לראשונה: תרגיל יחידתי מלא של “רוכב שמיים”

במסגרת תרגיל הגיס הצפוני "אור הדגן" שנערך החודש, השתתפה לראשונה יחידת "רוכב שמיים" במלואה. "בשביל מפקדי הגדודים זאת יכולה להיות אנחת רווחה רצינית. הם מקבלים צוותים מקצועיים יותר ובכשירות גבוהה יותר", אומר סרן טל ניב, מ"פ ביחידה

מאת אלון תשובה, מערכת אתר צה"ל     2017/09/25 - 12:23:25

בעת מלחמה, כשכוחות קרקעיים נכנסים לשטח אויב עם מידע על מה קורה מעבר לפינה, מדובר ביתרון משמעותי. לשם כך נועדה יחידת “רוכב שמיים”, שתפקידה לסרוק את שטחי החזית ולזהות בזמן אמת את האיומים הבאים מנגד, באמצעות מטוסים זעירים ללא טייס.
במסגרת תרגיל הגיס הצפוני “אור הדגן” שנערך החודש, השתתפה לראשונה יחידת “רוכב שמיים” במלואה – עד אחרון לוחמיה. מחיילים בשלב ההכשרה ועד אנשי מילואים ששירתו כשרק הוקמה היחידה, נפגשו כלל הכוחות כדי להבטיח דבר אחד – תמרון מהיר ומקצועי שלא נראה כמותו.
“בשבוע הראשון”, מספר מפקד פלוגה ב”רוכב שמיים”, סרן טל ניב, “תרגלנו את הגיוס המלא של כלל הלוחמים והלוחמות. התמקדנו בשיפור הכשירות והמוכנות של כלל הכוחות לצאת לקרב, ומיד אחר כך התחלנו לחבור לאוגדות המתרגלות”.
“בשבוע השני כבר פעלנו בשטח”, הוא מוסיף, “ביצענו שיגורי מטוסים, תצפתנו על שטחי ‘אויב’ ולאחר שזיהינו אותו – דיווחנו למפקדים”. כך לדוגמה, הוא מתאר כי אחד הצוותים זיהה במתחם שגדוד היה אמור להיכנס אליו, נוכחות “אויב” שהיה ערוך לצאת להתקפה.
“עוד טרם כניסת הגדוד למתחם, דאגנו לעדכן את המג”ד בממצאים והכוונו את האש בשיתוף פעולה זרועי אל עבר האויב שזוהה. כך הגדוד יכול היה להיכנס למרחב נקי מכל איום”, מספר סרן ניב.
בשדה הקרב, הוא מדגיש, יחידת רוכב שמיים הכרחית ללחימה: “מפקד גדוד מקבל את תמונת המצב ממגוון הקצינים שלו, כאשר כל אחד מהם מתמקצע בתחומו ומהווה חלק בלתי נפרד ממנו. קצין המודיעין הגדודי, למשל, אמור לדעת מה האויב מתכנן. לעומתו, קצין השיתוף הארטילרי אחראי על כל תחומי האש בגדוד ומורה על הפעלתם. קצין ‘רוכב שמיים’ משמש בתור ה’עיניים’ של המג”ד – הוא רואה מה האויב עושה בשטח, ו’סוגר מעגל’ עם המידע שקצין המודיעין הביא”.
כך, מסביר סרן ניב, המג”ד מקבל תמונת מצב מלאה. “לצורך העניין, אני מאשר למג”ד שתכנון האויב, שקצין המודיעין סיפק, אכן קרה, וממליץ לו כיצד לפעול בשיתוף עם קצין השיתוף הארטילרי”.
“היחידה עוד צעירה”, הוא מודה, “היא רק עכשיו מפתחת עצמאות מבצעית, וזאת הייתה יריית הפתיחה שלה. כל הצוותים התנהלו בצורה הטובה ביותר, ולהערכתי, בשביל מפקדי הגדודים זאת יכולה להיות אנחת רווחה רצינית. הם מקבלים צוותים מקצועיים יותר ובכשירות גבוהה יותר”.
עם סיום התרגיל היחידתי, נשאה דברים מפקדת היחידה, סא”ל רעות רטיג-וייס, והדגישה את משמעות האירוע: “כלל צוותי היחידה נפרסו בשבוע האחרון ממחנה שרגא במערב ועד לאוגדה 210 במזרח, מהר כנען בצפון ועד למחנה אמיתי שבדרום. עצמאות המפקדים, הרצינות והגדלת הראש התמידית הם אלו שיאפשרו לנו למלא את משימותינו, מורכבות ככל שיהיו, על הצד הטוב ביותר”.
 
הכתבה פורסמה לראשונה באתר צה”ל