העיניים של המדינה

דור המייסדים של גדוד האיכון קיימו מפגש בין דורי בגדוד "עיטם". היה זה מפגש חם ביום קר, בו נסקרה היסטוריית הגדוד – והחידושים המתקדמים

מאת תא"ל (מיל') אורי מנוס     2015/02/26 - 11:35:26

ארבעה ממייסדי גדוד האיכון ההיסטורי לא נבהלו מחזאיי מזג האוויר שהבטיחו יום סוער בצפון גשום ומושלג. הם דהרו צפונה כדי לראות את יורשיהם בגדוד “עיטם”. היוזמה הייתה של אל”מ (מיל’) משה העליון (90), אשר כבר חודשים מפציר בי לתאם ביקור בגדוד הפרוס בצפון. המג”ד הנוכחי, סא”ל איתי גוטרמן, קפץ על המציאה התלהב ואמר זו הזדמנות להראות לקציניו מאין החלה מורשתו של הגדוד שזה עתה קם מחדש.
יחד עם העליון התייצבו לדגל פקודיו בעבר: סא”ל (מיל’) מאיר צקלג, סא”ל (מיל’) אלכס רימון, והצעיר שבחבורה סא”ל (מיל’) מנחם (מנה) דווידזון (77). לשם הנוחיות נקרא להם “המייסדים”.
בכניסה למחנה הגדוד, אי שם במרומי הגליל העליון, קיבלה אותנו בחיוך הסמג”ד, רס”ן אפרת קייקוב (לא התבלבלתי, כן, סמג”ד בחורה). אפרת התנצלה בשם המג”ד שהוזעק הבוקר בדחיפות לכנס מג”דים. התכבדנו בארוחת צהריים מגוונת ומשביעה, כאשר תוך הלעיסה עוטים עלינו קציני הגדוד חסרי הסבלנות, הצמאים לדעת על ימיו הראשונים של גדוד האיכון בחת”ם.
צקלג תיאר את אחת התקריות בשנות החמישים מול הצבא הסורי ברמת הגולן, בה צריכים להפעיל בלילה זרקורי חת”ם כדי לסנוור את הסורים. רימון התפאר שבהיותו מפקד צוות של תותח “קרופ” הצליח בפגז אחד לפגוע במוצב סורי, שלאחר ימים התבשרנו ע”י האו”ם שפגז זה הרג 6 חיילים סורים.
אפרת, שחשה שהסיפורים ישבשו את תכנית הביקור, תפסה מנהיגות ואמרה “אני מציעה שנסיים לאכול, נעבור למשרדי ונעשה את הביקור מסודר”.
סיקור הביקור המלא – הכולל ראיון עם הסמג”דית הראשונה בחיל והיכרות עם מכ”ם הר”ז – יופיע בגיליון תמיד תותחן 58, שיראה אור בחודש הקרוב!