היום כבר לא שואלים מה עושה “רוכב שמיים” בחיל התותחנים

שורת מפקדי יחידת "רוכבי שמיים" – מג"ד, מ"פ ומפקד צוות – בראיונות מהשטח במהלך מבצע "צוק איתן" על המטוס הזעיר שמספק לכוחות מקדימה זווית ראייה שאין כמוה

מאת תא"ל (מיל') אורי מנוס     2014/10/20 - 16:27:20

שיתוף הפעולה בין חיל התותחנים לבין הכוחות מקדימה הוא מכפיל כוח”, מדגיש סא”ל וייסמן, מג”ד “רוכב שמיים”. “יש פה מח”טים ומג”דים שלפני שאנחנו נותנים פתיחת אש לא מתחילים את התמרון. ההפגזה הארטילרית ופתיחת השטח של רוכב שמיים מאפשרות לכוחות להתקדם ולעשות את העבודה שלהם בצורה טובה”.
סא”ל בן וייסמן עשה את כל מסלול שירותו בתותחנים במסלול הקני (תותחים), וכיום הוא מפקד גדוד “רוכב שמיים”. וייסמן כבר גאה בהישגי היחידה, ובהישגי החיל כולו במבצע. “צוותי רוכב שמיים מושקעים בעיקר במשימה העיקרית של צה”ל – זיהוי פירים של מנהרות. אחוז לא מבוטל מהפירים שהכוחות איתרו זה באמצעות החוזי של ‘רוכב שמיים’. יש פה עבודה מאוד מאומצת של הצבא. יש לי הערכה רבה וגאווה בכוחות שנמצאים בפנים”.
מה הזיקה שלכם במבצע עם יתר יחידות חיל התותחנים?
“מרבית יחידות הסדיר של חיל התותחנים פרוסות ופועלות במבצע, ויוצרות מעטפת של סיוע באש. אנחנו, ‘רוכב שמיים’, חלק אינטגרלי בחיל התותחנים וזה מתבטא בעיקר ביכולת של רכישת מטרות והכוונת אש מדויקת, תחום שחיל התותחנים ממונה עליו במערך היבשה”.
מה היתרון שלכם על כלי טייס בלתי מאוישים אחרים (כטב”מים)?
“אנחנו מסוגלים לטוס ביום מעונן נמוך מתחת לשכבת העננים. אנחנו בין המטוסים היחידים המסוגלים לעשות זאת”, מסביר וייסמן. “סיגלנו לעצמנו יכולת להכוון אש של סטי”לים מהים, מסק”רים ומטוסים אחרים. אנו מיומנים גם בהכוונת חימוש מדויק בסדר גודל של מטרה נקודתית, והכי חשוב – אנחנו הכוח הצמוד של המג”ד או המח”ט המתמרן, כפופים לו, נמצאים אתו ולידו הוא יכול להפעיל אותנו ללא תלות באישורים מרמה ממונה”.
האם ניסו והצליחו להפיל את “רוכב שמיים”? תוכל לספר על תקלות או על נפילות של המטוס הזעיר?
“קודם כל, האויב לא הצליח להפיל מטוס. לגבי נפילות – זה מטוס קטןֿ, שוקל 7 ק”ג סך הכל. זה יתרונו ולעיתים חסרונו. בגלל שמשקלו קטן יש לו לעיתים סטיות”, מסביר וייסמן. “הנחיתה שלו נראית כמו נפילה, ובשפה המקצועית זה נקרא הנצלה: הוא נעצר באוויר, מזדקר, ממלא כרית אוויר ונופל בשדה הפתוח. הוא לא נוחת כמו מטוס רגיל ולכן שרואים נחיתה כזו מצולמת חושבים שזו התרסקות. זו פשוט השיטה בה הוא נופל”.
עשרות הצוותים של הגדוד פרוסים על גזרה רחבה ונמצאים גיאוגרפית באתרים שונים. איך ניתן להיפגש ולהפיק לקחים במידי ולהעבירם בין כל הצוותים?
“זו בעיה ייחודית רק לגדוד שלי”, אומר וייסמן. “אני נוהג לכנס אחת ליומיים לפחות את מפקדי הפלוגות, לשמוע מהם ולסכם אילו לקחים יועברו בין הצוותים, והשאיפה היא לבצע אחת לשבוע מפגש גם עם מפקדי הצוותים. זו הדרך היחידה כדי לשמר את תהליך הלמידה הנצבר מדי יום”.
מה התכונות הנדרשות מלוחם “רוכב שמיים”?
“הלוחם שלנו עובר מסלול הכשרה של שנה. הקורס הוא הארוך ביותר בחיל התותחנים. מהלוחם בבט”ש או במלחמה נדרשת מיומנות וכישורים מגוונים: הוא חייב להיות בכושר גופני וביכולת להילחם כחייל בצנחנים או בשיריון. במקביל עליו להיות בעל יכולת של איסוף כאיש מודיעין, כישורי הבנה בתעופה כמו טייס, ויכולת לאתר מטרות ולהעסיקן כמו קש”א בתותחנים”. 
 
