הצלחה גדולה לכנס האש הבינלאומי הרביעי

מעל אלף אנשים השתתפו בכנס האש הבינלאומי הרביעי שאורגן על-ידי ישראל דיפנס ועמותת "יד התותחנים". "דרושה רשת, רשת מידע אחת מאוחדת שתתאים את החימוש למטרות השונות והמשתנות", אמר קצין תותחנים ראשי בצה"ל, תא"ל אלון קלוס

מערכת תמיד תותחן     2016/05/23 - 10:30:23

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון פתח את כנס האש הבינלאומי הרביעי של ישראל דיפנס בשיתוף עמותת יד לתותחנים. מאות משתתפים ומבקרים בכנס ובתערוכה שמעו מפי שר הביטחון ובכירים רבים נוספים במערכת הביטחון ובתעשייה הביטחונית, ביניהם קתמ”ר תא”ל אלון קלוס, על האתגרים העומדים בפני צה”ל בתחום הפעלת האש בשדה הקרב החדש.
דברי שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון
“ברצועת עזה גם בחודש האחרון יש גורמים שמנסים לאתגר אותנו”, אמר יעלון. “עד לאחרונה זה לא היה ירי של חמאס. ארגונים, נקרא להם סוררים, חלקם יורים את הירי הזה של רקטות לעברנו כדי לאתגר את חמאס – כמו גורמי דאע”ש שנלחמים בעזה וחמאס נלחם בהם. במקרה כזה שהם יורים אנחנו מגיבים גם בתקיפת החוליה היורה, וגם בתקיפת חמאס. זה בגלל שירה וזה בגלל שהוא אחראי לגזרה, וגם זה מתבצע בחימוש מדויק.
“ברצועת עזה אפשר לדבר על שקט, מאז צוק איתן בוודאי חסר תקדים ביחס לתקופות אחרות, למעט האירועים שציינתי כרגע, וכל זה גם כתוצאה בעיקר של הפעלת חימוש מדויק במהלך מבצע צוק איתן, שבו מעבר למטרות שהושמדו תוך כדי לחימה – הלחימה של הכוחות, הלחימה הקרקעית, לא מעט מטרות הושמדו בלחימה הזאת.
“רוב המטרות שרצינו לפגוע בהן, בין אם זה מחסנים של רקטות, מפקדות, חמ”לים של חמאס או ג’יהאד אסלאמי וכו’, חלקם בבניינים, או נכסים אחרים –  כמובן משגרי רקטות כשלעצמם, כל זה בוצע בחימוש מדויק. למעלה מ-6,000 מטרות הושמדו כמטרות שהמודיעין ציין שאלה מטרות שנכון לפגוע בהן, החימוש שהוטל הוא חימוש מדויק. כ-5,000 מהן בוצעו מהאוויר, כמאה מהן בוצעו מן הים והשאר מן היבשה.
דברי קתמ”ר, תא”ל אלון קלוס
“אנו מצויים בעידן שבו אין רואים את האויב. יש לנו יכולות מודיעין ודיוק מצויינות, אבל האויב אינו נראה ולא תמיד יודעים מתי הוא יופיע. לכן אנו נכסם לעידן שבו הדיוק וזמן התגובה וסגירת מעגלי האש במהירות והפעלת אש ביעילות – אלו הם העקרונות החשובים ביותר”.
דברי קצין תותחנים ראשי בצה”ל, תא”ל אלון קלוס, ביום הראשון של כנס האש הרביעי בזיכרון יעקב. תא”ל קלוס הדגיש את הצורך במהירות ההפעלה בשדה הקרב המודרני: “אנו רוצים מעגל אש בלי מעגל אש, כי  המעגל הזה פירושו זמן, ואם חולף הזמן, אנו מאבדים את הרלוונטיות כי האויב כבר לא שם”.
