משרד הביטחון רוכש רקטות מדויקות עבור צה”ל

בין המערכות שנרכשו נמצאת גם רקטת הרומח שהוכרזה מבצעית בחיל התותחנים לפני כחצי שנה. שר הביטחון ליברמן אמר כי "אנחנו רוכשים ומפתחים מערכות אש מדוייקת, שיאפשרו למקד ולהעצים את מערך התקיפה של צה"ל ולכסות בתוך כמה שנים כל נקודה באזור, בטווחים קצרים ורחוקים"

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/08/27 - 17:42:27

משרד הביטחון, בהובלת מפא”ת (המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) ותעש מערכות חתמו על עסקת פיתוח והצטיידות בחימוש רקטי מתקדם. היקף הרכש נאמד במאות מיליוני ש”ח. ממשרד הביטחון נמסר כי יכולת אש מדוייקת זו משפרת את יכולת צה”ל באופן משמעותי ומאפשרת פגיעה מדויקת בשיגור מרחוק, בזמינות מיידית ובמחיר משימה נמוך ביחס למערכות לחימה אחרות.
ברקטות החדשות ייושמו טכנולוגיות מתקדמות, להתאמתן לשדה הקרב המודרני. ההצטיידות ברקטות מתקדמות הינה בהמשך להחלטת שר הביטחון, אביגדור ליברמן, לצייד את צה”ל בטילים ורקטות מדויקות למגוון טווחים.
שר הביטחון אביגדור ליברמן אמר כי “התכנית להקמת מערך הטילים ורקטות מדוייקות נמצאת בתנופת עשייה. חלקה כבר בייצור וחלקה בהשלמות מחקר ופיתוח. אנחנו רוכשים ומפתחים מערכות אש מדוייקת, שיאפשרו למקד ולהעצים את מערך התקיפה של צה”ל ולכסות בתוך כמה שנים כל נקודה באזור, בטווחים קצרים ורחוקים”.
הרקטות המדויקות שצה”ל רוכש הן ממגוון סוגים, חלקם מסווגים, לטווחי ירי שבין 30 ל-150 קילומטרים. בין הרקטות שמשרד הביטחון רוכש במסגרת עסקה זו היא רקטת הרומח, שהוכרזה מבצעית בחיל התותחנים בחודש פברואר השנה. מערכת הרומח מסוגלת לשגר 18 רקטות מדויקות לשטח האויב תוך דקה אחת בלבד. הרומח היא מערכת יעילה, קלה להפעלה, זמינה וזולה שעומדת לרשות מפקד חטיבה ומפקד גדוד. הרומח מיועדת לפגוע באנשים, מבנים בודדים ותשתיות – כולל בכמה מטרות בו זמנית.
על רקע העסקה, מדווח Ynet כי חטיבת האש 282 ערכה לאחרונה אימון ברמת הגולן במהלכו שוגרו גם רקטות מסוג רומח. על-פי הדיווח, רקטות הרומח מסוגלות לפגוע ברמת דיוק של מטרים בודדים ביעדי אויב בטווחים של כ-40 קילומטרים, כמו חמ”לי אויב, מתחמי פיקוד ובונקרים. בתרגיל עצמו הן שוגרו לצד פגזי הארטילריה הסטטיסטית מהתומ”תים של גדוד 411, שירו בקצבי אש של 100 פגזים בתוך 15 דקות.
“פגזים אלה תמיד יישארו בשדה הקרב, כי יש יתרון לאש הסטטיסטית, כאשר אנו רוצים לפגוע בשטח פתוח, לפזר בו רסס גדול יותר ולהרחיב את שטח פני הפגיעה”ת, הסביר קצין מהחטיבה. בחלק מהתרחישים באימון נורו הפגזים כסיוע וחילוץ ללוחמי החי”ר והשריון, בזמן שאלה היו במרחק של כמה מאות מטרים מנקודות הפגיעה. בעוד שבלחימה, המרחק בין לוחמי החי”ר לנקודת הפגיעה של הארטילריה תהיה 300-200 מטרים, באימון היא 700 מטרים “בלבד”.
את הרקטות שיגרו לוחמות שפעלו מעמדת הירי שבמשאית המשגר של הרומח, ביצעו חישובי ירי תוך קבלת הנתונים המטאורולוגיים וכיוון המשגר וסיוע במכ”מים וכטב”מים שצופים במרחב המטרה, תוך דקות מרגע קבלת הפקודה.