פיתוחים ארטילריים חדשים מרחבי העולם

המצרים מפתחים ארטילריה מתנייעת, הצבאות הסקנדינביים מחדשים את צי התומ"תים שלהם וארה"ב ממשיכה לפתח את התותח האלקטרומגנטי. אל"מ (מיל') יעקב צור מציג סקירה של חידושים בעולם הארטילריה

מאת אל"מ (מיל') יעקב צור     2016/10/18 - 17:04:18

צבא ארה”ב מתכוון להוסיף נתוני ירי ארטילרי למכשירי התמצאות נישאים של החי”ר
הצבא האמריקני משדרג ומרחיב את השימוש בטכנולוגיה מתקדמת ביותר המאפשרת לחיילים הנעים רגלית לעקוב ולדעת את המיקום שלהם, היכן ממוקמים שאר חיילי היחידה שלהם וכן במהירות רבה יותר לגלות, לזהות, ולסמן את חיילי האויב לקראת תקיפה. הכוונה היא שגם נתונים של הארטילריה יהיו כלולים במכשיר ידני זה.
הטכנולוגיה נקראת Nett Warrior. המכשיר דומה לטלפון חכם המציג גרפיקה על מפה דיגיטלית קטנה ומזהה מידע על תנאי הלחימה המשתנים במהירות.
העוצמה היא בזה שהחייל פועל ברשת, כך מדגיש הקצין שאחראי על תחום מערכות קרקעיות לחייל.
הצבא נערך להרחיב את השימוש ב-Nett Warrior  אשר נמצא כבר ביחידות מבצעיות.
 
הצבא האמריקאי רוכש מאות פגזי ארטילריה מדויקים “אקסקליבר”
חברת רייתאון מדווחת על קבלת חוזה בשווי 31.8 מיליון דולר מצבא ארה”ב לאספקת 464 פגזי ארטילריה מסוג “אקסקליבר” מדגם Ib לטווח מוגדל. הפגז נמצא בייצור בתפוקה מלאה מאמצע שנת 2014.
לדברי בכיר בחברה, ישנו גידול בדרישה לפגז זה בשוק הבינלאומי. החברה מממנת תוכנית פיתוח פנימית להרחבת היכולת של הפגז גם לתווך הימי.
על מנת לענות על צרכי הצי, רייתאון מפתחת את דגם N5 של הפגז בקוטר 5 אינצ’ / 127 מ”מ. הדגם החדש כולל את אותה מערכת הנחייה, 70% מהחלקים ו-99% מהתוכנה של הדגם Ib. בשנת 2015 החברה ערכה ניסויי ירי בדגם N5 לטווחים של למעלה מ-37 ק”מ.
בסה”כ נורו עד היום כמעט 800 פגזי אקסקליבר במבצעים (כנראה מכל הדגמים). החברה מדגישה את הבטיחות הנגזרת מהדיוק של הפגזים, ומציינת שהם הופעלו בטווח מינימאלי של 75 מ’ מכוחות ידידותיים.
 
הצבאות הסקנדינביים מתכננים לרכוש תומ”תים חדישים להחלפת ה- M-109
הצבא הנורבגי עומד בפני חידוש צי התומ”תים שלו. רשימת המועמדים לרכש צומצמה לארבעה, והם אמורים להחליף את התותחים 155 מ”מ M109A3GN, עד שנת 2020 לכל המאוחר.
המועמדים הם: Samsung Techwin K9Thunder (זחלי); Nexter, Caesar (גלגלי);RUAG Modernized M109 (זחלי);KMW Panzerhaubitze 2000  (זחלי).
כלל הכלים המוזכרים עברו ניסויים בנורבגיה במהלך ינואר השנה, כאשר חתימת חוזה אספקה צפויה בשנת 2017.
הכוונה המקורית של הנורבגים הייתה לרכוש את התומ”תים הגלגליים של חברת BAE, FH-77BWL52, Archer, והם אף הוזמנו בשנת 2010, ברכש משותף עם שבדיה. לאור הפיגורים בתוכנית והתקלות שהתגלו בביצועי המערכת, ביטלה נורבגיה את הרכישה בשנת 2013.
דנמרק חידשה גם היא את תוכניותיה להחליף את ה- M109A3, ובודקת שלוש אפשרויות: Caesae, K9, והשלישית: ATMOS מתוצרת אלביט/סולתם. קיימים מגעים בין הנורבגים והדנים על אפשרות לשת”פ בנושא זה.
הצבא השבדי, בניגוד לנורבגי, המשיך בתוכניתו להצטייד בתומ”ת הגלגלי Archer של BAE שהוזכר לעיל. תותח זה, שפיתוחו החל בשנת 1995, סבל מפיגורים ותקלות, אבל בסופו של דבר דגם ראשון נמסר בשנת 2013, והכלי הראשון מסדרת הייצור הסדרתי נמסר לצבא באוקטובר 2015. אספקת כל 24 התומ”תים תושלם בשנת 2014.  
 
