קתמ”ר: טבע המלחמה השתנה

תא"ל רועי ריפטין נאם בכנס האש הבינלאומי השלישי והתייחס לסוגיית החימוש המדויק שמבטאת את עתיד הארטילריה בצה"ל. "הטכנולוגיה מתפתחת מהר מאד. מטמיעים ומשדרגים יכולות"

מערכת תמיד תותחן     2014/05/28 - 17:37:28

תא”ל רועי ריפטין, קצין תותחנים ראשי, נאם בסיומו של כנס האש השלישי הבינלאומי שהתקיים בבית התותחן בזכרון יעקב, והתייחס לסוגיית החימוש המדויק שמבטאת את עתיד הארטילריה בצה”ל. “טבע המלחמה השתנה. הטכנולוגיה מתפתחת מהר מאד. מטמיעים ומשדרגים יכולות”, אמר ריפטין בכנס שאורגן על ידי ישראל דיפנס ועמותת חיל התותחנים.
ריפטין המשיך ואמר כי “התפיסה שמפעילים את האש לפני המחנה – לא רלוונטית. התפיסה החדשה היא חופת אש מעל המחנה. אין יותר טורי שריון. במרחבים בנויים אי אפשר להפעיל אש לפני התמרון. התפיסה החדשה היא לספק למתמרנים חופה שהם יפעילו אותה בהתאם לצורך. בשביל זה צריך חימוש מדויק. רוצים לרכז את המאמצים למתמרנים בכל הרמות כך שיפעילו את כל סוגי האש. זה לא משנה מה המקום הארגוני של אותו גורם”.
לטענתו “המרחביות משנה את התפיסה. זה אומר שהנכסים משותפים לכלל המתמרנים לפי צורך בפועל. אין יותר נכסי אש שמורים. יתרה מזאת, בעולם המרחבי אין גבולות גזרה, אין היררכיה, ואין ‘בעלות’. המרחב דורש חשיבה אחרת מהצבא. גם בהיבט התקציבי, אם נהיה יותר יעילים – השמדת המטרה תעלה פחות. בהמשלה לעולם הסמארטפונים – מי שמספק שירות טוב יותר באותו אזור, בו המשתמש יבחר”.
ריפטין התייחס גם לנושא התקשוב בצבא ואמר כי “מערכת התקשוב של צה”ל היא מתקדמת מאוד. צריך להיות ציידים ולא דייגים. ברגע שמצאת את האויב צריך לפגוע בו. לצורך כך נצטרך מערכות תומכות החלטות. מדובר בהרבה מאד מידע שצריך לעבד, וצריך לקבל החלטות בזמן קצר. זה העתיד”.