“24 שעות, ביום ובלילה”
סרן איתי תורג’מן, מפקד פלוגת רוכב שמיים של אוגדת עזה ואיו”ש, אינו היה צריך להסתגל לתנאי הזירה כמו מרבית הכוחות שתוגברו את מבצע “צוק איתן”. זו היא גזרת אחריותו בכל השנה בביטחון שוטף.
“אני ושמונת הצוותים שברשותי פועלים במבצע בגזרת האחריות עליה מופקדת אוגדת עזה. 5 צוותים חברו לכוחות החודרים ו-3 נוספים מסיירים בגזרת הגבול עם עזה למניעת חדירות מחבלים”, מספר סרן איתי. “לפני ימים חבר צוות ‘רוכב שמיים’ לגדוד ‘צבר’ של גבעתי, והיה אירוע שהמג”ד עצר את הכוח לפני מבנה חשוד על פתח של פיר מנהרה, ועד שהוא לא קיבל תמונה מדויקת מחוזי של רוכב שמיים הוא לא קבע את תוכנית ההתקפה. 
“היום אף מפקד ברמת מג”ד או מח”ט לא מוכן לוותר על שותפות צוות ‘רוכב שמיים’ אצלו”, גורס תורג’מן. “את התמונה המשודרת אליהם בדיוק ובזמן אמיתי הם לא יכולים לקבל מתצפית קרקעית או כל אמצעי מודיעין אחר אלא רק מ’רוכב שמיים’ – 24 שעות, ביום ובלילה”.
סג”מ בועז אקשטיין מפקד צוות “רוכב שמיים” צעיר יחסית ביחידה. הוא יוצא קורס טייס ששובץ בחיל התותחנים. ימים לפני המבצע סיים את מסלול הכשרתו ומיד השתלב בפלוגה כמפקד צוות.
“התחלתי את פעילות הצוות בגזרת עזה במשימת סיורי הגנה. עם הכניסה הקרקעית חברנו אני ו-3 אנשי הצוות למפקדת חטיבת שריון 460. אני משתלב בכל נוהל הקרב החטיבתי. המח”ט אמנם מפקד על טנק בשטח, אבל אני יושב בחפ”ק החטיבתי מעט מאחור, מצב המאפשר לי קבלת נתונים עדכניים של מצב כוחותינו ומידע מודיעני המוזרם לחטיבה. 
“במבצע עסקנו בפעילות מגוונת, הרבה מאוד בגילוי פירים של מנהרות. היו מקרים שגילינו מחבלים, ציינו את מקומם ליחידות האש ואף טיווחנו את הארטילריה בשיטות טווח המיוחדות רק לנו.
הצוות שלי לא היה בבית 28 יום. אז מה, אנחנו תורמים ולא נזוז מפה עד שלא יהיה שקט”.
המג”ד סא”ל וייסמן סיכם בהערכת תודה לאור גל התרומות וההתגייסות של עם ישראל לתמיכה בחזית. “אני חייב לציין את האהבה והחיבוק שאנחנו מקבלים מכל עם ישראל. רק היום הגיעה קבוצה של אנשים מרמת גן שהביאה אבטיחים קרים פה לחיילים, לפני כמה ימים הגיע מישהו, אזרח עם רכב פרטי הביא עשרות סנדוויצ’ים. אלו דברים פעוטים לכאורה המסמלים שעם ישראל מאחורינו. זה מחמם את הלב”.