חיל התותחנים במבחן של כשירות

החודש התקיים יום כשירות חת"ם, במהלכו באו לידי ביטוי ארבעה מרכיבי ליבה של החיל: מקצועיות, תגובה מהירה, דיוק ורעות. במסגרת יום הכשירות נחשף לראשונה ההמנון החדש של חיל התותחנים

מאת תא"ל (מיל') אורי מנוס     2017/01/29 - 17:03:29

ביום חמישי לפנות בוקר, 12 ינואר 2017, נעו מכל רחבי הארץ גדודי התותחנים הסדירים ופניהם לעבר בסיס ההדרכה החילי בשבטה.
בהמשך למסורת רבת שנים, נערך גם השנה מבחן לגדודים הסדירים. בצד הכשירות המבצעית נבחנו הגדודים גם בתחומי הספורט הצבאי.
התחרות המרכזית נערכה תחת הכותרת “פגז ראשון מטרה”, במסגרתה כל גדוד סדיר (155 מ”מ) השתתף עם קנה אחד כאשר מופעלת מערכת אש שלמה: החל מקצין האש של הגדוד המאתר את המטרה, ומעבירה ליחידתו האורגנית לביצוע התקיפה. יחידות האיכון ורוכב שמיים שולבו גם הן בפעילות.
  
על הבמה היה מונף מסך גדול, עליו ניתן היה לצפות בפגיעות המדויקות על כתף שבטה.
בדברי פתיחת התחרות ציין הקתמ”ר תא”ל אלון קלוס כי היום יבואו לידי ביטוי ארבעה מרכיבים – המקצועיות, התגובה המהירה, הדיוק והרעות.
גם אנו, קומץ וותיקי חיל התותחנים חברי העמותה, הגענו לשבטה והתקבלנו בטיפול אח”מים ע”י הקתמ”ר ורמ”ח תח”ם אל”מ דובי כהן.
אל”מ כהן הדריך אותנו בתחנות תצוגת אמצעי הלחימה. בצד כלי נשק שכבר פורסמו בתקשורת, הוצגו לנו כלים חדשים שישנו את פני חיל התותחנים.
  
חיל התותחנים לקראת שינוי משמעותי
בשיחה שקיימנו עם הקתמ”ר, הוא ציין כי בפני החיל עומדים אתגרים רבים, כאשר האתגר המרכזי הוא כיצד להתאים את העוצמה והמענה של החיל לזירת הקרב המשתנה מסביבנו. משמעות ההתמודדות עם אתגר זה היא שינוי ארגוני בתוך החיל, שמוביל לצמצום יחידות אש, הכנסת מערכות אש מתקדמות יותר, הוצאת האגדים הארטילריים מהאוגדות הקבועות, ויצירת מבנה אגד ארטילרי חדש המאגד בתוכו כלי נשק שונים.
עוד הוסיף הקתמ”ר כי חיל התותחנים הוא המתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית מבין חילות זרוע היבשה. זאת כתוצאה של מסורת רבת שנים שנבנתה נדבך על נדבך, כאשר אנשים איכותיים השכילו לפתח ולרכוש טכנולוגיה מתקדמת. הקתמ”ר התייחס גם לאפשרות של צמצום משך השירות של חיילים, ואמר כי החיל נערך כבר לצמצם את משך ההכשרות שלו ולהעלות את מספר הבנות הלוחמות במערכים השונים של החיל. מאמץ ניכר מושקע גם בגיוס נוער איכותי לחיל, שיוכל להתמודד עם קליטת אמצעים חדישים. מאמץ זה כבר נושא פרי, כאשר מספר המלש”בים המבקשים להתגייס לחיל נמצא במגמת עלייה.
תקשורת דיגיטלית ומערך איסוף
ראש מחלקת תורה אל”מ דובי כהן רואה בהכנסת תקשורת דיגיטלית לכלל המערך את המהפכה הגדולה. בעתיד שהוא רואה לנגד עיניו, פקודות לירי לא ימסרו בקול אנושי ברשת. גם השליטה על מלאי תחמושת על מיקומים ומטרות תהיה ממחושבת. מהלך כזה יאפשר לקבל תמונת מצב מלאה ותגובת תקיפה מהירה יותר.
עוד הוסיף אל”מ כהן, כי החיל מקבל אחריות על איסוף יבשתי ואווירי כך שכל מעגל המודיעין והתקיפה יהיה תחת אחריות גוף אחד. כבר היום הוקם בחיל בית ספר לתקיפה המלמד ומתרגל תפיסה זו.
הקתמ”ר הדגיש כי המטרה של מהלכי שינויי התפיסה והארגון היא לתת את המענה הטוב ביותר גם בעימות עם אויב בלתי סדור.
גם לתותחנים יש סוף סוף המנון רשמי
יחד עם ההתעצמות וקליטת מערכות מודרניות, חשבו במפקדת קתמ”ר איך  אפשר לתת ביטוי לרוח התקופה, והתוצאה היא המנון מעודכן. השיר “פרחים בקנה” מזוהה משום מה כהמנון חיל התותחנים, אך מעטים יודעים שהשיר חובר לאירוע של חיל השריון ורק הושר ע”י להקת חיל התותחנים.
  
