“נדע להביא לאויב מכה מוחצת”

בנובמבר 2017 הוסב אגד ארטילרי 282 לחטיבת האש הראשונה בצה"ל. בראיון מיוחד ל"תמיד תותחן", מספר המח"ט אל"מ נרי הורוביץ על תהליך ההקמה של החטיבה ועל הייחודיות שלה בשדה הקרב המודרני

מאת דן ארקין     2018/10/02 - 16:01:02

בחודש פברואר 2018 התקיים בצה”ל תרגיל חטיבתי לא שגרתי ובעל חשיבות רבה לחיל התותחנים: לראשונה פעל במסגרת החטיבה המתרגלת גדוד אחד מחטיבת האש 282, שמשימתו הייתה להפעיל את האש, ולמלא למעשה שתי משימות: לסייע באש לגדודים המתמרנים ולהפעיל אש באופן עצמאי במרחב הלחימה שבו היה ‘אויב’.
כפילות המשימה – גם סיוע לכוחות וגם הפעלת אש עצמאית במרחב לחימה – זו הליבה של השינוי הגדול שעבר חיל התותחנים בנובמבר 2017, עת התקבלה במפקדת זרוע היבשה ההחלטה להסב את האגד הארטילרי 282 לחטיבת האש הראשונה בצה”ל. ראשונה, כי בעתיד יהיו חטיבות אש נוספות.
השינוי מתבטא אפילו בשימושי מינוח: לא עוד אגד וסוללה, הלקוחים מעולם החת”ם, אלא בחטיבת האש אמור מעתה פלוגה וגדוד, מ”פ ומג”ד, בדומה לעולם החי”ר והשריון. הכחול משתלב בירוק ובשחור.
עצמאות בשדה הקרב
קתמ”ר לשעבר תא”ל (מיל’) אלון קלוס, הגדיר בתמציתיות את ליבת היכולת של חטיבת האש: “יכולת הכוונה והפעלת אש רב-זרועית לקיצור זמני תגובה להשמדת האויב במרחב הלחימה של הכוחות הקרקעיים. חטיבת האש היא הראשונה מסוגה בצה”ל”.
המשימה להבין את משמעות השינוי, להטמיע ביחידות, לנסח את התו”ל ולהפעיל הלכה למעשה בתרגילים בשדה על מנת להוכיח את ההיתכנות, הוטלה על מח”ט חטיבת האש, אל”מ נרי הורוביץ, תותחן ותיק שמילא שורה ארוכה של תפקידי פיקוד בשדה ובמטה. בסיכום כשנה של פיקוד על חטיבת האש הוא משוכנע כי לחטיבה יש יכולות לסגור מעגלים ולהשמיד את האויב. “אם תהיה מלחמה, אני סמוך ובטוח ביכולת של החטיבה להכניע את האויב. לא תהיה זו מלחמה קלה, אך ידנו תהיה על העליונה, ואנו מתכוננים. נדע להביא לאויב מכה די מוחצת”.
אל”מ הורוביץ מספר בראיון מיוחד לתמיד תותחן על תהליך המעבר מאגד ארטילרי לחטיבת אש. “הכול השתנה בזירה בשנים האחרונות. האויב השתנה. לא עוד מפעיל פלטפורמות מהסוג הישן, אלא אויב נייד, מסתתר, מחליף מיקום ורקע, מצוי בתוך התווך האזרחי. האמל”ח שלו הולך ומשתפר. במקביל, חלו שינויים מפליגים בתותחנים: לא עוד ארטילריה של קני תותח, אלא אמל”ח המורכב מטילים, רקטות מדויקות ותותחים מתנייעים. יש יכולת לממש יעדים חדשים.
“בעוד שבעבר התמקדה מפקדת אגד ארטילרי במתן סיוע באש לכוחות החי”ר והשריון בהתקדמותם בשדה הקרב, מסוגלת היום חטיבת האש, בשל מגוון האמל”ח העומד לרשותה, להוסיף לסיוע הארטילרי לכוחות המתמרנים משימה נוספת: סגירת מעגל עצמאית. איך זה עבד בשיטה הישנה? גדוד חי”ר מתמרן בשדה הקרב, אנו התותחנים קיבלנו מטרות, כיוונו וירינו כדי לסייע לגדודי החי”ר. והרי השינוי: חטיבת האש תטפל במרחב לחימה רווי אויב באופן עצמאי, תעקוב, תגלה ותזהה את האויב, הפיקוד יחליט איזה סוג אמל”ח להפעיל נגדו, לכוון ולירות ולשגר. זו המשמעות של סגירת מעגל אש, וריבוי האמצעים בידי החטיבה מאפשר להגיע למצב של בשלות לערוך את השינוי שעשינו בנובמבר אשתקד”.
