“חיל התותחנים מצדיע לנבחרת המצטיינים והמצטיינות”

במסגרת טקס חגיגי שנערך בשבוע שעבר בבית התותחן הוענקו מלגות וחולקו תעודות הצטיינות לחיילי התותחנים בסדיר ובמילואים. לראשונה אי פעם, הוענק גם אות "תותחן לשם כבוד", אותו קיבל אל"מ (מיל') משה העליון, ממקימי חיל התותחנים

מאת רס"ן (מיל') סימן טוב שגיא     2017/04/30 - 17:37:30

טקס מצטייני חיל התותחנים התקיים בתאריך 26 באפריל 2017, באודיטוריום “בית ניר” שבמתחם “בית התותחן”. בטקס חולקו תעודות לחיילים המצטיינים של החיל בסדיר ובמילואים, הוענקו דרגות וחולקו מלגות. הטקס נערך בנוכחותם של קצין התותחנים הראשי, תא”ל אלון קלוס, ויו”ר עמותת “יד התותחנים”, תא”ל (מיל) דני כסיף.
בפעם הראשונה הוענק התואר “תותחן לשם כבוד”, בו זכה “זקן השבט”, אל”מ (מיל’) משה העליון, מי שכיהן במשך 17 שנה כראש המערכת של “תמיד תותחן” וחבר ועד העמותה, ואך ימים ספורים לפני הטקס הדליק משואה ביום הזיכרון לשואה ולגבורה.
תא”ל אלון קלוס התלווה למשה העליון לבמה לשם קבלת האות. “כולנו צפינו ביום ראשון בטקס הדלקת המשואות בגאווה גדולה בך, אלוף משנה במילואים, ממקימי החיל. אני העמקתי את הלימוד עליך וראיתי שבכל הדרך מהשואה ותקומת המדינה הייתה לך נגיעה בהרבה מאד משימות, לא רק שירותך בתותחנים. אבל מה שנותן את הכל זה הפריצה של דרכים חדשות בעשייה של דברים שלא היו לפני שאתה עשית אותם. לכן אני רוצה שתדע שגם בטקס הזה המיוחד והמרגש פתחנו עוד אירוע חדש בחיל התותחנים: ‘תותחן לשם כבוד’. אתה הראשון אשר מקבל אותו בחיל התותחנים, תודה”, סיכם קתמ”ר.

קתמ”ר תא”ל אלון קלוס מעניק את אות “תותחן לשם כבוד” לאל”מ (מיל’) משה העליון (צילום: דו”צ)
“גויסתי לחיל התותחנים ב-19 באפריל 1948”, פתח אל”מ (מיל’) משה העליון את דבריו. “לא בדיוק הייתה אז טירונות אבל לימדו אותי שם בפרדס כ”ץ, להציב מכוון. אחר-כך הפכו אותי למשנה טכני תצפית, אז קראו לזה ע”ק (עוזר קצין). יצאתי ביוני 1948 לחזית. כל הזמן נלחמנו בצפון ובסוף יוני 1949, הסוללה שלנו ירדה לדרום לכיבוש אילת. התחלנו עם תותחי 65 מ”מ וסיימנו עם תותחי 75 מ”מ תוצרת “קרופ” עם גלגלי עץ. אחר כך מילאתי מספר תפקידים. העבירו אותי לגדוד איכון לזמן ‘קצר’ – אבל נשארתי שם להרבה מאד שנים עד שהייתי מג”ד. אחר-כך הייתי מפקד ענף אימון יחידות, היה דבר כזה, בבה”ד 9 בצריפין. בא הגיל – השתחררתי. אחר-כך עברתי למערכת הביטחון והייתי במילואים באחת מהיחידות של מערכת הביטחון, קיבלתי דרגת אל”מ. אני שמח מאד שהזמינו אותי למעמד הזה. לא אשכח את המעמד הזה הרבה שנים, כמה שנים שנותרו לי”.
 
