משה העליון, ניצול אושוויץ, אירח את הרמטכ”ל בביתו

ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי אייזנקוט ביקר את מר משה העליון, ניצול שואה, ונכדתו, רעות העליון, שמשרתת כמש"קית ת"ש בחיל התותחנים. "לא היו לי חלומות במחנה, לא יכולתי אפילו להעלות על דעתי שפעם אני אגיע לאיזשהו מעמד במדינת ישראל ובצבא ההגנה לישראל", אמר העליון

מאת מערכת תמיד תותחן     2015/04/30 - 16:42:30

כבכל שנה, קציני צה”ל ובראשם הרמטכ”ל מגיעים לבקר ניצולי שואה, בימים שלפני יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ביום שני אחרי הצהריים הגיע רב אלוף גדי אייזנקוט לבקר את משה העליון.
משה העליון נולד בפברואר 1925 בעיר סלוניקי שביוון. 18 שנה מאוחר יותר, באפריל 1943, הוא הגיע יחד עם בני משפחתו לאושוויץ. משה שרד את מחנה ההשמדה אושוויץ ומחנות נוספים, לאחר המלחמה העפיל ארצה ונעצר על ידי הבריטים ושהה במחנה עתלית עד שנת 1946, ובשנת 1948 התגייס לצה”ל והושם בחיל התותחנים.
העליון ריתק בביתו במשך דקות ארוכות את הרמטכ”ל אייזנקוט בסיפור הישרדותו ותחנות בחייו המרתקים, המסמלים את תקומת ישראל לאחר התופת והאימה של השמדת ששת מיליוני היהודים על ידי הנאצים ועוזריהם. במסגרת הביקור, הרמטכ”ל העניק לו את תעודת ההוקרה “זר לניצול”.
רב-אלוף גדי אייזנקוט אמר בביקור “הגעתי לפה לאחר יום העיון של פורום המטה הכללי ביד ושם, יום רב משמעות. המפגש הזה נותן לנו כוח והבנה לגבי החיוניות והחשיבות של מה שאנחנו עושים, לגבי הצורך להיות צבא חזק בהיבט המקצועי ובהיבט הערכי ולממש את היעוד שלנו- להבטיח את ביטחון המדינה ואת קיומה. משה, שלמדתי את סיפורו בימים האחרונים, מבטא בצורה הטובה ביותר את המושג משואה לתקומה- מההימצאות במחנה ועד להגעה לארץ ישראל.”
יושב ראש הקרן לרווחת ניצולי השואה, מר אבי דיכטר אמר על העליון כי “הוא חבר ותיק בהנהלת הקרן לרווחה לנפגעי השואה ואדם שתרם למדינה בתחומים רבים. המפגש בינו לבין הרמטכ”ל הוא סמלי מאין כמוהו. מדובר בניצול שהוא גם איש ביטחון – ביטחוניסט הרבה יותר ממה שנדמה לנו, ויש כאן מיקרופונים אז לא ניתן לספר את כל האמת “.
לאחר המפגש המרגש, שוחח משה העליון עם ירון וילנסקי בגלצ, ולשיחה הצטרפה גם נכדתו של משה, רעות העליון, שהשתתפה במפגש ומשרתת כיום בתור משקית ת”ש בחיל התותחנים. “הודיתי לרמטכ”ל שהוא בא לבקר אותי”, אמר משה.
“סיפרתי לו על חלק מקורות חיי. היה לי חשוב לתת לו את ההרגשה של החשיבות בין המעבר שלי מתחתית השאול ועד ההגעה שלי ארצה עם ההשתקמות שכללה גם שירות בצה”ל”, הוסיף העליון, “לא היו לי חלומות במחנה, לא יכולתי אפילו להעלות על דעתי שפעם אני אגיע לאיזשהו מעמד במדינת ישראל ובצבא ההגנה לישראל”.
רעות העליון, נכדתו של משה, סיפרה על סבא שלה ואמרה: “הסיפור של סבא שלי תמיד היה ידוע. מאז שאני זוכרת את עצמי יש לי את הספר שהוא כתב. אפילו במסע לפולין הגעתי לביתן שהוא היה בו באושוויץ והצטלמתי שם”.
“סגירת המעגל היא שכיום אני משרתת בחיל התותחנים שהוא היה מהמקימים שלו”, אמרה רעות. בנושא המפגש עם הרמטכ”ל הוסיפה: “הפגישה הייתה מאוד מרגשת, אבל הסיטואציה שבגללה נפגשתי עם הרמטכ”ל היא אפילו מרגשת יותר. סבא שלי עשה הרבה בשביל המדינה, וזה שהרמטכ”ל הגיע באופן אישי לבקר אותו זה אומר משהו”.