המבנה של חטיבת האש והרכב הכוח בה מאפשר לה להעסיק באש מרחב לחימה באופן עצמאי, כאשר החטיבה יודעת לאתר לעצמה את המטרות ולהשמידן. כיום במסגרת חטיבת האש 282 פועלים שני גדודי תותחים מתנייעים – “קרן” ו-“נמר”, גדוד “רעם” האחראי על הפעלת רקטות ה”רומח”, גדוד “עיטם” הכולל את מערכות המכ”ם והאיכון של החטיבה, וגדוד תצפית שהוא גדוד יחמ”מ (יחידת מודיעין ומטרות).
לכל אחד מסוגי האמל”ח הללו משימות ייחודיות. כך, הארטילריה נועדה לטפל בירי למרחבים גדולים. הרקטות נועדו לפגוע במטרות ברמות דיוק גבוהות. גדודי ‘עיטם’ ותצפית מעניקים לחטיבה את יכולות ההעסקה העצמאית של מטרות: אנשי המודיעין והתצפית, הנמצאים בשטח, סמוך מאוד או בתוך מרחב הלחימה, מתצפתים, רואים, מסתייעים במכשירי המכ”ם והאיכון ומספקים למפקדת החטיבה רשימות של מטרות אויב בתוך מרחב הלחימה.
גדוד התצפית מצויד בציוד מתקדם ביותר לאיתור אויב, הם יכולים לצפות לטווחים ארוכים, אלו הן יכולות איסוף מתקדמות. אחרי איתור האויב והגדרת המטרות, מפקדת החטיבה תשקול את האיומים ואת מהות האויב במרחב הלחימה, תחליט באלו סוגי אמל”ח להשתמש נגד סוגי האויב, והשלב הבא הוא שיגור וירי אל מטרות האויב.
אל”מ הורוביץ מוסיף כי “העצמאות הזאת בשדה הקרב שניתנת לחטיבה כתוצאה מהמבנה החדש תורמת להגברת היעילות ולניצול טוב יותר של המפקדות והאנשים. החטיבה מאתרת אויב, מייצרת עליו מודיעין, הופכת אותו למטרה, מחליטה איזה חימוש להפעיל, קובעת מי יורה לאן, וכך האש יותר מדויקת, מרוכזת, ממוקדת, קצב האש טוב יותר, אש מהירה, קבלת החלטות מהירה.
“אציין כי אנשי גדוד התצפית הם למעשה מעין קת”ק מורחב – הם צופים אל מעמקי מרחב הלחימה, מחפשים אויב ומגדירים מטרות. במבנה החדש, ותרגלנו את זה בתרגילים באחרונה, חיברנו בין אנשי יחידת המודיעין שלנו לבין יחידות האמל”ח. חיבור בין התצפית לבין היורה, כאשר למעלה נמצאת המפקדה, שתחליט, על סמך החומר המודיעיני, במה ראוי לפגוע באויב, בטיל, ברקטה או בפגז. ולא לשכוח – במקביל לכל התהליך החדש הזה, ממשיכה החטיבה למלא בזמן לחימה את הייעוד העתיק של התותחנים – מתן סיוע באש לכוחות המתמרנים”.
“קצב אש מהיר יותר בגלל דמות האויב”
חטיבת האש היא יחידה צעירה, אך מבין כל חטיבות זרוע היבשה, היא זכתה בפרס מפקד זרוע היבשה על ביצוע אימונים ביעילות ובאיכות. התרגילים והאימונים של החטיבה החלו כשנה לפני ההכרזה הרשמית על הקמת חטיבת האש 282 בנובמבר 2017. בוצעו אימונים עם כוחות מתמרנים, בוצעו דימויים של מגוון תרחישי פעולה: תרגיל גדודי עם חטיבת טנקים, תרגיל גיס גדול – בכל אלו באו לידי ביטוי הקרב המשולב וסגירת המעגלים.
האם הלוחם בגדודי החטיבה מודע למשמעות המעבר מאגד ארטילרי לחטיבת אש?
