“צריך לוודא שאנחנו כל הזמן מתאימים את עצמנו לאיומים”

קצין התותחנים הראשי, תא"ל רועי ריפטין, מסיים את תפקידו ומספר לאתר צה"ל על השינויים שהוביל, החידושים שצפויים להיכנס ועל הלחימה במערכת "צוק איתן": "שנים רבות לא הגענו להפעלת החיל בצורה כל כך מסיבית"

מאת אור גינזבורג וגילי קופר, אתר צה"ל     2015/08/16 - 09:48:16

כשקצין התותחנים הראשי, תא”ל רועי ריפטין, מביט אחורה על שלוש השנים האחרונות, הוא מבין אילו שינויים מרחיקי לכת הוא הוביל בחיל התותחנים במהלך שירותו – החל מקליטת אמצעי לחימה חדשים, דרך פתיחת מערכים נוספים עבור לוחמות ועד ללחימה במבצע “צוק איתן”. היום (חמישי) הוא פשט את המדים והעביר את הפיקוד על החיל למחליפו, תא”ל אלון קלוס.
“המזרח התיכון וגם הגבולות הקרובים אלינו משתנים בשנים האחרונות”, מספר תא”ל ריפטין בראיון לאתר צה”ל. “בתקופה כזו צריך לוודא שאנחנו כל הזמן מתאימים את עצמנו לאותם איומים”. המציאות המשתנה הביאה גם לשינויים משמעותיים בשדה הקרב, שמאופיין בשטחים בנויים וסגורים שמצריכים מהאש להיות מדויקת יותר מבעבר. שינוי התפיסה מחלחל גם לחיל התותחנים, שהינו כוח אש משמעותי, עובר התאמות כדי להישאר רלוונטי.
עם שדה הקרב העכשווי התמודד חיל התותחנים רק לפני כשנה, כשיצא צה”ל למערכת “צוק איתן”. “בזמן המבצע החיל חזר למרכז הבמה מבחינת ההישגים והיכולות שלו”, נזכר תא”ל ריפטין. “שנים רבות לא הגענו להפעלת החיל בצורה כל כך מסיבית”. לדבריו, הייתה זו הפעם הראשונה בה מערך כלי הטיס הבלתי מאוישים (כטב”ם) של חיל התותחנים, מערך “רוכב שמיים”, הופעל בהיקף רחב. 
כתוצאה מההצלחה, הוחלט להניע שוב את פרויקט פיתוח “האח הגדול” של דגם ה”סקיילארק” של “רוכב שמיים” – “דוהר שמיים”. “הכטב”ם החדש ישמש את רמת החטיבה, ויהיה כוח איסוף מודיעין אורגני עבורה”, מסביר תא”ל ריפטין. “הוא יהיה גדול יותר ויוכל לעוף למרחקים ארוכים יותר ולשהות זמן רב יותר באוויר”. ל”דוהר שמיים” יהיו יכולות צילום ותצפית מתקדמות יותר, והוא יוכל לשאת משקלים כבדים – יכולת שתאפשר לו לשאת ציוד איכותי מסוגים שונים.
בתוכנית הרב-שנתית “גדעון” (לינק), החליט הרמטכ”ל כי יש לצמצם את הנשק הסטטיסטי של צה”ל ולהתמקד בנשק מדויק. כחלק מתהליך זה, גם חיל התותחנים הולך ומפתח את עולם החימוש המדויק שלו. בשנה האחרונה נכנסה לשימוש רקטה חדשה, ה”רומח”, רקטה שמצטיינת בדיוק שלה ונותנת מענה מבצעי לאוגדה. “השימוש ברקטות כאלו מאפשר לנו לסגור מעגלי אש ביעילות”, מפרט תא”ל ריפטין. “מדובר ברקטה בייצור ישראלי שיכולה לעוף למרחק של כמה עשרות קילומטרים ולפגוע במטרה בדיוק גבוה מאוד. זו יכולת חדשה בצה”ל ובעולם”. צה”ל מצטייד בימים אלה במספר גבוה של רקטות מסוג זה.
פרויקט גדול שמשאיר אחריו תא”ל ריפטין למחליפו בתפקיד הינו הצטיידות בגרסה חדשה של התותח המתנייע (תומ”ת). בחיל התותחנים מבינים כי שנותיו של התותח הנוכחי הן ספורות, וכי המהלך הוא בלתי נמנע. התותח החדש מיועד להחליף את תותח ה”דוהר”, M-109, שנמצא בשירות צה”ל כבר עשרות שנים, ומסוגל לירות לטווח של כ-27 ק”מ בלבד. התותח החדש עתיד להיכנס לשימוש בשנת 2019, כשטווח הירי שלו יעמוד על כ-40 ק”מ, ויביא למהפכה בתחום התותחנות בצה”ל.

“יותר לוחמות מלוחמים? בסדר גמור מבחינתי”
צעד משמעותי שהוביל תא”ל ריפטין הוא שילוב לוחמות בכלל המערכים של החיל. “מה שחשוב זה שהלוחמים שיגיעו יהיו טובים ומתאימים – אם זה אומר שיהיו יותר לוחמות מלוחמים, זה בסדר גמור מבחינתי”, הוא אומר. “השנה הלוחמות התמקצעו גם במערך החימוש המדויק. אני כבר מחכה לראות את הקצינות הלוחמות שייצאו מהחיל”.
שינוי נוסף שהוביל תא”ל ריפטין בוצע בהכשרת קציני התותחנים. אם בעבר ההשלמה החילית של צוערי חיל התותחנים הייתה חד-מערכית, כלומר – כל קצין נשאר במערך ממנו הגיע והעמיק את הידע שלו במסגרת זו, היום הקצין יהיה בקיא בכלל המערכים ויהיה ורסטילי. “אנחנו מעצבים ‘קצין אש’ – קצינים שיש להם ידע ויכולת לעבור בין המערכים יוכלו לשתף פעולה טוב יותר ולפעול בהסתכלות רחבה יותר”, מפרט תא”ל ריפטין. למעשה, העובדה שהמפקדים יתמצאו בכלל המערכים מאפשרת להם לפעול ביצירתיות בשדה הקרב בין אם הוא שטח בנוי או פתוח.
כמו כן, במחזורי הגיוס האחרונים נרשמה עלייה במוטיבציה לגיוס לחיל, ורוב הלוחמים שמתגייסים לשורותיו מרוצים מהשיבוץ כבר בהתחלה. “מערך האש מהווה אטרקציה עבור הנערים ומאפשר להם למצות את היכולות שלהם. היום הנוער מאוד טכנולוגי והחיל שלנו מצטיין בצד זה”, מסכם תא”ל ריפטין.
הכתבה התפרסמה באתר צה”ל.
תא”ל ריפטין קיים בנוסף ראיון פרידה עם מערכת “תמיד תותחן” – אשר יפורסם בגיליון 59 שיראה אור לקראת ראש השנה.