פורצת דרך: סמג”דית ראשונה בחיל התותחנים

בתחילת שנות האלפיים שולבו הנשים הראשונות בחיל, לאחרונה נכנסה לראשונה אישה לתפקיד סמג"ד. סרן אפרת קייקוב: "יכולתי לייצר לעצמי חיים נוחים בתפקיד מטה אבל התגעגעתי לאקשן של הגדוד"

עיתון במחנה     2014/12/22 - 14:56:22

לראשונה בחיל התותחנים נכנסה אישה לתפקיד סמג”ד. הסמג”דית החדשה, סרן אפרת קייקוב, משרתת בגדוד “עיטם”, גדוד האיכון והמטאורולוגיה של החיל. מינויה של סרן קייקוב מגיע לאחר למעלה מעשר שנים של שילוב נשים בחיל, ולמציאות בה כל לוחם שלישי בגדוד הינו אישה.
“המינוי הוא הישג בעל משמעות שנותן דוגמה ומופת להתקדמות החיל ולהתקדמות של קצינות ולוחמות בו”, אמר המג”ד, סא”ל א’. “מאוד אשמח שהמינוי של אפרת יפתח צוהר לבאות אחריה, על אף שעבורי לא חשוב מאיזה מין מגיע הסמג”ד שלי. כמו שאני לא בודק מה המוצא או הגזע שלו, חשובה לי רק יכולת התפקוד שלו”.
לדברי סרן קייקוב, להיות לוחמת בכלל ומפקדת בפרט זו בחירה הדורשת הקרבה אישית. “ללוחמות בכל דרגה תמיד יהיו אלף סימני שאלה על צדקת הדרך, ולכן צריכה להיות להן אמת חותכת מול הקשיים שתחזק אותן. יכולתי לייצר לעצמי חיים נוחים בתפקיד מטה, אבל זה לא מה שמוביל אותי לסיפוק, התגעגעתי לאקשן ולחיות של הגדוד”.
הסמג”דית החדשה מייחסת חשיבות רבה לשילוב הנשים בחיל התותחנים ורואה את קידום הלוחמות כאחת ממשימותיה בתפקיד. “זה משהו שאתעסק בו בתפקיד, זה בדי־אן־ אי שלי ובכל תפקיד שהיה לי עד היום זה משהו שטיפחתי”, סיפרה. “אני חושבת שעוד יש חבלי לידה בדרך לשילוב נשים מלא, כמו טיפוח מודעות שאישה יכולה לעשות מה שגבר עושה בעולם הצבא, אבל אני חושבת שהמפקדים היום מאוד מבינים את החשיבות של השילוב, וברגע שזה מגיע מלמעלה, אין סיבה שהרוח הזאת לא תגיע לכולם. מנגד, כדי להטמיע באמת את השילוב צריך לוחמות מפקדות בכל מקום אליו מגיעות נשים. כשאתה רואה מישהו אחר עושה את מה שאתה עושה זה מקל על תהליך הקליטה והשילוב”, קבעה.
 גדוד “עיטם” שוכן בפיקוד הצפון, ומחזיק במכ”מים הפרוסים בגבול ומאכנים ירי תלול מסלול לעבר מדינת ישראל. “הגדוד נמצא עדיין בחיתוליו ויש בכך המון יתרונות למפקד מתחיל. הוא גדוד מאוד חשוב בכל הקשור להגנה ולסיוע לכוחות, ותהיה לו השפעה גדולה על האופן שבו תיראה המערכה הבאה בצפון הארץ, בין אם מול סוריה או מול לבנון”, אמרה. “אני חושבת שאחרי ‘צוק איתן’ נפלו כמה אסימונים בצבא לגבי החשיבות של הגדוד והמכ”מים שהוא מפעיל, שהיום כל מפקד בכיר נלחם כדי שיהיו לצדו”.
לדבריה הצטרף גם המג”ד, שהסביר כי לגדוד תפקיד הכרחי בכל הקשור בגזרה הצפונית. “בסופו של דבר אנחנו רואים כל דבר בצפון שנורה לעבר מדינת ישראל, ומעבירים את הידע שלנו הלאה. אנחנו העיניים של העורף וראינו את זה גם במבצע האחרון”, אמר.
אל תפקידה בחיל הגיעה סרן קייקוב מלשכתו של מפקד פיקוד הצפון, לאחר ששירתה בגדוד התותחנים MLRS עד לתפקיד מ”פ. כעת עם חזרתה לתפקיד לוחמה, היא רואה את עצמה בשטח בכל מצב. “אין חוק כזה שאומר שאישה לא יכולה לחצות את הגבול. לוחמת לא מפסיקה להיות לוחמת כשמתחילה מלחמה ומחכה שיחליפו אותה אנשי מילואים. היא צריכה לעשות את מה שצריך”.
במבט רחוק יותר, מקווה סרן קייקוב להמשיך ולצמוח בחיל. “אני מקווה להיות בעתיד מפקדת יחידה, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה בהמשך. כרגע זה משהו שאשמח לעשות”, אמרה.
הכתבה פורסמה בעיתון במחנה