התעשייה האווירית מציגה פגז מדויק

פרויקט ה"טופ גאן" של התעשייה האווירית אמור לפתח מרעום שיהפוך פגז ארטילריה "טיפש" ורגיל ולנשק מדויק בעל רמת דיוק של מטרים בודדים בלבד. בתע"א מדווחים על תוצאות מצוינות בניסויים שנערכו ל"טופ גאן" עד כה

עמיר רפפורט     2014/02/19 - 16:59:19

התעשייה האווירית הציגה בתערוכה הביטחונית Defexpo 2014 בניו דלהי את המרעום “טופ גאן” בעל “כנפיים של פגז”. פרויקט הטופ גאן של התעשייה האווירית אמור לפתח מרעום שיהפוך פגז ארטילריה “טיפש” ורגיל ולנשק מדויק בעל רמת דיוק של מטרים בודדים בלבד. 
כנפונים שפועלים כמו כנפיים של מטוס
התעשייה האווירית חשפה את הפרויקט בעבר ודיווחה על ניסויים מוצלחים בפגז, שמנגנון ההכוונה שלו מבוסס על מערכת ג’י פי אס. בתערוכה בניו דלהי ניתן היה לראות את “מרעום הפלא” מקרוב.
כפי שניתן לראות בתמונה, מדובר במרעום בגודל שגרתי, כמו מרעומים רגילים שמפעילים פגז ארטילריה כאשר הוא פוגע ביעד (מרעום הקשה) או בגובה מסוים ממנו שמוזן מראש (מרעום קרבה(.
ואולם, לטופ גאן יש ארבעה כנפונים שפועלים כמו כנפיים של מטוס ומכוונים את הפגז לעבר מטרתו. הפיכת פגז “טיפש” לנשק מדויק יכולה להיות מכפיל כוח משמעותי של יחידות ארטילריה שכן הפגזים נחשבו עד כה ל”נשק סטטיסטי”. באמצעות מנגנון הכוונה, ניתן יהיה להגיע לאפקט נדרש על ידי שימוש במספר פגזים מופחת ובכך להפנות חלק מהכוח לטיפול במשימות נוספות.
בנוסף, הפיכת הפגז למדויקת תאפשר לבצע ירי גם לעבר מטרות באזורי לחימה צפופי אוכלוסין שמאפיינים את זירת הלחימה המודרנית, שכן יפחת החשש מפני פגיעה בבלתי מעורבים.
עוד ניתן לראות במרעום הטופ גן המופיע בתמונה כי הכנפונים נפתחים לאחר יציאת הפגז מלוע קנה התותח והן נעים על פני חריץ קדימה ואחורה ולא רק לצדדים על ידי הטיה כמו כנף של מטוס. בתעשייה האווירית מדווחים על תוצאות מצוינות בניסויים שנערכו ל”טופ גאן” עד כה. 
המרוץ אחר הפגז המדויק
ואולם, בהודו ניתן היה להיווכח כי יש מירוץ טכנולוגי לקראת השלמת פיתוחו של הפגז המדויק הראשון בעולם. חברת רוקאר הישראלית דיווחה בביתן של חברת האם שלה BAE, כי פיתחה מרעום שהופך פגז למדויק ואשר עדיין לא הוצג כפריט בתערוכה.
לעומת המרעום של התעשייה האווירית, המרעום של רוקאר מכיל ארבעה כנפונים שהמיקום שלהם קבוע והם פתוחים עוד לפני ביצוע הירי. גם חברת ATK הציגה מרעום להכוונת פגז אל מטרתו ששיטת פעולתו שונה: במרעום זה הכנפיים קבועות לחלוטין, אולם המרעום מפעיל מעין מעצורים (“ברקסים”) על קצב הסיבוב של הכנפיים, כדי להשפיע על מעוף הפגז.