חת”ם מודל 2018: “מערך התקיפה, האיסוף והרשת”

שינויים שעוברים על חיל התותחנים הופכים אותו למשמעותי יותר ויותר בכוח הלחימה הצה"לי. בראיון שהעניק לגלי צה"ל, מתאר קתמ"ר תא"ל אלון קלוס את המהפכה בחיל ובמרכזה המעבר ל-"מערך התקיפה, האיסוף והרשת"

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/01/30 - 16:19:30

בימים אלה מתרחש בצה”ל שינוי משמעותי. שינוי מוחלט בתפיסת האש המלווה במלחמה הבאה. זו האש שיזדקקו לה כוחות החי”ר כדי להסתער לעומק שטח האויב, בנזק מזערי. לא עוד חיל התותחנים המוכר, אלא מערך התקיפה, האיסוף והרשת. אם בשדות הקרב הקודמים עיקר משימתם של התותחנים היה ירי פגזים, במלחמה הבאה זה יהיה הרבה יותר מכך. מי שמוביל את השינוי הזה הוא קצין התותחנים הראשי תא”ל אלון קלוס.
“מטרת המעבר לבניין כוח אינטגרטיבי (איסוף, אש ועיבוד מידע ברשת) היא להביא לאפקטיביות טובה יותר של מאמץ האש לתכלית המבצעית כפי שהוגדרה לו, וזאת באמצעות מתן יכולות לגילוי, זיהוי ואיתור של אויב והשמדתו בזמני תגובה קצרים מאוד”.
מעבר זה הוא משמעותי מאוד, מכיוון שמדובר על שינוי ארגוני רחב ביחידות השדה ובמטה של החיל בנוסף לפיתוח התמחויות חדשות בתחומי האיסוף והאש. כבר במלחמה הבאה ייכנסו לסל הכלים של המ”מ, המ”פ, המג”ד והמח”ט יכולות איסוף והפעלת אש מדויקות וזריזות מתמיד, בעזרתן יוכלו לבקש אש עוצמתית ומדויקת ולקבל אותה בזמן קצר ולפי דרישתם.
“זה מתבטא בכך שאנו יכולים לפגוע במטרות המבוססות על מודיעין מדויק כמו בחלון ורכיב ספציפי או במטרות שטח (מבוססות מודיעין כללי) שמהוות איום על פעילות כוחותינו ובכך לאפשר לכוחותינו לממש את משימתם במינימום שחיקה ונפגעים. יש לנו את האמצעים המדויקים וגם את האמצעים הסטטיסטיים לכך”, אומר תא”ל אלון קלוס.
לרשות המערך עומד מגוון גדול מאוד של טילים, רקטות ופגזים. לאחרונה דיווחו כלי תקשורת זרים על שלוש תקיפות ישראליות של מחסני טילים בסוריה. לפי הדיווחים הזרים, אחת התקיפות בוצעה באופן נדיר באמצעות טילי קרקע-קרקע ולא ממטוסים. עד היום, לא נשמעה שום התייחסות ישראלית לכך.
“הרלוונטיות המבצעית שלנו התפתחה מאוד”, מוסיף תא”ל קלוס, “כך שאם בעבר יחידות החיל היו באות לידי ביטוי משמעותי בתרומתן רק במלחמה, אז היום אנחנו באים לידי ביטוי באופן יום יומי תוך כדי שאנו מייצרים פתרונות זמינים ורציפים למגוון אתגרים מבצעיים”.
במלחמה הבאה תפקידו של חיל התותחנים יהיה לאפשר לכוחות הלוחמים בשטח להיכנס ככל היותר לעומק האויב, במיוחד בחזית הצפונית.
“אנחנו חייבים לייצר זמינות, גמישות ורציפות לכוחות”, אומר תא”ל קלוס. “האש צריכה לפעול בספיקה גבוהה כדי להביא את הכוחות בקצב מהיר למקום שהם צריכים להגיע אליו, במינימום שחיקה ועם מינימום נפגעים”.
ההתחדשות המאפיינת את המערך מבוטאת גם באמצעי התקיפה שנקלטים ומפותחים לאחרונה. בנוסף, ההתפתחות הטכנולוגית שמורגשת בטלפון הנייד של כל אחד מאיתנו מותאמת גם לשימוש בכלים והחימושים, ובכך גם על יכולותיהם, “אנו חווים התפתחות טכנולוגית מאד משמעותית ביכולות הדיוק שלנו וביכולות הרשת.” אומר תא”ל קלוס. “כולנו חווים זאת ביום יום. באפליקציות, ביישומים, במהירות בה אנו מקבלים מידע ולמעשה אנו מנצלים את היכולת הזו, את ההתפתחות הטכנולוגית הזו, לצרכים המבצעיים שלנו”.
על אף התפתחות האיומים השונים על מדינת ישראל, אין ספק כי חיל התותחנים ממצב את עצמו כשחקן חשוב ומרכזי באמצעות חדשנות חסרת תקדים וכוח אדם איכותי.
 
להאזנה לראיון בגלי צה”ל, לחצו על הקישור.