“מלחמת לבנון הראשונה לא הגיעה בהפתעה”

צפו בראיון שהעניק תא"ל (מיל') אריה מזרחי, קצין תותחנים ראשי לשעבר, בו הוא מספר על הספר "תותחנים בשל"ג – סיפור מלחמה", המביא את סיפורו של חיל התותחנים במלחמת לבנון, ועל תפקידו כקתמ"ר במהלך הלחימה

מאת מערכת תמיד תותחן     2016/07/10 - 17:03:10

במסגרת אירוע “בוקר-ראיונות” בהנחיית שמואל שי שהתקיים בסוף החודש שעבר, התראיין תא”ל (מיל’) אריה מזרחי, קצין תותחנים ראשי לשעבר, ששימש בתפקיד זה במהלך מלחמת שלום הגליל, על הספר המביא את סיפורו של חיל התותחנים במלחמה.
“מלחמת לבנון הראשונה למעשה תוכננה שלוש שנים לפני שהתרחשה. כל מי שאומר שהיא בא בהפתעה, שלא ידעו – הכול סיפורי פוליטיקאים. אני הייתי בין המתכננים של המלחמה הזאת, כקצין תותחנים של פיקוד צפון בפיקודו של יאנוש בן גל ז”ל.
“הצורה בה תכננו את המלחמה לבסוף לא יצאה אל הפועל. מה שתכננו היה להגיע מהים לכיוון ג’וניה מצפון לביירות, לעשות הנחתה. לאחר מכן ללכת בקטע המזרחי, להגיע לכביש ביירות-דמשק ולקפל את לבנון מהצפון דרומה. זאת הייתה התכנית. כשהגענו למימוש, הפוליטיקאים כרגיל נבהלו ונבהלו גם האמריקאים והייתה התנגדות בממשלה. בעקבות כך הורו לנו ללכת מהדרום צפונה.
“הייתי קתמ”ר בערך שנתיים וחצי לפני המלחמה ולמעשה הכנתי את החיל למלחמה הזו – שידעתי שתפרוץ. חיל התותחנים בפיקודי מנה 87 גדודי ארטילריה, שזו כמות אדירה. לפני זה, במלחמת יום כיפור, החיל מנה 25 גדודים של ערב רב של כלים. לאחר מלחמת יום כיפור החיל גדל בצורה משמעותית גם בכלים וכמובן גם במחשוב.
“החיל שלנו אולי היה עני באמצעים לפני המלחמה ההיא, אבל היינו עשירים מאוד באנשים מצוינים שנשאו על כתפיהם את המשא הזה, שמצד אחד אתה צריך להילחם עם כלים מיושנים ומצד שני אתה תמיד צריך להיות קדימה, להפעיל יוזמה ולראות 50 ק”מ קדימה.”
צפו בראיון המלא מתוך האירוע: