מהפכה בחיל: צוות שלם יוקדש להפעלת הארטילריה בגדודי החי”ר

החל מהשנה הקרובה, צוות סיוע ותקיפה חדש יהיה אחראי על הפעלת אמצעי האש מתוך שדה הקרב. הצוות יאפשר הפעלת מספר אמצעים בו-זמנית, ביבשה ובאוויר, והגברת אפקטיביות הפגיעה באויב

אתר צה"ל     2015/02/03 - 15:03:03

צוותי סיוע ותקיפה של חיל התותחנים צפויים להעצים את יכולת האש של חטיבות החי”ר, החל מהשנה הקרובה. צוותי הפעלת אש ישתלבו בכל גדוד חי”ר מתמרן, ויוכלו להפעיל מספר יכולות אש באוויר וביבשה במקביל. לדוגמה, יופעלו בו-זמנית כלי טיס של חיל האוויר, תותח וגם טיל “תמוז”. השינוי יכשיר את הגדוד לתקיפה של מטרות רבות יותר.
התפיסה החדשה נחנכה לאחרונה בתרגיל יחידתי. “צוות האש יאפשר למפקד גדוד החי”ר גמישות בהפעלת אמצעי האש, ובכך יגביר את אפקטיביות הפגיעה באויב”, הסביר לאתר צה”ל ראש ענף תורה בחיל התותחנים, סא”ל צח משה. “אנחנו רוצים לבחון כיצד הצוות יכול להשפיע על הקרב הגדודי, בתכנון ובביצוע של הפעלת האש”.
היום, בכל גדוד קיים קצין אחד שאחראי על הפעלת האש בכל היבטיה. קצין זה (קצין קישור ארטילרי — קש”א) עוסק בתכנון, בקרה והפעלה של תותחים, אמצעי חימוש מדויקים כמו טילי “תמוז”, וגם הפעלת מטוסי ומסוקי קרב. כעת, צוות האש החדש יורכב מצוות קרקע וצוות אוויר, שבעת לחימה יוכלו להתחלק בין מפקדת הגדוד לבין הגדוד הלוחם בשטח, וכך להגביר את אפקטיביות האש המופעלת על ידי הגדוד. בכך יוכפל כוח התותחנים בגדוד.
“היום הקש”א צריך לתכנן מטרות אוויר, מטרות ארטילריה, להיות נוכח בנקודה הכי משפיעה בקרב הגדודי, וגם להיות קרוב למג”ד ולקצין המודיעין כדי שיוכל להתאים את האש למטרה תוך זמן קצר. יש גבול לכמה בן אדם אחד יכול לעשות לבד”, סיפר ראש מדור הפעלת האש בחיל התותחנים, רס”ן יוסף עלי.
צוות האש מתכתב עם ההתקדמות הטכנולוגית שחיל התותחנים שואף אליה. את חלקה הציג קצין התותחנים הראשי, תא”ל רועי ריפטין, בכנס האש הבינלאומי השלישי, בארגון ישראל דיפנס ובשיתוף עמותת יד התותחנים. ההתייחסות היא למערכת דיגיטלית ואפליקציות מתקדמות, שיאפשרו הפעלת אש מרמת הגדוד ועד האוגדה. “המערכת תאפשר הפעלת אש מבוססת דיגיטציה. כלומר, העברת נתונים ללא דיבור ברשת”, טען סא”ל משה. “צוות האש יהיה זה שיפעיל את זה”.
הכתבה פורסמה באתר צה”ל