מנחילים את המורשת לדור העתיד

ביקור מיוחד של תלמידי תיכון אורט במחנה קרן ברמת הגולן ומפגש בין דורי למען שימור מורשת האגד היו בין האירועים הבולטים באגד הארטילרי 282 בחודשים האחרונים

מאת נעם יוסף     2016/07/24 - 16:15:24

חודשים עמוסים עברו על עוצבת הגולן. להלן סקירה של האירועים המרכזיים במהלך התקופה האחרונה:
פרויקט “נתיבי נעורים” מגיע לאגד
הפרויקט הכלל צה”לי “נתיבי נעורים”, במסגרתו מגיעים תלמידי תיכון לבסיסי צה”ל השונים, הגיע גם לאגד 282. תלמידים מבית הספר ‘אורט’ בחצור הגלילית הגיעו למחנה ‘קרן’ ברמת הגולן, בו נערכה תצוגת תכלית מרהיבה המציגה את כלי האגד השונים. לאירוע הגיעה נציגות של מפקדים מכל חמשת גדודי האגד. 
בעצרת אגד האש 282, שהתקיימה בחודש מרץ האחרון ונערכה בסימן מורשת חיל התותחנים במלחמת שלום הגליל, הופגשו מפקדי מלחמת שלום הגליל עם מפקדי האגד הנוכחיים. בתרגולות שביצעו הלוחמים בתרגיל האגד האחרון הוטמעו לקחי המלחמה לצד שחזור מגוון מודלים מבצעיים. התלמידים שהגיעו ליום “נתיבי נעורים” חוו את הרוח ממורשת הקרב, שמעו סיפורים וצפו בתכנים שהועברו להם על ידי מפקדי האגד שהובילו את הפרויקט. 

מרכינים ראש לזכר הנופלים
טקס יום הזיכרון השנה נערך בצורה ייחודית בגדוד ‘מיתר’. עם כניסת יום הזיכרון, עלה הגדוד להר הקסטל, הסמוך למבשרת ציון, וציין את זכרם של 25,000 חללי צה”ל. בטקס נכחה משלחת בת עשרות אנשים של ידידי צה”ל מארה”ב. 

מצטייני הנשיא של אגד 282
השנה הוכרז על שני מצטייני נשיא באגד 282. סמל אלון בר מגדוד ‘עיטם’ קיבל את אות ההצטיינות לרגל תפעול אירוע בצורה יוצאת דופן בתחנה המרכזית בבאר שבע, בערב נפילתו של טוראי עומרי לוי מחטיבת גולני. סמ”ר דקל איתן מגדוד ‘הרעם’ קיבלה את אות ההצטיינות על תפקודה היוצא דופן ביחידה, ועל הפגנת מנהיגות בולטת לכל אורך שירותה בגדוד. 
שומרים על המורשת
שימור הזיקה למורשת האגד ושמירת הקשר עם מפקדי העבר הם אבני בניין בזהותו של אגד 282. בתחילת חודש יוני התקיים אירוע ‘שישי מג”דים’ אליו הגיעו קציני עבר בדרג המג”ד ליום עיון וחיבור לאגד המודרני. יום העיון נערך מתוך הבנה כי ניסיונם ועברם של המפקדים דאז יכול לתת רבות למפקדי האגד הנוכחיים וכן על מנת לעדכנם על הנעשה באגד בשנים האחרונות. עם סיומו של יום העיון, ניתן זמן גדודי ובו חולקו מפקדי הגדודים השונים בקבוצות עם המג”דים והמסו”לים המכהנים. כל אחד סיפר סיפורים מתקופתו ומורשות קרב על האתגרים שעמדו בפניו, המהווים אבנים בבניין זהותו של כל גדוד וגדוד. 

תרגילים מסכמים בגזרה הצפונית
גדוד 405 וגדוד ‘מיתר’ סיכמו תקופת אימון בגזרת הצפון וירדו לקווים בגזרת הדרום ואיו”ש. אימון 405 נחתם בתרגיל גדודי ברמת הגולן בו נצפה ירי חי ממספר מוקדים ואילו אימון ‘מיתר’ הסתיים בירי תרגול של טילי ‘התמוז’ לעבר הר היוסיפון, בו עדיין עומדות חורבות סוריות נושנות. לירי התמוזים הוזמנו מפקדי ונגדי יחידת ‘מיתר’ לדורותיהם, וכל מפקד סיפר את מורשת הקרב האישית מתקופתו. תא”ל (מיל’) שמעון ליטמן, שהיה מפקד היחידה במלחמת לבנון השנייה סיפר את סיפור תחילת הפעלת היחידה באופן המבצעי, במלאת עשור ללחימה בגזרה הצפונית.

טקס סיום אימון מתקדם 
בסוף חודש יוני, סיימו טירוני אגד 282 את שלב האימון המתקדם בהכשרה. בטקס חגיגי שנערך בבית התותחן בזיכרון יעקב ניצבו מאות החיילים מכלל האימונים המתקדמים באגד. זהו האירוע הראשון שבו התקיים טקס מאוחד לכל הגדודים. משפחות המסיימים נכחו גם כן באירוע. מרבית המסיימים קודמו לקורס מפקדים ובמחזור הזה סיימו בפעם הראשונה גם שתי נהגות מבצעיות שעברו הכשרה של נהיגה מבצעית אשר מאפשרת להן פעילות מאתגרת באזורים לא שקטים ברחבי ישראל. בנוסף, בגדודים המעורבים של האגד, גדוד ‘הרעם’ וגדוד ‘עיטם’, מרבית הלוחמות היוצאות לקורס פיקוד גדול יותר ממספר הלוחמים היוצאים לקורס.