מתחת לפני השטח

ערב מיוחד התקיים במלאת שנה לפטירתו של שוקה דורפמן ז"ל: השקת ספרו שכתב באחרית ימיו, העוסק ביחסי גומלין בין ארכיאולוגיה לפוליטיקה בישראל

מאת תא"ל (מיל') אורי מנוס     2015/11/25 - 15:30:25

“מתחת לפני השטח – ארכיאולוגיה ופוליטיקה בישראל” – הוא מסמך תיעודי מרתק, אותו כתב וסיים ממיטת חוליו שוקה דורפמן ז”ל, בשנה האחרונה לחייו. הספר הרואה אור לאחר מותו, מתעד את אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת בציבוריות הישראלית, אשר בו נפגשים, ואולי מן הטבע גם מתנגשים – הארכיאולוגיה והפוליטיקה.
מאות מחבריו של שוקה דורפמן התאספו ב-11 ביוני, 2015, באוניברסיטת תל אביב להשקת ספרו – “מתחת לפני השטח”. הספר הוא פרי ניסיונו של שוקה כמנכ”ל רשות העתיקות במשך 14 שנים.
היה זה מפגש המציין שנה למותו של שוקה. בין באי המפגש היו ארכיאולוגים, אנשי האקדמיה, בני המשפחה, חבריו בחיל התותחנים ואנשי ציבור רבים, כאשר המשותף לכולם הוא אהבתם והוקרתם את שוקה. המפגש היה ברוחו של שוקה – בצניעות, בסובלנות ובאורך רוח.
את המפגש פתח והנחה פרופסור יוסי שיין, ראש החוג למדעי המדינה באוניברסיטת תל אביב: “לפני שנתיים וחצי פניתי לשוקה ‘תתפנה מעיסוקיך האינטנסיביים, בוא לאוניברסיטה. אתה חייב לכתוב ספר על כל מה שאתה עובר ומתנסה בעבודתך ברשות העתיקות – מערכת היחסים בין הרשות לממשל, למגזרים בחברה הישראלית, מערכת יחסי החוץ של ישראל והקונפליקט בינינו לבין הפלשתינים. שוקה כתב את הספר בעודו נאבק במחלתו והספיק לסיים את כתיבתו יומיים לפני מותו.”
ד”ר מיכל שוורץ, שהצטרפה לשוקה כבר בתחילת הדרך לסייע בעריכה, מתארת את תהליך העבודה עם שוקה: “הייתה זו שנה וחצי של עבודה מאומצת. שוקה הוציא מתחת ידיו ספר מרתק. כל מה שידענו על תחום הארכיאולוגיה במדינת ישראל מתערער בקראנו את ספרו של שוקה. 
“שוקה כתב ספר מורכב ביותר המתבסס על תחקיר מעמיק, שהצריך תעצומות נפש לומר את הדברים הכתובים. הייתה לו דרך מיוחדת לספר סיפור. כל אחד מהפרקים מתחיל בנחת, בכתיבה מתונה, במידע נקי המבוסס על מסמכים ומגובה בדיוק מדעי. שוקה מבשל אותנו על אש קטנה, אנחנו מרגישים נוח.
“ויש לנו אמון מלא בו, בשוקה. דווקא אז הוא מפתיע ומביא לנו ידיעה ממקור ראשון שהופכת את הקערה על פיה. מתחוללת תפנית בלתי צפויה. שוקה אף במצבו הקשה לא ויתר אף לרגע על הכתיבה. זכיתי לעבוד עם אדם נדיר, שהיה חזק ואמיץ מחד, ומאידך רגיש ואמפטי. כל פגישת עבודה הייתה פגישה עם צחוקים. הוא התבונן על החיים בפשטות. הייתה בו יושרה בלתי מתפשרת.”
רעייתו של שוקה, תלמה, מעידה: “להערכתי הרצון העז לסיים את הספר האריך את חייו אולי בשנה. רק לאחר שסיים את הספר ומסר אותו לעריכה התפנה לעשות שיחת סיכום עם הבנים ואיתי. זה היה יומיים בלבד לפני שנפרד מאתנו”.
בנו אוהד סיפר: “כאשר הימנים חושבים שאתה שמאלני, השמאלנים חושבים שאתה ימני, החרדים חושבים שאתה לא יהודי, וכולם תוקפים אותך – כנראה אתה בסדר. הספר שאנחנו משיקים היום, שנכתב על ידי שוקה, מבוסס על ניסיון של 14 שנות שירות בממשק שבין המדע, ובין החברה, המדינה והפוליטיקה. הספר נכתב במהלך השנה האחרונה לחייו, במיטת חוליו, תוך נחישות עצומה להעביר את המסר. לי היה ברור שעלי להוציא לאור את צוואתו.”

