צירוף מקרים שהוביל להנצחה

כתבה בעיתון, פוסט בפייסבוק ותותח 130 מ"מ 46-M שנמצא נטוש לפני כעשור הולידו אנדרטה מיוחדת לזכרו של אל"מ (מיל') יהושע ברמן ז"ל, ממקימי חיל התותחנים

מאת עמיקם ברמן ורס"ן (מיל') סימן טוב שגיא     2016/02/25 - 12:06:25

 
 
ל”מ יהושע (ג’ינג’י) ברמן ז”ל נפטר לאחר מחלה קשה ונקבר למחרת יום העצמאות בעינת. באותו היום מתפרסמת עליו כתבה גדולה בידיעות אחרונות. בבוקר הלוויה יוצא מחוות הבודדים “אש הר” שליד מצפה רמון. בעל החווה, סמי שטרית, יצא לחפש חומרים לפסליו במחנה שבו מאחסן משרד הביטחון גרוטאות. בעודו משוטט במחנה הוא נתקל בתותח 130 מ”מ 46-M תוצרת ברית המועצות, שנלקח שלל במלחמת ששת הימים.
סמי “נדלק” על הגרוטאה וביקש אותה לחוותו. לאחר שקיבל אישור, יצא דרומה לחווה ובדרך עצר לקנות עיתון ובו קרא כתבה על אחד, יהושע ברמן ג’ינג’י, מוותיקי חיל התותחנים שמובא באותו היום לקבורה בעינת.
יהושע ברמן ז”ל היה מג”ד גדוד 130 מ”מ במלחמת יום הכיפורים. סמי הצטמרר מצירוף המקרים, עצר וצלצל למזכירות קיבוץ עינת כדי לברר מי האיש ואיך אפשר להגיע למשפחתו. כמובן שבמזכירות אף אחד לא ידע במה מדובר, וסמי החליט לפרסם פוסט בפייסבוק, בליווי הכתבה מהעיתון, במחשבה שזה יגיע מתישהו למשפחה.
בשנת 2013, נכדו של יהושע, התבקש להכין עבודה על מנהיגי צבא, במסגרת קורס מ”כים. הוא בחר בסבא שלו כמושא העבודה, וחיפש חומר על סבא בגוגל. הוא מצא את הפוסט שפרסם סמי תשע שנים קודם לכן. מיד המשפחה יצרה עמו קשר טלפוני ושמעה ממנו על התותח שמצא, על הכתבה שקרא ועל חיפושיו אחרי מי ממשפחת ברמן, כדי לנסות ולחבר באמנותו ובנפשו היצירתית את התותח לזכרו של הג’ינג’י.
בעל החווה סמי שטרית הציב את התותח בראש הגבעה מעל החווה, על פני משטח סלע גדול ומיוחד ולפניו לוח זיכרון מפלדה שעליו נכתב: “יד לזכרו של יהושע ג’ינג’י ברמן, ממקימי חיל התותחנים והנח”ל, התנדב לבריגדה היהודית ונלחם בנאצים. אחרי המלחמה פעל להצלת ילדים יתומים והבאתם ארצה. מבוני הארץ. 1921-2005”.
ואכן, ג’ינג’י היה אדם רב אשכולות שעשה רבות למען אחרים. חוץ מהיותו מראשוני חת”ם ומתנדבי הבריגדה היהודית, הוא היה גם מג”ד 846 (25 ליטראות; במלחמת יום הכיפורים 130 מ”מ), מפקדו הראשון של אגד פיקוד צפון, מהנדס אזרחי, יו”ר איגוד התותחנים ובונה “בית התותחן”. לג’ינג’י קריירה ארוכת שנים של בניית הארץ – הקמת שיכוני עולים ומבני ציבור (הבימה, למשל), כל זאת במקביל לאהבתו הגדולה לגדוד תותחנים המילואים, שהובילה אותו להתנדב לצבא קבע בגיל 60, כדי לפקח על בניית בסיסי צה”ל ושדות התעופה עם פינוי סיני.
האנדרטה נמצאת ליד חוות הבודדים “אש הר”, באמצע הדרך בין שדה בוקר למצפה רמון, מול כלא נפחא.