דבר אחר: יש צורך לבטל הסתרים. תכסית, מבנים – כל אלו  מאיטים את תהליכי הפעלת האש והשמדת המטרות. אנו מעוניינים להשטיח את המרחב, לבטל את הקשר שאליו היינו רגילים בין המסייע למסתייע”. לשם כך דרושה רשת, רשת מידע אחת מאוחדת שתתאים את החימוש למטרות השונות והמשתנות. סיכם קתמ”ר: “באמצעות השילוביות אנו בונים למעשה מערכת נשק חדשה, שמחברת בין המידע, המודיעין, יכולות איתור האויב ותקיפתו במהירות וביעילות –  והכל בזמן אמת”.
מובאות מדוברים נוספים בכנס
קצין תותחנים הראשי של צבא יוון, גנרל דמוקריטוס צרווקיס, הגדיר את הארטילריה כ”אמנות ומדע של השלכת קליע למרחק”, והדגיש את החשיבות של מניעת גרימת נזק אגבי-סביבתי בעת ירי אל מטרות אויב. “דיוק הוא גורם מפתח בהפעלת ארטילריה בין היתר לשם מניעת נזק אגבי לבלתי מעורבים” אמר הגנרל היווני שהיה אורח כנס האש.
מנכ”ל משרד הביטחון אלוף (מיל’) דן הראל בהרצאת הפתיחה של היום השני של כנס האש בנערך בבית התותחן בזכרון יעקב ביוזמת ישראל דיפנס ועמותת יד לתותחנים, הדגיש את השינויים הגדולים העוברים על האזור ומאלצים את צה”ל לחשיבה חדשה: “האזור עבר ממצב של מוצחקים למצב של נוזלים – כוחות זזים, מופיעים ונעלמים, גבולות נמחקים, במקום  מדינות יש ארגונים. בסוריה לבדה פועלים 40 ארגונים שונים. אנו עוברים היום למצב של אויב מבוזר ונעלם. לרגע האויב הוא אזרח, לרגע הוא נוטל נשק ויורה ומיד אחרי כן חוזר להיות אזרח, ללא שום סימני הכר של חייל”.
קצין קשר ראשי תא”ל נתי כהן: צה”ל נמצא עתה בשלב ביצוע של תכנית “צה”ל רשתי”, האמורה להעמיד לרשות הצבא מערכת תשתית של אינטרנט צה”לי מבצעי. עוד הוסיף קצין קשר ראשי ומ”מ ראש אגף התקשוב כי צה”ל עובר לענן תומך לחימה, לענן מבצעי ולענן מודיעין, לשלב של שכבת רשת אחידה בצה”ל עם מחשב מרכזי. עד כה פעלו בצבא 40 מרכזי מידע DATA CENTERS – אולם השאיפה היא שבצה”ל יהיו ארבעה דאטה סנטרס גדולים עם תשתית מידע ואיכסון אחודה. את כל המעבר הזה ללוחמה מבוססת רשת מוביל אגף התקשוב. תא”ל נתי כהן הסביר, כי המהפכה האמיתית בצבא היא שכל משתמש: אוגדה, חטיבה, גדוד – גם בדרגים הנמוכים יותר, יוכל  לקבל מידע רלוונטי לו בעת הקרב.
בין הדוברים בכנס: אלוף איתן דנגוט, תא”ל (מיל’) אשר וולך, תא”ל (מיל’) דני כסיף, קתמ”ר סינגפור, לורנס לים, ח”כ אלוף (מיל’) אייל בן ראובן, תא”ל (מיל’) צביקה פוקס, תא”ל (מיל’), מאיר (מייקה) מסטאי, תא”ל (מיל’) אסף אוריון, תא”ל (מיל’) בני מר, אל”מ (מיל’) ארז פלד, אלוף (מיל’) יואב הר אבן, תא”ל (מיל’) אפי עידן, צור דביר, ד”ר דב תמרי, רס”ן עמרי חודורוב, תומר מלחי, רס”ן (מיל’) אורן ברט.
 
הכתבה פורסמה לראשונה באתר האינטרנט של Israel Defense