35 שנה למלחמת שלום הגליל: ערב מורשת בגדוד 411

"הייתה לנו את התחמושת המובילה בעולם ואמצעים משוכללים. הקצונה של החיל הייתה מצוינת. האימונים בלילות והניווטים היו קשים, ההכנות היו מורכבות, אבל כך שום דבר לא הפתיע אותנו בתחילת המלחמה", שיתף סא"ל (מיל') יורם רביב, מפקד הגדוד בזמן המלחמה

מאת מערכת אתר צה"ל     2017/07/31 - 11:46:31

בסוף חודש יוני 2017 התקיים ערב מורשת של גדוד 411 באגד 282 ביישוב נעמ”ה שבבקעת הירדן. הערב נערך בסימן 35 שנה למבצע שלום הגליל, בו לקח הגדוד חלק פעיל.
את הערב פתח מג”ד 411, סא”ל אפי מזרחי, והדגיש כי הערב הוא המשך ישיר לשאר פעילויות החינוך בגדוד. עוד הוסיף המג”ד כי “הרבה ידובר על חשיבות הארטילריה במלחמה. הערב הזה הוא ערב אקטיבי בו כולנו לוקחים חלק, בדיוק כמו שנהיה ביום פקודה”.
בערב התקיים פאנל לוחמי עבר, בו השתתפו סא”ל (מיל’) יורם רביב, מג”ד 411 בזמן המלחמה, עודד ויגרצין, לוחם בגדוד תחת פיקודו של סא”ל (מיל’) רביב בזמן המלחמה, ומיקי ברקן, שהיה לוחם בגדוד אחר באגד 282 בזמן המלחמה.
אותם המפקדים ממלחמת יום הכיפורים, הם המפקדים במבצע שלום הגליל שאמרו לעצמם “לא נספוג עוד”. “רק אנחנו הגנו על עצמנו. לא גולני, לא צנחנים ולא שריון”, מספר מפקד הגדוד בזמן המבצע, סא”ל (מיל’) רביב. “הייתה לנו את התחמושת המובילה בעולם ואמצעים משוכללים”, הוא מוסיף, “הקצונה של החיל הייתה מצוינת. האימונים בלילות והניווטים היו קשים, ההכנות היו מורכבות, אבל כך שום דבר לא הפתיע אותנו בתחילת המלחמה”.
ניתן לראות בבירור שההכנות הרבות לקראת המבצע הוכיחו את עצמן בשטח, כשהגדוד היה מהראשונים להגיע לגבול ומהאחרונים לעזוב. אחד הדברים שלוחמי העבר מתארים כמשמעותיים ביותר כלוחם בחיל, הוא היוזמה. הם מספרים כי הצטרפו לכוחות רבים, הן של חי”ר והן של שריון, והבינו שדבר שתותחנים טובים בו זה ליזום, להבין מה קורה בשטח, להבין מי נמצא איפה ואיפה צריך את העזרה. “צריך מצד אחד להרים את הראש ולהבין מה קורה מסביב, ומצד שני להבין באיזה סיטואציה אתם נמצאים כי אף אחד לא ידאג לכם”, מדגיש אחד מלוחמי העבר.

למרות ההצלחות המבצעיות הרבות של הגדוד בזמן המבצע, הגדוד גם ספג אבדות קשות, ביניהם סרן ברק רושגולד וסרן גידי ראש ז”ל, שהיו מפקדי סוללות בזמן המבצע. “כשאתה רואה את אחד המפקדים שלך נהרג ואתה רואה מבטים של חברים שלך זה תחושה שקשה לתאר”, משתף סא”ל (מיל’) רביב. “יש חוסר וודאות מאד גדול במהלך המלחמה, ומשם צריך להתמודד עם הפרידות, הפציעות והאובדן”.
אחד מוותיקי האגד, מיקי ברקן, סיפר על הדבר שהכי חשוב בעיניו שהלוחמים ידעו לעשות: “הייתי חייל בגדוד 405, והיינו צריכים לדלג בין העמדות, קראו לי משוגע כי הייתי צריך לדלג בין 8 עמדות. אתה מתמודד מול דברים שאתה לא לומד באימונים או בתרג”דים, ולכן אתם צריכים ללמוד להיות תמיד דרוכים וגמישים כי אתה לא יודע מאיפה יבוא הפגז הבא”.
מפקד הגדוד כיום, סא”ל אפי מזרחי סיכם את הערב: “מה שמבדיל אתכם זה היכולת שלכם דווקא כשקשה להתנהג ברעות וערכים. השינוי מגיע מטיפוח המפקדים והקצינים, הגמישות, היזמה ולשמוע את העבר”.
“אנחנו מלווים את משפחות הנופלים. אחד הדברים הכי חשובים בעיניי זה לשמור על קשר עם העבר, זה מאפשר לנו ללמוד מהם, למען העתיד”, הוא המשיך ושיתף: “עד לערב הבא מחובתנו ללמוד עוד מהעבר -למה קוראים לסוללות כמו שהן נקראות, למה דברים קרו כמו שהם קרו, ומה האמת. אתם עוברים פה תקופה שבה אתם לומדים דברים חדשים. אתכם אנחנו נצליח לנצח את המלחמות הבאות. אתם התשתית שיוצרת את הכישלון או ההצלחה”.
 
כתבה זו פורסמה לראשונה באתר צה”ל