כנס לוחמים

לאחר 40 שנה, לוחמי גדוד 405 נפגשו התחבקו וסיפרו אחד לשני על הקרב האישי במלחמת יום הכיפורים, מלחמה שנצרבה עמוק בנפשם. תקציר

תא"ל (מיל') אורי מנוס     2014/04/22 - 13:10:22

“סיפורו של הגדוד לא ידוע ברבים ועדיין יש חיילים רבים שזכר המלחמה נצור בליבם. הם לא נפגשו עם חבריהם וסיפורם לא יצא לאור”, אמר אריה מזרחי, מג”ד 405 במלחמת יום הכיפורים, במועד הגיית קיום המפגש.
ביום ג’ ה-8 באפריל, נערך ב”בית התותחן” ערב מורשת קרב של גדוד 405 במלחמת יום הכיפורים. ההתכנסות נערכה פחות משבוע מליל סדר פסח, אבל לא מנעה מרבים להתייצב למפגש. אולם “בית ניר” במתחם בית התותחן בזכרון יעקב, צר היה מלהכיל את כולם. במשך שעתיים עמדו לוחמי העבר וסיפרו את סיפורם. בזוגות ובקבוצות מחליפים תמונות. קשה היה להניע את הקהל להיכנס לאולם, הם עדיין לא מיצו את סיפור חווית המלחמה ורבים נשארו עד שעת לילה מאוחרת כדי להספיק לספר ולשמוע.
“רוח הלחימה, המקצועיות וההקרבה שהפגנתם במלחמה היוותה אבן דרך לדורות של מפקדים בחיל התותחנים. מול האיומים והמציאות המורכבת כיום במזרח התיכון. מציב צה”ל לוחמים שספגו את רוח הלחימה שלכם”, אמר ראשון הדוברים באולם אלוף (מיל’) דן הראל, היום מנכ”ל משרד הביטחון, לשעבר סגן הרמטכ”ל וקתמ”ר.
אחריו עלה לברך מג”ד 405 כיום, סא”ל מקסים לוי, שסיפר על כך שהקפיץ את הגדוד ללא התרעה למשימה מיוחדת –  מסע של כל הגדוד לאתר ההנצחה הגדודי סמוך לתל ג’וחאדר.
סיכם את סדרת הברכות הקצרה יוזם הכנס, תא”ל (מיל’) אריה מזרחי.
ההתכנסות באולם נפתחה בשירתם של להקת חיל החינוך שליוותה בשירים במהלך כל הערב. שמות חללי הגדוד מאז הקמתו הוקרנו במצגת מרגשת.
במרכז האירוע כצפוי עמד סרט על מלחמתו של הגדוד ב-73. בדבריו על הסרט אמר מזרחי: “רמי קידר מפיק הסרט עשה ימים כלילות במשך למעלה משנה, ראיין עשרות לוחמים באתרי הקרבות והוציא תחת ידיו סרט מרגש המביע את רוח הקרב של הגדוד וחיל התותחנים”.
חיילי גדוד 405 הסדיר בפיקודו של סא”ל מקסים לוי ובניצוחו של הרס”ר הגדודי הוותיק נהאי ארגנו את הכנס בצורה מופתית, כאשר מסייע בידיהם אפי מלול, מנהל בית התותחן הנצחי.
סיקור הכנס המלא ותיאור מסע גדוד 405 לאתר ההנצחה יפורסמו בגיליון “תמיד תותחן” 56, שיראה אור לקראת יום העצמאות.