“למעשה, לא השתנתה צורת העבודה של הלוחם. הוא מקבל פקודה ויורה. אבל נעשות פעולות הסברה שתוצאתן היא שכל לוחם מבין את משמעות שינויי המסגרות. הלוחם גם מרגיש את השינויים בזירה. הוא יודע שיש הרבה יותר משימות, שקצב האש חייב להיות מהיר הרבה יותר מאשר בעבר בגלל דמות האויב. הלוחם מרגיש ויודע שהוא מספק אש למספר רב יותר של צרכנים. הלוחם גם מבין שהוא וחבריו ייכנסו לשטח אויב, אל תוך מרחב הלחימה, במקרה הצורך. בתרגיל חטיבתי שנערך באחרונה נתנו סיוע לטנקים מתמרנים והפעלנו אש בתוך מרחב לחימה שהיה בו אויב (בתרגיל). המשמעות ללוחם: הוא נמצא במרחב הלחימה, פורס בתוכו ומסייע באש”.
כיצד משתלבת החטיבה במגמות הרשתיות והשילוביות האופייניות לצה”ל?
“לדעתנו החטיבה מביאה לידי ביטוי בדיוק את התכונות האלו. סגירת מעגל אש מהי אם לא שילוביות של החטיבה עם כל הכוחות המתמרנים, עם המפקדות העליונות, אפילו עם חילות האוויר והים. סגירת מעגל היא היכולת להפעיל אש בצורה הכי נכונה ולהשיג את האפקט הטוב ביותר באמצעות הפתרון המתאים ביותר – פגיעה באויב ברקטה, ב’רומח’, בטיל, ב’תמוז’, בפצצה או בפגז. זו שילוביות, ואי אפשר לבצע בלי רשתיות, כאשר כל מערכות הקשר והתקשורת רתומות לביצוע המשימות במרחב הלחימה, כאשר כולם יכולים לדבר עם כולם בעזרת ציוד קשר דיגיטלי מתקדם”.  
“אין הנחות ללוחמות”
“בחטיבה יש שני גדודי רקטות מעורבים, בנים ובנות, ויש בנות גם במודיעין, במכ”מים ובאיכון. בנות החטיבה הן ארץ ישראל במיטבה. שוויון ההזדמנויות והשילוב באים לידי ביטוי באופן מלא. יש בחטיבה מפקדות קצינות, יש קצינות לוחמות בדרגות מ”מ, סמ”פ, ובקרוב תהיה מפקדת פלוגה ראשונה. אין הנחות ללוחמות. דרישות זהות מבנים ומבנות. האמת היא שבחיל התותחנים שילוב בנות הוא עניין של כ-20 שנה. כשהייתי מסו”ל (מפקד סוללה) ב-2001 כבר היו בסוללה שלי לוחמות מצוינות”.
האם עדיין ראוי לכנות את הארטילריה ‘מלכת הקרב’?
“זה כינוי עתיק יומין מהימים שבהם התותח היה כלי הירייה הגדול ביותר. אבל לדעתי זה עדיין שריר וקיים, כי הארטילריה היא מלכת הקרב והיא רב-זרועית, מסייעת לכוחות המתמרנים ומתקדמים, וגם יודעת להתאים חימושים למטרות ומשמידה אויב”.
בתוך מערך הארטילריה הגדול של צה”ל בולטת חטיבת האש כיחידה שלמדה להפיק מאמצעי הלחימה שבידיה תוצרים יעילים, מדויקים, מהירי תגובה וקטלניים למי שיעמוד מנגד. אל”מ הורוביץ מספר כי “האתגרים העיקריים שלנו הם בלבנון, ברמת הגולן וברצועת עזה. אין ספק שיש לנו יכולות משופרות להתמודדות עם האתגרים הללו. אנו יודעים לפגוע באויב בצורה מדויקת ומהירה, אנחנו גם יודעים להפעיל אש בצורה מידתית וערכית. אתה חייב להתאים את עצמך לאזור שאתה פועל בו ויורה לתוכו. בהחלט יש שיקולים של נזק אגבי, שאיננו מעוניינים לגרום באש. אין שום כוונה לפגוע באוכלוסייה אזרחית או בבלתי מעורבים, והלוחמים מודעים לשמירה על ערכים אלו”.
אל”מ נרי הורוביץ מעיד על עצמו שהוא גאה בתהליך שהחטיבה מצויה בעיצומו – המעבר מאגד 282 לחטיבת אש 282: “זה תהליך יפה שצה”ל הפקיד בידינו, תהליך המביא לשדה הקרב עוצמה ומדגיש את מקומה הבכיר של האש בשדה הקרב. החטיבה מביאה עמה יתרון יחסי, ואני בוטח ביכולות החטיבה, הכוללות יכולות להילחם באויב ולסייע לכוחותינו וכן יכולות ותכונות אנושיות של לוחמי החטיבה”.