חיל התותחנים בצעדה ועצרת לציון יובל לששת הימים

לוחמי וקציני תותחנים בעבר ובהווה התאספו בחודש אוקטובר לצעדה מיוחדת בסימן חמישים שנה למלחמת ששת הימים. בסיום המסלול נערכה עצרת חילית, בה הונצחו חללי התותחנים שנפלו במלחמה

מאת מערכת תמיד תותחן     2017/11/06 - 10:58:06

בחודש אוקטובר התקיימה צעדה לכלל חיל התותחנים בסימן יובל למלחמת ששת הימים. קצין התותחנים הראשי, תא”ל אלון קלוס, הזניק את לוחמי החיל בתחילת המסלול שהתפרס לאורך 14 קילומטרים. “אני מתרגש לעמוד כאן היום”, הוא שיתף במעמד, “בעיקר בגלל שאני חש ברוח העוצמה האנושית שאתם מביאים פה לידי ביטוי – דור העבר עם דור ההווה”.
מעבר לצעדה, הוקמו תחנות שעסקו במורשת החיל ובארץ ישראל. כלל הלוחמים השתתפו בתחנות השונות וענו על השאלות שהופנו אליהם באמצעות אפליקציה שפותחה במיוחד לשם כך.
בנוסף, נערכה תחרות “התמונה הטובה ביותר”, כאשר על החיילים היה להעלות לאפליקציה תמונות מהצעדה והיפה ביותר תנצח.
בסוף הצעדה, שנמשכה מזיכרון יעקב ועד קיסריה, נערכה תצוגת אמצעי לחימה מהעבר ומההווה והתקיימה עצרת רשמית. באירוע נכחו המשפחות השכולות של החיל, קציני החיל הראשיים לדורותיו, ותיקי החיל, לוחמי העבר ולוחמים בסדיר.
לפני העצרת, התקיימו מפגשים מרגשים בין ותיקי מלחמת ששת הימים. במהלך העצרת הוקרנו סרטים מקרבות מלחמת ששת הימים וסרטים על הקידמה והטכנולוגיה המודרנית של החיל כיום. בסיום העצרת התקיימה הופעה של התקווה 6 ומוש בן ארי.
“העצרת שאנחנו מקיימים היום מסמלת את השייכות והגאווה של כל אחד מאתנו למשפחת חיל התותחנים – משפחה לוחמת, איכותית וממוקדת מטרה”, אמר בנאומו תא”ל קלוס. “רק אם נמשיך לחבר עבר עם הווה נצליח לבנות עתיד טוב יותר”, הוסיף.
תא”ל קלוס פנה גם למשפחות השכולות שנכחו בעצרת: “נזכור כי בדרך התותחנים, לצד הניצחונות וההישגים הרבים, ידענו יתומות, בכי ושכול. זכרם של הנופלים יישאר חקוק בלבנו לעד”.
לקציני החיל הראשיים הקודמים וללוחמי העבר הוא הודה: “השותפות שלכם, ותיקי החיל ומשרתי המילואים, אינה ברורה מאליה ומבליטה את רוח ההתנדבות, הדוגמה האישית וערך הרעות – שמהווים אבן יסוד בעוצמתו של החיל לדורותיו”.
תא”ל קלוס סיכם את האירוע בהערכתו הרבה לחניכי מסלול הפיקוד: “אני גאה ומלא הערכה אליכם על הבחירה לעשות מעבר ועל הנכונות לעמוד באתגרי היצירה והובלת החיל בעתיד”.

