מזל”ט “רוכב שמיים” נפל בשטח רצועת עזה

מדובר במקרה החמישי בו מתרסק מזל"ט מסוג זה מאז תחילת השנה. חיל התותחנים בודק את הנסיבות שהובילו להתרסקות, כאשר ברקע עולות כבר טענות כי ריבוי הנפילות נובע גם מליקויים במערך ההפעלה ובשיקול הדעת של הגורמים בשטח

מאת מערכת תמיד תותחן     2017/07/04 - 14:02:04

על-פי דיווחים בכלי התקשורת הישראלית, מזל”ט מסוג “רוכב שמיים” מתוצרת חברת אלביט מערכות נפל אמש (ב’) בדרום רצועת עזה. מצה”ל נמסר כי נסיבות הנפילה בבדיקה וכי אין חשש לדליפת מידע מכלי הטיס. ארגון חמאס הודיע כי הצליח “להשתלט על המזל”ט ולהפיל אותו לקרקע”.
ההתרסקות אמש היא האחרונה מבין שורה של התרסקויות בשנים האחרונות בגבול הצפון, ברצועת עזה וביהודה ושומרון, כך לפי דיווח ב-Ynet.
ביום חמישי האחרון נפל מזל”ט מאותו הסוג באזור בית לחם, ואותר על-ידי כוח צה”ל. בחודש מאי התרסק “רוכב שמיים” במהלך פעילות מעל שטח לבנון. לפי הלבנונים, המזל”ט התרסק באזור הכפר עייתא א-שעב. גם בשני מקרים אלה הודיע צה”ל כי לא היה חשש לדליפת מידע מסווג.
בחודש מרס נפל ברצועת עזה “רוכב שמיים” במהלך פעילות מבצעית שגרתית בצפון הרצועה, באזור שכונת סג’עייה. כמה ימים לאחר מכן נמסר כי הנפילה אירעה ככל הנראה בשל טעות אנוש ו”לא נגרם נזק ביטחוני”. גם בינואר האחרון נפל מזל”ט “רוכב שמיים” בדרום לבנון, סמוך לגבול ישראל.
בדצמבר 2014 דיווחו כלי תקשורת בסוריה ובלבנון כי “רוכב שמיים” של צה”ל הופל בקוניטרה ליד הכפר הדרוזי חדר, מעוז של נאמני הנשיא בשאר אסד. מדובר צה”ל נמסר אז כי לא מוכר שום כלי טיס בלתי מאויש (כטב”מ) שנפל או הופל בשמי הצפון. בחודש מרס באותה שנה טענו בזרוע הצבאית של חמאס כי “רוכב שמיים” התרסק גם בדרום רצועת עזה עקב תקלה, וכי שרידיו נאספו.
בזמן שצה”ל וחת”ם עסוקים בבדיקת האירוע, קציני מילואים בחיל התותחנים טוענים כי ריבוי מקרי הנפילה של מזל”ט “רוכב שמיים” מתחילת השנה נובע מתקלות במערך ההפעלה ובשיקול הדעת של הגורמים בשטח, כך לפי דיווח ב-Walla.
על-פי הדיווח, גורם לשעבר בחיל אמר כי צוות ותיק אינו דומה לצוות צעיר שמפעיל את “רוכב שמיים”, ובהתאמה האופן שבו מפעיל את המזל”ט. לכן, אמרו הקצינים, “נדרשת בחינה מחודשת של תהליך ההכשרה והאופן שבו מעבירים ידע מקצועי ומטמיעים מסקנות מתחקירים בין הגזרות כדי שתקלות לא יחזרו על עצמן”.
קצין בכיר בזרוע היבשה דחה על הסף את הטענות, ואמר כי פחות מאחוז מאיבודי המזל”ט והנפילות קשורות לתקלות מפעיל. “כל תקלה מתוחקרת, כשהמטרה היא לצמצם את היקף הנפילות. בדרך כלל זה קשור לתקלות תקשורת או תקלות ברכיבים של המערכת”, אמר הקצין, שהוסיף כי “בעת קליטת המערכת נלקח בחשבון היקף הנפילות ביחס להיקף שעות ההפעלה, כולל ניהול סיכונים התלוי באופי המשימה ובחשיבות שלה”.
בעקבות סדרת תקלות בשנים האחרונות התקיים תחקיר מעמיק בחיל התותחנים לבירור הנסיבות ובחלק מהמקרים התברר כי מדובר בסוללה שנגמרה, ולכן לא ניתן היה לשלוט בנתיב הטיסה של המזל”ט.
מדובר צה”ל נמסר בתגובה: “מערכת ‘רוכב שמיים’ היא כלי מרכזי בפעילות בגזרות. כחלק מכך, פעילות היחידה עלתה בכ-20% במהלך השנה האחרונה בכלל הגזרות השונות ולא חלה עלייה באחוז הנפילות ביחס לשעות הפעילות. המערכות עוברות שדרוג מבחינת היכולות הטכנולוגיות ובהתאם לצורך המבצעי, דבר המוביל למגמת ירידה דרמטית בכמות התקלות הטכניות. כלל אירועי הנפילות מתוחקרים באופן יסודי על ידי המפקדים והגורמים המקצועיים, והלקחים והמסקנות נלמדים ומחודדים ביחידה באופן שוטף. יצוין כי המערכות מאובטחות באופן שבו הן אינן מהוות סיכון של דליפת מידע במקרה של נפילה”.
מזל”ט “רוכב שמיים” החל לפעול בשירות צה”ל באמצע העשור הקודם, והשימוש בו הכולל צילום וידאו בזמן אמת מתבצע למשימות טקטיות בגבולות ובשטחים בשכבת גובה נמוכה. עלותו נעה בין 150 ל-170 אלף שקלים, משקלו הממוצע הוא 50 ק”ג והוא ממריא בהפעלה פשוטה מהקרקע, על ידי מתיחת רצועת גומי.
למידע נוסף על מזל”ט “רוכב שמיים”, לחצו כאן.