מהתומ”ת למשרד הביטחון

הספר "תותחנים בשל"ג – סיפור מלחמה", המביא את סיפורו של חיל התותחנים במלחמת לבנון, הוענק אתמול לשר הביטחון אביגדור ליברמן, שאת שירות המילואים שלו ביצע כתותחן בגדוד 942

מאת מערכת תמיד תותחן     2017/04/03 - 13:08:03

הספר “תותחנים בשל”ג – סיפור מלחמה”, פרי עטם של תא”ל (מיל’) יעקב זיגדון ורס”ן (מיל’) סימן טוב שגיא, זכה להוקרה ממלכתית לאחר שהוענק לשר הביטחון אביגדור ליברמן בתאריך 16 ינואר 2017. יש לציין כי מאז כניסתו של ליברמן לתפקיד שר הביטחון במאי 2016, שני התפקידים הבכירים במשרד זה מאוישים על-ידי תותחנים לשעבר, שכן סגן שר הביטחון הוא רס”ן (מיל’) הרב אלי בן דהן, בעברו קצין אג”ם באגד 454 – עוצבת התבור.
את שירותו הסדיר ביצע אביגדור ליברמן כמש”ק הגמ”ר (הגנה מרחבית) בממשל הצבאי בחברון. לאחר השירות הסדיר, בשנת 1983, עבר קורס בבסיס ההדרכה של חיל התותחנים בשבטה, וכחייל מילואים שירת במסגרת גדוד תומ”תים 942 עד שנת 1996, אז התמנה לתפקיד מנכ”ל משרד ראש הממשלה.
מפקד עוצבת התקומה לשעבר, אל”מ (מיל’) שמואל (שמוליק) וייס, שהיה המג”ד של ליברמן בימיו כתותחן, מעיד עליו כי הוא אחד האנשים היותר פרגמטיים שפגש. לדבריו, ליברמן בורך באופי של מנהיג וביכולת לראות מספר צעדים קדימה. “תמיד החזקתי ממנו, ואף הבעתי זאת בגלוי כשאנשים ניסו להשמיץ אותו. כשאני מדבר עליו אני רואה לנגד עיניי ציונות אמיתית ואהבה גדולה לארץ ישראל. לליברמן רגישות רבה ואינטליגנציה פנימית ברמת הידע והבנת בני האנוש”, הוא מוסיף.
“אני זוכר את ליברמן כאדם צנוע בהתנהגותו כחייל בגדוד, ויחסו החם לחיילים ששירתו איתו היה מיוחד מאוד. בעיקר זכורה לי המוטיבציה והציונות הרבה שהוא הפגין בשיחות שונות. גם הדרך הארוכה שעשה מעלייתו מקישינב לצבא ההגנה לישראל, דרך מוסדות התנועה הציונית והמעורבות שלו לאורך כל הדרך, ראויה לציון.
“היכולת האינטלקטואלית שלו, הידע הכללי שלו בהיסטוריה, במוסיקה ובתרבות בכלל ראויים להערצה. היכולת שלו לתכנן מהלכים קדימה מדהימה, גם אם בדרך עומדים בפניו מכשולים. כבר אז הוא סימן מטרות ארוכות טווח. לא אשכח כשאמר לי שהוא יהיה מנכ”ל משרד ראש הממשלה (בממשלתו של בנימין נתניהו), ואכן כך היה. זה היה ההישג המשמעותי הראשון שלו, לאחריו המשיך בדרכו עד שהגיע לתפקיד שר הביטחון. אני מצדיע לחייל מספר אחד היום של הציונות בישראל”, מסכם אל”מ (מיל’) וייס. 
ממעמד הענקת הספר נעדר המחבר-השותף רס”ן (מיל’) סימן טוב שגיא, שנבצר ממנו להגיע עקב מחלה. מערכת “תמיד תותחן” מאחלת לו רפואה שלמה.
הספר “תותחנים בשל”ג – סיפור מלחמה”, מביא את סיפור המלחמה של אלפי הלוחמים מחיל התותחנים שנטלו חלק במלחמת שלום הגליל. מהקרבות בעין זחלתא, לטרגדיה של סולטאן יעקב, דרך ההחפה של אגד ארטילרי והפעלת האש מעל ביירות: במלחמת לבנון הוכיח חיל התותחנים את נחיצותו וחשיבותו לצה”ל. השזירה בין סוגי המקורות השונים, כולל תמלול של רשתות קשר ומסמכים מקוריים ומעובדים, יוצרת את סיפור המלחמה המקיף המובא בספר לראשונה.
את הספר ניתן למצוא בחנויות הספרים, וכן ניתן להזמינו דרך עמותת יד התותחנים:
טלפון: 04-6396573, מייל: [email protected]