דולב פרנקל, איש מילואים פעיל במפקדה נרתם למשימה וחיבר את המילים. ללחן גויס היוצר והמוזיקאי אפי נצר אשר ישב ימים ולילות וההמנון מוכן.
“החלטנו על כתיבת המנון שיבטא את הגאווה בשייכות שלנו לחיל מבצעי ומשפחתי”, אמר הקתמ”ר. “לאור מורשת ארוכת שנים של השתתפות בכל מערכות ישראל, לאור הערכים המובילים את החיל וההון האנושי, הפקנו שיר המאפיין את החיל על כלל רבדיו. אני בטוח שהוא יוטמע במורשתנו, שנכתבת גם ברגע זה, בעשייה המבצעית בהווה ובבניין הכוח לעתיד.”
למסדר הסיום של יום הכשירות התייצב אפי נצר וביחד עם להקת מז”י השמיעו את השיר, כאשר אליהם מצטרפים יותר מאלפיים לוחמי חיל התותחנים. האדמה רעדה.
אתר צה”ל פרסם סרטון של שירת ההמנון החדש של החיל במהלך יום הכשירות. באתר מאקו ניתן למצוא את התייחסותם של נצר ופרנקל לכתיבת ההמנון. “היה לי העונג לכתוב, להלחין ולהפיק את ההמנון החדש וההיסטורי של החיל”, העיד אפי נצר, שהשתתף בכתיבתם ובהלחנתם של המנונים צבאיים כמו “בלדה לחובש” של חיל הרפואה, “גולני שלי”, “סיירת אגוז” ו”המנון לסטי”לים”. “מזה מספר שנים אני כותב המנונים לצבא ואני גאה על כך ונרגש כל פעם מחדש. את כל ההמנונים שלי אני אוהב בצורה שווה, אבל השיר האחרון תמיד מתנגן לי בראש הרבה יותר”, טען. “שמחתי לראות שהלוחמים התחברו אליו ואהבו אותו”.
דולב פרנקל העיד כי מבחינתו מדובר בסגירת מעגל. “התחלתי את שירותי הצבאי בחיל התותחנים, הכרתי את החיל על כל היבטיו ועל כל פעילויותיו – לאורכה ולרוחבה של הארץ, בתרגילים, באימונים ובמבצעים, והתאהבתי בחיל. היה לי את הכבוד לכתוב המנון היסטורי כמו זה ולהשאיר חותם מיוחד”, אמר פרנקל.
בסיכום הכללי של הניקוד ביום הכשירות, זכה במקום הראשון גדוד 405. במקום השני זכה גדוד 411 ובמקום השלישי גדוד 7487 (גדוד מסלול מתקדם).
אנו, ותיקי החיל, שפעם הוצאנו פגז רק לאחר חישוב מסובך עם לוח לוגריתמים ולוח טווחים, והשתמשנו ברשת אומדנה (תסבירו לצעירים מה אלו), התפעמנו ממה שראינו ובעיקר התלהבנו מהאנשים, הלוחמים והמפקדים של החיל עליו גאוותנו.
***
המנון חיל התותחנים החדש: תותחן תמיד תותחן
מילים: דולב פרנקל ואפי נצר 
לחן: אפי נצר
עם אור ראשון, עד רדת ליל, עמוד של אש זועם,בעיניים זיק, גאווה בלב, מדויק בקול רועם.אם האויב ירים ידו, נגדע לו את היד,כי בצריח התותחן, פוגע בו מיד.
פזמון:
שחור ואדום הוא הסמל, טורקיז היא הכומתה,הכל למען ארצנו, תותחנים, תותחנים-משפחה.קוראים לנו לדגל, עומדים במשימה,מלכת הקרב בצריח, תותחנים, תותחנים-משפחה.
מוכנים תמיד, נכונים תמיד, הערך הוא רעות,מבקשים מגע, עם האויב, זה לא תמיד פשוט.גם כשישוב איש לביתו, חייל ליחידתו,בכל מצב תמיד מוכן, תותחן תמיד תותחן!
פזמון:
שחור ואדום הוא הסמל, טורקיז היא הכומתה,הכל למען ארצנו, תותחנים, תותחנים-משפחה.קוראים לנו לדגל, עומדים במשימה,מלכת הקרב בצריח, תותחנים, תותחנים-משפחה.