חמישים שנים של זיכרון

בתאריך 24 מאי 2017 נערך טקס אזכרה ממלכתי בהר הרצל לחללי מלחמת ששת הימים, בציון 50 שנה לאיחוד ירושלים. רחל צדוק, אלמנתו של רפאל צדוק ז"ל, חלל חיל התותחנים, נבחרה להדליק את משואת הזיכרון

מאת אל"מ (מיל') אהרון אמויאל     2017/05/25 - 11:49:25

בהר הרצל בירושלים נערך אתמול (יום ד’) טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת ששת הימים, בציון 50 שנה לאיחוד העיר. בטקס השתתפו נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ”ל רב-אלוף גדי איזנקוט
ביום חגה של ירושלים ובציון 50 שנה למלחמת ששת הימים, זוכר הר הזיכרון הלאומי את 744 חללי המלחמה ההיא, מלחמה ששינתה באופן דרמטי את פני מדינת ישראל בכלל ואת פניה של ירושלים בפרט.
בטקס אזכרה ממלכתי זה, שהיה מרשים ומרגש עד מאוד, נבחרה הגב’ רחל צדוק, אלמנתו של רפאל צדוק ז”ל שנהרג במלחמת ששת הימים, לייצג את כלל משפחות החללים בהדלקת משואת הזיכרון. נתבקשתי על-ידי עמותת יד התותחנים ללוות את הגב’ צדוק במהלך הטקס. עוד ליוו אותה בני משפחתה (בתה אסתר ואחיו של רפאל ז”ל, מנשה וזהבה) וקצינת הנפגעים של חת”ם, רס”ן ענת זגורי.
רפאל צדוק ז”ל עלה לישראל מאיראן (איספהן) בשנת 1958. במאי 1961 התגייס לחיל התותחנים ושירת בגמ”כ 338. במלחמת ששת הימים היה חייל מילואים – תותחן בגדוד מרגמות כבדות. רפאל לחם בניר אליהו מול קלקיליה, ובאש נ”ס על עמדת המרגמות שבה היה, נהרג. בן 26 במותו, בכ”ו באייר תשכ”ז, הניח אחריו אישה ושני ילדים קטנים.
לפני הטקס ובמהלכו, לא הצליחה רחל לעצור את התרגשותה מגודל המעמד לו זכתה בהדליקה את האבוקה במעמד ממלכתי לפני נשיא המדינה, ראש הממשלה ושאר נכבדי האומה. במעמד זה, ביקשה רחל להודות מעומק ליבה על הכבוד לו זכתה תודות לעמותת יד התותחנים שהביאו אותה למעמד המרגש והבלתי נשכח הזה. בשמה ובשם בני משפחתה שליוו אותה, ביקשה רחל למסור גם את אהבתה והערכתה הרבה לעמותת יד התותחנים על התמיכה הרבה לה זכתה המשפחה לאורך כל הדרך.