכים במעלה ההר.
ממזרח לצומת נמצא פארק העמקים ובו הגשר העות’מאני ששימש את מסילת הרכבת חיפה-דמשק למעבר מעל נחל קישון. מצפון לצומת נמצא האתר הארכאולוגי תל מעמר. קרוב לצומת, סמוך להר הכרמל, נמצאת מחצבת ג’למה הנטושה.
מזה מספר חודשים נעשות עבודות עפר והריסת מבנים במחנה ג’למה כהכנה למסילה החדשה. שלא כמו ברכבת העמק המקורית, המסילה הנוכחית תעבור ממערב לכביש צומת העמקים-יוקנעם.