“עיטור האור” הוענק לאל”מ (מיל’) משה העליון על תרומתו לרווחת ניצולי השואה

העליון, קצין תותחנים ותיק וראש מערכת "תמיד תותחן" בעבר, מכהן במגוון תפקידים בארגונים ובעמותות, בהם חבר בהנהלת "יד ושם" ובוועד המנהל, חבר בוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל וממלא מקום יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל

מאת מערכת תמיד תותחן     2018/01/08 - 14:47:08

בתחילת השבוע שעבר קיימה הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל את טקס מתן אותות ‘עיטור האור’ השנתי, בו מוענקים אותות הוקרה לניצולי שואה המצטיינים בתרומתם לחברה ולמדינה, יחד עם אותות הערכה לגופים, בעלי תפקידים ולמתנדבים הבולטים בעשייתם למען רווחתם של הניצולים. בין מקבלי האותות היה אל”מ (מיל’) משה העליון, ניצול שואה בן 92 שכיהן במשך 17 שנה כראש המערכת של “תמיד תותחן” וכחבר בוועד עמותת “יד התותחנים”. במהלך הטקס הושמע שיר שהקדיש לאחותו שנספתה באושוויץ ועובד לראשונה לעברית על-ידי להקת חיל החינוך.
העליון גויס לחיל התותחנים ב-19 באפריל 1948. הוא שירת במגוון תפקידים, ביניהם מפקד גדוד האיכון ומפקד ענף אימון יחידות בבה”ד 9. לאחר שירות קבע של 20 שנה, עבר לעבוד במערכת הביטחון ובשירות המילואים הועלה לדרגת אלוף משנה.
על אף גילו המבוגר, משה העליון מכהן במגוון תפקידים נוספים בארגונים ובעמותות, בהם חבר בהנהלת “יד ושם” ובוועד המנהל, חבר בוועד המנהל של הקרן לרווחה לנפגעי השואה בישראל וממלא מקום יו”ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל. בנוסף, הוא מכהן כנשיא הכבוד של המרכז למורשת יהדות סלוניקי ויוון בפתח תקווה ויו”ר לשעבר ונשיא הכבוד של ארגון ניצולי מחנות ההשמדה יוצאי יוון בישראל.
באוגוסט 2015 השתתף כעד במשלחות צה”ל לפולין (“עדים במדים”) ובמשלחות נוספות של בתי ספר. קצין חינוך והנוער הראשי תא”ל צביקה פייראייזן פיקד על אחת המשלחות ומאז נוצר קשר מיוחד בין השניים. “את משה הכרתי לראשונה בהכנות למסע. בזכותו למדנו במסע על העם היהודי לא מעט”, סיפר פייראייזן. לדבריו, עדותו של העליון אותנטית ומעצימה והוא הקפיד לשמור על קשר לאחר חזרתם לארץ, דבר שהיה “משמעותי מאוד” עבורו. “המסע היה קשה עבורי וזכיתי לתמיכתו לאורך כולו והקשר בינינו נשמר”, סיפר העליון.
משה העליון כתב כמה ספרי שירה בלדינו שתורגמו לעברית. ספרו “במחנות המוות” כולל את הפואמה “הנערה מן הלאגר” שהוקדשה לאחותו אסתר (נינה) שנרצחה כשהגיעה לאושוויץ. השיר הושר לראשונה בלדינו על-ידי המקהלה של קהילת סלוניקי בשנת 2017 בטקס יום השואה הבינלאומי בבית הנבחרים של ספרד ובקפריסין. באחד הביקורים של תא”ל פייראייזן בביתו של העליון, הוא ביקש מקצין החינוך הראשי לאמץ את השיר בחיל החינוך וזה נענה לבקשתו.
חברי להקת חיל החינוך סיפרו כי כשנפגשו לראשונה עם העליון כחלק מההכנות לעיבוד השיר, הוא הפגין בפניהם ידע מקצועי רב בתחום המוזיקה והסביר להם כיצד הוא ראה ברוחו את עיבוד יצירתו. רמ”ד הפקות בחיל החינוך, רס”ן שני מזרחי, אמר כי “במשך כל תהליך העבודה עם משה, היה לו ולנו חשוב שיהיה מעורב באופן מלא”. מפיק הפרויקט סמ”ר אופיר לייבוביץ’ הציע לשלב את קולו של העליון בתחילת השיר. “שמחתי מאוד על ההזדמנות שניתנה לי לעבוד עם חיל החינוך, והעבודה הייתה מרגשת מאוד עבורי וגם קשה רגשית”, סיפר העליון.
השיר הושמע לראשונה בעברית בטקס שנערך בשבוע שעבר, דבר שהיה עבורו “התגשמות חלום”. “אני כולי תקווה שהשיר ימשיך להיות מושמע על ידי הרכב חיל החינוך”, הוסיף. “זיכרון השואה והשמירה על מדינת ישראל הוא ציווי כה חשוב עבור אלו שלא זכו להגיע לכך”, סיפר פייראייזן.
 
הכתבה מבוססת על כתבה שפורסמה לראשונה באתר וואלה!