“הנשק הסטטיסטי התגלה כיעיל ביותר בלחימה האורבנית”

גיליון "תמיד תותחן" 58 יצא לאור: כולם כבר יודעים כי לארטילריה היה תפקיד מכריע במערכת "צוק איתן", אבל שיחה עם שני קצינים בכירים שמילאו תפקידי מפתח בפיקוד הדרום, ועם הקתמ"ר של מלחמת לבנון הראשונה, תא"ל אריה מזרחי, מעלה כמה תובנות מפתיעות. מיוחד

מערכת תמיד תותחן     2015/03/16 - 15:06:16

“דה פקטו, עובדתית, תוך כדי הלחימה, האפקטיביות של הארטילריה הייתה הרבה יותר גבוהה מהירי הנקודתי. סימן קריאה”, כך אומר אייל, קצין תותחנים בתפקיד בכיר בפיקוד הדרום, בשיח תותחנים מיוחד שהתנהל בעקבות הלחימה ב”צוק איתן” בקיץ 2014. 

 

אייל, אשר מילא תפקידי מפתח רבים, בילה את הקיץ שעבר בחמ”ל האש של פיקוד הדרום, שם היה במשך שעות על גבי שעות גם עם דוד, קצין תותחנים בכיר ששהה בפיקוד לכל אורך המלחמה. כמילואימניק.

 

כמה חודשים אחרי שוך הלחימה נפגשו דוד ואייל לשיחה מרתקת, ביחד עם תא”ל (מיל’) אריה מזרחי, קתמ”ר לשעבר. כקצין התותחנים הראשי במלחמת לבנון הראשונה ב-1982 הפעיל מזרחי בפעם האחרונה מסכי אש כבדים ותרגולת נדירה המכונה “אש על כוחותינו” (ומיועדת לחילוץ כוח מתוך שדה תופת).

 

במשך יותר מ-30 שנים לא נדרש חיל התותחנים להפעיל את התרגולת, עד למערכה ב”צוק איתן”. בקיץ 2014 הקרבות הארטילריים הכבדים ביותר התרחשו בסג’עייה שבצפון הרצועה, שם חולץ כוח גולני מתוך שדה קטל, וברפיח שבדרום, לאחר שנעלם קצין סיירת גבעתי הדר גולדין ז”ל ונשמעה ברשת הקשר הקריאה “חניבעל”. 

 

עד למערכה בקיץ 2014 היו רבים שחשבו כי עבר זמנה של האש הסטטיסטית וכי בסביבת לחימה צפופה ואורבנית ניתן להפעיל רק אש מדויקת. לאחר סיכום הלקחים, לדוד, לאייל ולמזרחי יש כמה תובנות מפתיעות.

 

אז זה לא נכון לומר שהנשק הסטטיסטי יצא מהזירה?

 

דוד: “אכן, האש הסטטיסטית ממש לא סיימה את תפקידה. ב’צוק איתן’ הוכח בדיוק ההפך. בשדה הקרב יש אלמנטים של דיוק ומסה. עכשיו אנחנו מבינים, שהלכנו במשך שנים יותר מדי לכיוון הדיוק. הדיוק אולי פוגע, אבל הוא לא משפיע מרחבית. מה כן השפיע על סג’עייה? מסת האש, כלומר הארטילריה. הפוך ממה שצפינו. 

 

השיחה המלאה מופיעה בגיליון “תמיד תותחן” 58, שראה אור השבוע ויגיע לחברי העמותה ויחידות תותחנים בימים הקרובים. בגיליון ביקורים בגדודים הלוחמים, כולל מפגש בין דורי בין מייסדי גדוד האיכון למפקדים בשטח, מאמרים בנושא תורת הלחימה החילית ועוד.

 

עוד בגיליון: צוות סיוע ותקיפה חדש שיחולל מהפכה בחיל, סיכום חילי למבצע “צוק איתן”, מבצע דין וחשבון והפעלת הארטילריה הנרחבת בו, והמדורים הקבועים – חדשות חיל התותחנים, חדשות העמותה, חידושים ארטילריים מהעולם ועוד.