דברי קתמ”ר, תא”ל אלון קלוס:
“ביום שני ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, בשבוע הבא נציין את יום הזיכרון לחללי צה”ל ולנפגעי פעולות האיבה ואת יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל. לא בכדי ימים אלו קרובים זה לזה בלוח השנה – הם מעלים על נס את גבורתם של יהודים בשואה ושל לוחמי ישראל לדורותיה, אשר המחיר הרב ששילמו אפשר את הקמתה ואת קיומה של מדינת ישראל.
“אני גאה הערב הזה, לעמוד כאן לפניכם. היום, משפחת חיל התותחנים, לדורותיה, מצדיעה בהערכה לנבחרת המצטיינים והמצטיינות, מופת לחיילי התותחנים ומפקדיו לשנה זו. בעת הזו, אנו מציינים גם יובל שנים למלחמת ששת הימים. נמצאים עמנו בקהל, ותיקי החיל, שהיו שותפים למעמד הניצחון.
“בנאום שנשא הרמטכ”ל יצחק רבין ז”ל, בטקס הענקת תואר דוקטור לפילוסופיה באוניברסיטת “הר הצופים”, מיד לאחר מלחמת ששת הימים, אמר: ‘התעלותם של לוחמינו, לא בזכות הברזל באה, אלא בזכות התודעה של שליחות עליונה, של הכרה בצדקת עניינינו, של אהבה עמוקה למולדת ושל התפקיד הקשה שהוטל עליהם – להבטיח את קיום האומה במולדתה’.
“הרבה השתנה ב-50 השנים שעברו מאז. חיל התותחנים מצויד במערכות מגוונות ומהמתקדמות מסוגן. יכולות האש, הדיוק וזמני התגובה מתפתחים ומשתפרים. אך כמו בעבר כך גם היום, עוצמת החיל לא בזכות הברזל באה, אלא בזכות אנשיו – זה כל הסיפור. במעמד מיוחד זה, נמצאים איתנו ותיקי החיל, המעוטרים באותות הצטיינות והערכה מאירועי לחימה ומבצעים. מורשת עשייתכם לא נס ליחה. לכל אחד מכם, כמו לכל אחד ממצטייני החיל ומקבלי המלגות החדשים, סיפור הצטיינות משלו, הישגיו האישיים, יחידתו ותפקידו. אבל אחת היא הרוח המשותפת לכולם, רוח של מסירות, מקצועיות, אחריות וגם חתירה מתמדת לשלמות ולמצוינות, שמהווה השראה לאין סוף משימות שונות ומגוונות שחיל התותחנים מבצע בפעילות ההגנה על הבית.
“מצטייני החיל ומקבלי המלגות לשנה זו – הוכחתם פעם אחר פעם כי ניחנתם באותן התכונות הייחודיות של מפקדי ולוחמי צה”ל שנצרבו בדרך חיל התותחנים לאורך שנות קיומה של המדינה, שגם היום לאחר 69 שנים, וגם ברגעים אלו, אנו ממשיכים להיאבק על זכותנו לחיות בה בביטחון ושלום. אתם בסדיר ומילואים ה’סמן הימני’ של יחידות חיל התותחנים, צה”ל והחברה כולה. אליכם נשואות עינינו.
“להורים ולמשפחות, תודתי נתונה גם לכם, בשם חיל התותחנים וצה”ל. אין בי ספק כי הצטיינות יקירכם נעוצה בראש ובראשונה במסורת ובתשתית הערכית והמוסרית אותה ספגו בבית. גאוותכם היום – גאוות חיל התותחנים כולו!
“מעמד זה, שני בין טקסי ציון, התייחדות וזיכרון בדרך אל חגיגות העצמאות. זה הזמן גם לזכור כי עוצמתנו שייכת לעד גם לאלו שאינם עוד עמנו ונפילתם בדרך מהווה מסד לחיינו והם חסרים לנו מאוד.
“נבחרת המצטיינים, אני מביט בכם ורואה את עתיד החיל. בדמותכם, ובעשייתכם נבטיח לזכור את העבר, נשמר את מורשת החיל לדורותיו, ולהבטיח את קיום האומה במולדתה”.
 