דברי יו”ר עמותת יד התותחנים, תא”ל (מיל’) דני כסיף:
“אני עומד כאן, על הבמה וחש את העוצמה. עוצמת לוחמים צעירים, איכותיים, מלומדים השולטים בטכנולוגיות עתידיות של עולם חדש שהולך ומתפתח במהירות, כשאתם לוחמים שרותמים את העוצמה הזו ומביאים את חיל התותחנים ליכולות אדירות – והלוחמים הם אתם!
“אבל כל היכולות האלה, ההתפתחות המדהימה, השליטה בטכנולוגיות מתקדמות, בדיוק, במהירות ובעצמת האש, לא היו במקום כפי שהן כיום, ללא הלוחמים שלפני 50 שנה. לוחמים שנגד כל הסיכויים, כנגד מה שחשבו מדינות העולם ורבים ממנהיגינו – היטו את הכף לניצחון הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל בשדה הקרב.
“אלה שעוצמתם הייתה, בין היתר, ברוח הלחימה, בערכים, בחתירה לניצחון, ברעות, בדבקות במשימות, במוסריות ובכוח להגיע להכרעה מהירה כל כך. ניצחון שהושג בשישה ימים ונכנס לדפי ההיסטוריה תחת הערך הבלתי נשכח – מלחמת ששת הימים.
“ניצחון כזה לא בא בקלות, ולא בא כך סתם. לניצחון הזה קדמו אימונים רבים, חשיבה מערכתית עמוקה, תעוזה ובסיס שנזכיר שוב ושוב – בסיס של ערכים.
“הגיע אליי מכתב מידידי אל”מ במילואים יוסי זינגר, ששלח מפקד חיל התותחנים בששת הימים אל”מ ישראל בן אמיתי ז”ל לאבא של יוסי אל”מ אריה זינגר שהיה מג”ד 647 ומס”ח 60 בששת הימים, בתום המלחמה. אני מצטט: ‘לניצחון קדמו שנים של אימונים, עבודה מאומצת, פיתוח ולימוד שיטות ואימון חוזר שנה אחר שנה. שאפנו שריכוזי האש שלנו יהוו את עמוד העשן והאש שלפני המחנה… נדע לשמור על הניצחון למען הבאים אחרינו, ולזכרם של חברינו אשר נפלו…’ (סוף ציטוט).
“הדברים יפים ונכונים גם להיום. נכון, החיל שונה כיום. אבל הערכים הם אותם ערכים, שעליהם למדתי אני – מגיבורי ששת הימים. ואני מאמין, מתוך ידיעה צלולה, שמעל הטכנולוגיות עומד האדם, והוא מונע מערכים, שעליו לשמור עליהם יותר מכל – כי הם גם ישמרו עליו, ויביאו לניצחון ברגעי האמת.
“וכך קרה בששת הימים, ומאז, במלחמות שהגיעו אחרי. צה”ל, וחיל התותחנים, עברו מהפכים כשהקרקע היציבה שהביאה לניצחונות, הם הערכים. לערכים כמו רעות, חתירה לניצחון, דבקות במטרה, אהבת המולדת, מקצועיות ואמינות – לערכים האלה היה מחיר כבד. ויש ויהיה להם מחיר.
“יושבות אתנו משפחות שכולות של מיטב הלוחמים שלנו. לוחמי סדיר קבע ומילואים, שהלכו למלחמה ולא שבו הביתה. שחגיגות הניצחון נמחקו, בשל האבל הכבד והבור העמוק שהותירו בנופלם. משפחות יקרות, אני שב ואומר הערב – לעולם לא נשכח את יקיריכם, יקירנו, ונחבק אותם אל ליבנו. וראו הערב – חיל שלם של לוחמים, חמישים שנה אחרי, נושא את שמותיהם בגאווה, וזוכר אותם אחד אחד…
“יושבים עמנו פצועים ממלחמת ששת הימים, שנושאים את צלקות המלחמה ההיא עד עצם היום הזה. אנחנו אתכם, אחים, תמיד ולעולם…
“יושבים עמנו גם מקבלי עיטורים. כשאני עובר על סיפוריהם, לבי רחב מגאווה על ההקרבה, האומץ, תחושת השליחות, והרעות – שהביאו לשורה של עיטורים, הראויים להילמד ולהיחרת במורשת שלנו. אנחנו גאים בכם, ונמשיך לחנך את לוחמינו על סיפור גבורתכם.
“לוחמי חיל התותחנים, אני חוזר לתחילת דברי. לתחושת העוצמה, האיכות והגאווה – התחושה שאין משימה שלא תעמדו בה, אין יעד שלא תכבשו. שאתם מכוונים הכי גבוה, כדי להגיע הכי רחוק ולפגוע במדויק. שאנחנו חלק מכם, בידיעה שאתם גם חלק מאתנו – וכולנו ביחד משפחה של עוצמה, מורשת ועתיד מזהיר של ניצחונות ואהבת המדינה שלנו. וכשאנחנו ביחד, אין כוח בעולם שינצח אותנו… אני גאה בכם, לוחמי 67, אני גאה בכם, לוחמי 2017, ואני גאה להיות בן למשפחה המהוללת הזאת – משפחת חיל התותחנים!”
***
הכתבה מבוססת על כתבתו של אלון תשובה שפורסמה לראשונה באתר צה”ל