מה יש בספר?
“הספר הוא שילוב בין סיפורו האישי של שוקה לבין הדילמות והמורכבות של פעילות רשות העתיקות, בפוליטיקה ובתרבות הישראלית”, תיאר פרופסור שיין. “דורפמן מתאר בספרו  את המתרחש ‘מאחורי האבנים’, חושף קונפליקטים ומאבקי כוח כפי שמשתקפים בפעילות רשות העתיקות. דרך משקפיו של שוקה כראש רשות העתיקות ניתן ללמוד על שינויים גיא-פוליטיים באזורנו, על יחסי דת ומדינה, על סוגיות של ביטחון לאומי, על הסכסוך הישראלי ערבי. שוקה בנה את הספר בשישה פרקים העוסקים בזירות המרכזיות שבהן נפגשות הארכיאולוגיה והפוליטיקה בישראל.”
ח”כ לשעבר ישראל חסון, אשר החליף את שוקה בתפקיד מנכ”ל רשות העתיקות, אמר לאחר שקרא את הספר: “הספר הזה הוא כתב אישום חריף. הייתי קורא לספר בשם: ארכיאולוגיה, מנהיגות וערכים. אבל הוא נקרא ארכיאולוגיה ופוליטיקה. בעצם הפקירו את  המורשת ואת האוצר הזה,  והשאירו לאנשים טובים כמו שוקה להתמודד לבד, כאשר המנהיגות לא הגדירה אסטרטגיה ולא הגדירה מטרות. הספר מתאר הרבה מאד אירועים ומציב הרבה מאד דילמות. לא מוצאים שום דבר שהוגדר לשוקה, אולי במעט מקרים. הספר הוא כתב אישום חמור לנו כחברה.”
הארכיאולוג פרופסור ישראל פינקלשטיין הוסיף כי “‘מתחת לפני השטח’ הוא ספר מרתק ראשון מסוגו שכתוב מתוך רגישות והבנה לצדדים היריבים וביושרה בלתי מתפשרת. הספר מציב בפנינו מספר שאלות: האם הר הבית באמת בידינו? כיצד יכולה בליטה קטנה בחומות העיר ירושלים לגרור את כולנו למלחמות דת? היכן הגנו מאות חרדים בחירוף נפש על אתרי קבורה של עובדי אלילים ושל חיילים רומאים ומנעו בנייה ופיתוח?”
“הדילמות שעליהן מבוסס הספר הן הוכחה לכך שהארכיאולוגיה אינה רק תחום אקדמי המעניין קהל מצומצם, אלא היא זירת המרחשות פעילה וסוערת של החברה בישראל”, סיכם פרופסור שיין.
הספר המכיל 252 עמודים יצא בהוצאת “כנרת זמורה ביתן”. הוא הופק על ידי הבן אוהד, בסיוע האדיב של רשות העתיקות וחבריו הטובים של שוקה. כנס השקת הספר התקיים בחסות רשות העתיקות ובית הספר למדעי המדינה של אוניברסיטת תל אביב.