צה”ל ירכוש 5000 מרעומים לפגזים מסוג ‘טופ-גאן’

צה"ל הופך את אש התותחים לחכמה יותר עם מרעום חדש שפותח בתעשייה האווירית. מדובר בהצטיידות מסחרית ראשונה בערכת ההנחיה החכמה. היקף העסקה מוערך בעשרות מיליוני דולרים

מאת מערכת תמיד תותחן     2017/05/28 - 14:25:28

צה”ל הכניס לשירות את מערכת הטופ-גאן (TopGun), כך חשף גורם בכיר ישראלי בוועידת ארטילריית העתיד של ה- IPQC בלונדון בשבוע שעבר. לדבריו, צה”ל רכש 5,000 יחידות והמערכת תפעל באופן מלא עד שנת 2019.
טופ-גאן הוא מרעום חכם לפגז ארטילרי מתוצרת התעשייה האווירית (תע”א). המרעום מוסיף יכולת ניהוג לפגז שאחרת היה מעופו בליסטי וללא אפשרות לעדכון מסלול לאחר הירי. בכך מתווספת יכולת המשפרת משמעותית את יעילות הארטילריה. המרעום יכול להיות מופעל על ידי הקשה (פגיעה באובייקט קשיח) או על ידי חישה של מרחק מאובייקט (מרעום קירבה) וייזום הפגז ממרחק קבוע מראש. לטופ-גאן ארבעה כנפוני ניהוג קפיציים.
על-פי הפרסום, בתע”א טוענים כי המערכת משתמשת במקלט GPS כדי להתאים את המסלול של הפגז, והיא מסוגלת להשיג סבירות שגיאה מעגלית (CEP) של 10 מטרים עד טווח של 40 ק”מ. עלות כל יחידה 20,000 דולרים.
לפי אותו גורם, הדרישה של צה”ל היא לתחמושת שיכולה לפעול בסביבת GPS ירודה, אך הוא סירב לספק פרטים נוספים על יכולות החסינות של טופ-גאן.
המערכת תוכננה עבור כל פגזי 155/52 מ”מ. התעשייה האווירית הודיעה כי בקרוב תייצר גרסה שניתן להתאימה לפגזי ארטילריה מסוג 122 מ”מ סטנדרטיים.
*מקור: janes.com
**לקריאה נוספת על הנושא: idf-il1.blogspot.co.il
 
כתבה זו פורסמה לראשונה באתר ישראל דיפנס.