דבר יו”ר העמותה, תא”ל (מיל’) דני כסיף:
“השבוע ציינו את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל הדליק משואה אל”מ (במיל’) משה העליון ששרד את השואה באושוויץ, שירת בקבע בחיל התותחנים וסיפור חייו יכול לשמש מקור השראה וגאווה לכולנו. חשוב שנזכור ולא נשכח את מיליוני היהודים שנספו ובעיקר שנזכור להעביר את מורשתם לדורות הבאים ולומר ‘לא עוד!’
“בשבוע הבא, יום הזיכרון לחללי צה”ל שמורשתם וגבורתם עומדים נגד עינינו יום-יום בעשייה ובבניית המדינה. נזכור את 786 חללי חיל התותחנים שנפלו במערכות ישראל ונמשיך לחבק את המשפחות באהבה ענקית.
“מצטיינים ומצטיינות שבזכותכם ובזכות שכמותכם אנחנו זוכים לחגוג את יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל, החבורה המיוחדת הזו של אנשים, בסדיר ובמילואים, מגיעים מכלל המערכים ומכלל הרבדים של החברה הישראלית. אתם מייצגים את החשוב והיפה בחברה, את הנחישות ואת ההתמדה.
משפחות יקרות, מעמד זה הוא רגע קטן של גאווה, סיפוק ונחת עבורכם. יקיריכם שהגיעו לרגע זה, עשו את זה כשהם מצוידים במטען הערכי ובחינוך שקיבלו בבית, גאוותכם היא גאוותנו.
מקבלי המלגות, הרשו לי לפני כן, להודות לרותי ואמנון שרייבמן שהתחילו במפעל זה לפני 20 שנים לאחר שבנם, ניר ז”ל, נפל באסון המסוקים. אנחנו אוהבים אתכם ומביעים את תודתנו.
השנה התעשרנו בשתי מלגות נוספות תרומתו של יצחק ברמן ז”ל שהיה בין תפקידיו הרבים גם יו”ר הכנסת. המלגות הועברו אלינו דרך אחייניתו קורנה שרייבמן ובעלה יוחנן ועל כך אני מבקש להודות.
בשנים האחרונות המפעל הזה הלך וגדל בזכות אל”מ (במיל’) יעקב ארז ששוקד לאסוף כל שקל על מנת שנוכל להעניק את 10 המלגות כל שנה, ובזכות תורמים נוספים יוצאים חיל התותחנים. תודה לך יעקב.
מקבלי המלגות – קיבלתם את המלגה בזכות המפקדים שלכם ואנחנו רוצים להוקיר את השקעתכם בשירות ומקווים שמלגה זו תהיה התחלה שתאפשר לכם בהמשך להמשיך לתרום בחברה, עלו והצליחו.
בהזדמנות זו, אני מבקש לאחל לכולם יום עצמאות שמח”.
 
מצטיינות ומצטייני החיל:
סגן ליאור שני                           
סגן שחר אשכנזי
רב”ט גל דיין
סמל גבריאל מצדה
רס”ן (מיל’) רון מלכין
סרן (מיל’) אור סערוני
סגן יצחק יוסף
סמ”ר איתי וסרמן
סמ”ר ליהי לוי
רב”ט מור לוי
רס”ן (מיל’) אסף בר נתן
סגן אלכסנדר אסייונוק
סגן תומר עקיבא
סגן גלי צליל
סגן אהרון שור
סמ”ר רון בן ישי
רס”ר (מיל’) שגיא ז’ינו
סג”ם גיא פרץ
סגן לוטם שביט
סמל עדו מדינה
רס”ל (מיל’) צח בירנבאום
סגן בן פרשקובסקי
רס”ן (מיל’) אלעד לוינטל
סגן רז צארום
רס”ן גל רוזן
סמל יובל יוסף
רב”ט אסתר לוי
רס”ל (מיל’) תומר שמרגד
סמ”ר (מיל’) פנחס דנצינגר
רס”ל (מיל’) איתי פוגלר
סרן (מיל’) כליל כרמון
רס”ר (מיל’) בוריס יאזמיר
רס”ר (מיל’) ארז ברמן
רס”ר (מיל’) ברוך מועלם
סגן (מיל’) עידו רום
 
מקבלי מלגות הלימודים:
מדי שנה, מחלקת העמותה מלגות לחיילים לטובת לימודים אקדמיים. את מפעל המלגות יזמו רותי ואמנון שרייבמן, לזכרו של בנם ניר שנפל באסון המסוקים. השנה, הוענקו המלגות לחיילים ולקצינים הבאים:
סגן נבו בן נון
סגן נדב לובל
סגן איתמר ג’רסי
סגן שלג כהן
סמל מרק בוצ’קוב
סמ”ר יוסי מרשה
רב”ט איתי נבט
סמ”ר שחר קשי
סמ”ר יודן לוי
סמ”ר רון ויאלגוס
סמל יוליה נגל