לראשונה: תרגיל לחימה חוצת גדר בגדוד 55

"במלחמה הבאה נידרש להסתכל על האויב לא רק מן המרחק הבטוח של שטחי הכינוס", אומר מג"ד 55 סא"ל אסף רחמים. "בתרחיש אליו אנו מתכוננים גם אנחנו נמצא עצמנו בלב שטח עוין, כשהאויב סביבנו"

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/02/21 - 16:21:21

בתחילת חודש פברואר 2018 ערך גדוד “דרקון” 55 מאגד 215 אימון משותף עם כוחות חי”ר ושריון ברמת הגולן. לראשונה, תרגל הגדוד לחימה חוצת גדר.
התרגיל התחיל כשהלוחמים התכנסו בשטח ובנו נוהל קרב משותף. לאחר מכן הם יצאו ל”משימה” – חציית הירדן – בה תרגלו התקדמות משותפת בתוך “שטח אויב”.
“ניסיתי להכניס את הלוחמים לאווירה, לדמות מצב אמת”, מספר סא”ל אסף רחמים, מג”ד 55. “חשוב לי לאמן גם את המנטליות שלהם, להעביר אותם למצב מקצועי וחד. ואכן, למרות תנאי השטח הקשים לא הייתה אף תקלה בתרגיל והגענו להישגים מרשימים”.
תרגול לחימה חוצת גדר, אומרים באגד, הוא דבר שאינו בשגרה. במצב כזה לוחם התותחנים נדרש לא רק להסתכלות של כמה קילומטרים קדימה על עבר מטרות הירי, אלה גם להסתכלות של 360 על האויב. “במלחמה הבאה”, מסביר המג”ד, “נידרש להסתכל על האויב לא רק מן המרחק הבטוח של שטחי הכינוס – מספר ק”מ ממנו. בתרחיש אליו אנו מתכוננים גם אנחנו נמצא עצמנו בלב שטח עוין, כשהאויב סביבנו”.
מעבר לכך, בשבועות שחלפו ביצע הגדוד מספר תרגילים שעבדו על הקשר בין סוללות הארטילריה לבין חטיבות שריון וחי”ר. “התחלנו מלמצוא את השפה המשותפת בינינו לבין השריונרים”, מסביר סא”ל רחמים. “המשימה היא משותפת וברורה לשנינו. הסוללות נותנות סיוע אש לכוחות ועוזרות לקדם את היחידות קדימה”.
בראשית החודש עלה האימון הילוך, ואל הסוללה של סגן אורי אורנשטיין הצטרפו שני גדודים מחטיבת הצנחנים: “בזמן מלחמה ישנן סיטואציות בעייתיות שחטיבות החי”ר נקלעות אליהן. אחת מהן, לדוגמה, היא מארב. במצבים כאלה הן זקוקות לנו ולכן אנו מתרגלים תרחישים כאלה, ומתאמנים על הקשר עם מפקדי החי”ר ועל העבודה המשותפת – מפקד החי”ר מכווין אותנו ואת האש, ואנחנו מספקים לו את ההגנה בשביל לצאת מהמיקום הבעייתי”.
“התרגילים האחרונים מציבים בפנינו, כגדוד וכחיל, אתגרים אחרים ממה שאנחנו רגילים אליהם”, אומר סא”ל רחמים. “למרות שאנחנו לא תמיד רואים את האויב ממש בעיניים, אנחנו צריכים ללמוד איך להתגבר על האתגר ולתת ללוחמים את ‘הגב’ – כי בלעדינו הכוחות פשוט לא מתקדמים”.
“האש שלנו היא קריטית במלחמה, היא מפנה את הדרך ללוחמים בשטח האויב”, מצטרף לדבריו סגן אורנשטיין. “אני מרגיש שהתרגילים המשותפים עוזרים לנו להבין איפה המקום שלנו בשדה הקרב, וללוחמים בחטיבות החי”ר להבין מי זה שיורה להם מעל הראש, מי לצדם ועוזר להם לנצח בקרב”.
 
פרסום ראשון: נעמה זלצמן, אתר צה”ל