נשק סטטיסטי או נשק מדויק – מי מחליט?

מושגים כמו ריכוך, מסך אש מתגלגל וארגז אש, מושתתים על ירי סטטיסטי ובלעדיהם לא ניתן לתמרן ולתפקד בשדה הקרב. ראודור רויכמן מאמין כי בקרב על ההגנה – לאש הסטטיסטית מקום של כבוד

מאת סא"ל (מיל') ראודור רויכמן     2015/03/29 - 16:28:29

ערב מבצע ”צוק איתן” וגם לאחריו, התפרסמו בגיליון “תמיד תותחן” רשימות שדנו בשאלה האם תם העידן של הארטילריה כנשק “סטטיסטי” בשדה הקרב, והאם צרכי הקרב המשתנים מחייבים אותנו לחולל שינוי ולהפוך את הארטילריה לכלי נשק מדויק המסוגל לפגוע במטרה בכדור ראשון. 
לא אכנס לפרטי הנאמר ברשימות המנומקות היטב, שהן במסגרת הדיון הלגיטימי שצריך שיעשה. אציין ואומר, שלא כולם מודעים לכך שיש גורמים “המחכים בפינה” לחיל התותחנים. עמדתם עשויה גם להשפיע על קבלת ההחלטות, אפילו אם הן אינן מקובלות או רצויות בחיל. הגורמים האלה הם התעשיות הביטחוניות, המעוניינות לקדם את מכירת המוצרים שפיתחו, והפיקוד הבכיר של צה”ל, שהוא “פקטור” בעל רצונות משלו.
נחזור בזמן לתקופה שקדמה למלחמת יום הכיפורים. איני יודע אם קיים פרוטוקול המתעד את שקרה בפגישה שהתקיימה אז, אבל הנה הסיפור שפורסם. זמן לא רב לאחר כניסתו לתפקיד, הקתמ”ר נתי שרוני זומן לשיחת עבודה אצל סגן הרמטכ”ל האלוף ישראל טל. נושא השיחה היה שאלת פירוקו של גדוד 405. נימוקי האלוף טל היו בערך כך: “בחטיבת טנקים יש 120 קנים המסוגלים לפגוע במטרה בכדור ראשון, ואילו בגדוד 405 יש 12 קנים שאינם מסוגלים לעשות פעולה דומה אלא אם תבוזבז  תחמושת רבה ויקרה, ולכן, יש עדיפות לטנקים נוספים על פני תומ”תים”.
אמירה שכזו נחשבת היום הזויה לגמרי, אבל נכון לאותו זמן, היה לה סיכוי להתקבל. בצמרת הפיקוד של צה”ל היו עוד מי שנחו על זרי הדפנה של מלחמת ששת הימים. רצה הגורל ומלחמת יום הכיפורים פרצה לפני שתכניתו של סגן הרמטכ”ל הגיעה לכלל מימוש.
זו דוגמא אחת למה שיכול לקרות. ישנם גורמים מחוץ לחיל התותחנים היכולים להשפיע על תהליכי קבלת ההחלטות והדברים אינם נחתכים או נקבעים רק בתוך החיל. 
לאחרונה, חיל התותחנים נטל חלק במבצע “צוק איתן”. במהלך המבצע החיל נדרש לירות אש “סטטיסטית”. 
נכון שיש מקום לבחון את שאלת הפעלתו של נשק ארטילרי מדויק בשדה הקרב, אבל מבלי שהדבר יפגע בייעוד הבסיסי של הארטילריה להיות כלי הנשק הסטטיסטי העיקרי בשדה המערכה.
כל עוד קיימים באזור צבאות סדירים וזירות לחימה שצה”ל יידרש לתמרן בהן, חיל התותחנים יהיה חייב לשמור על יכולת גבוהה של מתן סיוע באש סטטיסטית. מושגים כמו ריכוך, מסך אש מתגלגל וארגז אש, הינם מושתתים על ירי סטטיסטי ובלעדיהם לא ניתן לתמרן ולתפקד בשדה הקרב.
שאלת תפקידה של הארטילריה בקרב ההגנה אינו נדון במדיה הכתובה לעתים קרובות. מקובל לדבר על הצורך להשיג טווח מוגבר ופגז מדויק בהקשרים אופרטיביים התקפיים. אנו ממעיטים בניתוח תפקידה של הארטילריה בקרב ההגנה. דווקא שם יש לאש הסטטיסטית תפקיד חשוב מאוד. 