המשך הניסויים בתותח אלקטרומגנטי
הניסויים שנערכו בסוף 2015 בשדה הניסויים ביוטה התמקדו בבחינת הקליע שיצויד באבטיפוס של מערכת בקרה והפעלה. היו אלה “ניסויי מפתח” של חברת GA-EMS  (General Atomics – Electro-Magnetic Systems). הקליע במעופו שידר בטלמטריה לתחנת הקרקע.
בניסוי הוכחה עמידות הקליע בתאוצה של 30,000g וטמפרטורות גבוהות. בניסויים אלה מדמים את השדה האלקטרומגנטי מבחינת תאוצות ופרמטרים אחרים בירי ובמעוף.
בשנת 2016, יבוצעו ניסויים נוספים של רכיבים אחרים של הקליע כמו יחידת ההנחיה והאלקטרוניקה, טכנולוגיות המנעלים ועוד. עד 2017 מתכננים להוכיח, בסדרת הדגמות, את התפעול הכולל של הקליע ורכיביו.
החברה עובדת עתה על צמצום סיכונים והבשלה של המערכת כולה של תותח/מערכת נשק אלקטרומגנטית. הפעילות כולה מיועדת לקידום הטכנולוגיה של הקליע, המשגר, הספקת האנרגיה (“pulse power”) – הכללה של “מערכת של מערכות”. מציינים שהצי של ארה”ב ממשיך בפיתוח הטכנולוגיות ובין היתר עובדים על קליע של 5 אינץ’ שיהפוך ל”פגז” ע”י הוספת ראש קרבי.
 
סוגי תחמושת חדשים פותחו בחברת NEXTER הצרפתית
חברת נקסטר, שכוללת את Mecar הבלגית ו-Simmel האיטלקית, פיתחה סוגים חדשים של תחמושת בקליברים 25 מ”מ עד 155 מ”מ.
הראשונים, פגזים 25 מ”מ: רסיקי אוויר עם חנ”ם “פחות רגיש”, מהירות לוע 1,100 מ’/שנ’ לשימוש ברק”ם VCI של חי”ר. כמו כן פותחו פגזים נפיץ וח”ש APFSDS-T עם מהירות לוע 1,395 מ’/שנ’ שחודר בטווח 2000 מ’ 30 מ”מ פלדת שריון ב-600.
בנוסף, פגזים 120 מ”מ לטנק לקלרק: ח”ש רגיל APFSDS, המבוסס על חודרן טונגסטן, ופגז APFSDS-T F2 המבוסס על אורניום מדולל עם מהירות לוע 1,780 מ’/שנ’ וחדירה של 640 מ”מ בטווח 2000 מ’. סוג זה לשימוש צרפתי בלבד כמובן. הפגז הנפיץ שפיתחו HEF1, עם מרעום הקשה, מחליף את HEAT AM-T של נאטו. כעת בפיתוח פגז חדש HEM 3M, עם מרעום לפגיעה ישירה, השהיה וריסוק אוויר, מהירות לוע 1,050 מ’/שנ’ לטווח יעיל של 4 ק”מ.
אחרונים, פגזים 155 מ”מ לארטילריה: הסוג המתקדם ביותר – עם דיוק שמושג ע”י תיקון מסלול – מרעום עם בלימת אוויר של חב’ “יונגהנס” (T2M) ומכ”ם של “זודיאק”. הפיתוח בתוכנית “SPACIDO” לקראת אישור דגם השנה. מיוצרים גם הדגמים ה”רגילים” כמו נפיץ עם או בלי שתת אחורי (טווח 40, 30 ק”מ בהתאמה). עשן, תאורה וכו’ – חלקם עם “חנ”ם בלתי רגיש” (IM). פיתחו עם השבדים את “בונוס” לפגיעה ישירה ברק”ם מלמעלה, עם שני רש”קים של 6.5 ק”ג ומרעום עם חישן IR (דגם זה נמכר גם לסעודיה). הטווח עד 35 ק”מ עם קנה 52 קליבר.
 
המצרים פיתחו ארטילריה מתנייעת
משרד ההגנה המצרי הודיע על פיתוח שני סוגים של תותחים ארטילריים, מנוידים על גבי רכב גלגלי במקום התצורה הנגררת. הראשון, תותח 122 מ”ר (D30) מותקן על משאית “אורל” 6×6 עם מייצבי צד הידראוליים. השני, תותח 130 מ”מ מותקן על משאית 6×6 עם מייצבים הידראוליים אחוריים. בשני המקרים תא הנהג/הצוות מוגן בלוחות שריון.
באותה הודעה של משרד ההגנה המצרי, מדובר על מכ”ם ארטילרי ומציינים שמכ”ם זה ישמש לגילוי זיהוי ועקיבה אחר מטרות נייחות ונעות, אך גם לאיתור מקום פגיעת הפגזים. יכולת הגילוי המוזכרת: אדם בתנועה בטווח 10 ק”מ.
הכתבה מעדכנת שהמגמה לניוד ארטילריה נגררת קיימת בארצות נוספות במזרח התיכון: סוריה, איראן וסודאן.