מנציחים את זכר נופלי חיל התותחנים

ביום חמישי, 8 בספטמבר 2016, התקיים טקס ההתייחדות השנתי לזכרם של חללי חיל התותחנים בבית התותחן. "אין קרב בו החיל לא נדרש להפגין את עוצמתו ואין יחידה בצה"ל היוצאת לקרב, שאינה עושה זאת בחסות המטריה הרחבה והמדויקת של חיל התותחנים", אמר סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן

מאת מערכת תמיד תותחן     2016/09/28 - 13:48:28

ביום ה’ באלול התשע”ו, 8 בספטמבר 2016, נערך טקס ההתייחדות השנתי לזכר חללי חיל התותחנים, לרגלי האנדרטה לחללי חיל התותחנים בבית התותחן, זכרון יעקב. מקום המדינה ועד היום שכל חיל התותחנים 782 חללים בהגנה על גבולות המדינה ושמירה על ביטחון אזרחיה.
המנחה, איזי מן, פתח את הטקס: “כבכל שנה בסתיו, אנו מתייחדים עם זכרם של יקירנו חללי חיל התותחנים שמסרו נפשם למען מדינת ישראל ולמען ביטחונה. השנה מציין צה”ל 60 שנה למערכת ‘קדש’ בסיני ועשור למלחמת לבנון השנייה. במלחמות אלה, פעל חיל התותחנים במלוא עוצמתו והיה שותף משמעותי להשגת המטרה ויצירת שקט לכלל תושבי ישראל. בשנה האחרונה חודשה האנדרטה כאן בבית התותחן, במסגרת הפעילות לשימור במקום המיוחד והחשוב הזה. במשימה הערכית הזאת היה שותף אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, עמותת יד התותחנים וחיל התותחנים”.
פרויקט שיקום האנדרטה בבית-התותחן בוצע מתוך יראת כבוד לנופלי החיל ומורשתם. במסגרת הפרויקט, שוקמו ותוקנו קירות האנדרטה ושמות נופלי ונופלות החיל נחקקו על גבי לוחות הזכוכית. חקיקת השמות על גבי לוחות הזכוכית הובילה לשינוי סדר השמות באנדרטה. כמו כן, השמות אשר היו חקוקים על גבי חומת האנדרטה חקוקים כעת בלוחות הזכוכית.

קצין התותחנים הראשי, תא”ל אלון קלוס, אמר בין היתר: “כמדי שנה, נפגשים אנו כאן בבית התותחן, משפחות, רעים לנשק, חברים, מפקדים ולוחמים. נפגשים להזכיר ולהיזכר בשמות ובפנים. שבים אל אלבומי התמונות, אל המכתבים ואל פיסות הזיכרון האחרונות, ושוב אנו רואים אותם לנגד עיננו צועדים בדרך חיל התותחנים. פועלים בנחישות והתמדה בזמן ההתכוננות ובעת המערכות. בחתירה בלתי מתפשרת להשגת המשימה – רוכבים, דוהרים ורועמים; מבצעים בשיטתיות ובמקצועיות תרגולות ירי במפי”קים ובצוותים; רושמים את מרחבי התמרון לירי ארטילרי זמין ומדויק; פועלים בקווים הקדמיים עם הכוחות המסתערים, ומפעילים בסיוע ישיר וצמוד את עוצמת האש מהאוויר, מהים וביבשה; עושים זאת בזמן, במקום ובעוצמה; צועדים לצדנו כתף לכתף, והם נופלים בדרך, ולא חוזרים הביתה בשלום.
“במהלך השנה האחרונה פגשתי רבים מכם, בני המשפחות השכולות, אלמנות ויתומי החיל. נפגשנו בביתכם, בימי האזכרה, הזיכרון ובמסגרת הפעילויות המשותפות הרבות, שמארגן החיל, העמותה ומערך הנפגעים לחיזוק ושימור הקשר אתכם. עתיקה ועשירה היא השפה העברית, אך דלה היא במילות הנחמה הנדרשות, בכדי להקהות את האבדן, הכאב והחוסר הגדול. האור היחיד אולי, הוא הידיעה שבזכות אותה מסירות נפש של הבנים והבנות שנפלו, מתממש חלום הדורות של עם ישראל – להיות עם חופשי בארצנו. במהלך שהייתי עמכם, נגלו לי שורשי מקור עוצמתה של תפיסת הביטחון שלנו. אשר בסיסה במשאב הכוח הרוחני; קיבוץ גלויות; שפות והרגלים; קיבוצניקים, מושבניקים, עירוניים; דתיים וחילוניים – כל אלה חברו לאווירה החברתית המיוחדת והאחדות הנפלאה. יחד איתם נטלנו חלק פעיל בכל מערכות ישראל; חווינו ניצחונות והישגים, אך גם יתמות, בכי, עצב ושכול חברים, שזכרם חקוק בליבנו לעד.

“משפחות יקרות, אנו מתייצבים כאן למרגלות האנדרטה, משפחת חיל התותחנים. משפחה מלוכדת הקשורה בעבותות של גורל משותף. גורל אשר נכפה עלינו וטמונים בו ייעוד; זיכרון; ומשמעות. בתקופה האחרונה ציינו עשור למלחמת לבנון השנייה, בה שטף החיל באש את לבנון ואת ארגון החיזבאללה אחרי שהעז והתגרה בכוחותינו שעל הגבול. עשור אחרי, ואויבנו לא נטשו את משנתם ורצונם להשמידנו, אך בהחלט הבינו מהו המחיר שיגבה מהם במידה ויחצו שוב את הגבול. מאז, הופקו לקחים רבים ושוכללו דרכי הפעולה והתגובה של החיל בפרט וצה”ל בכלל. גם השנה האחרונה הייתה רווית עשייה בחיל. במהלכה נפרדנו מתותחי הרוכב, אשר שירתו אותנו נאמנה שנים רבות, ואנו מתחדשים ביכולות מתקדמות ובטובי הבנים והבנות, אשר לכל אורך השנה בלטו בפעילות הגנת הגבולות והביטחון השוטף.
“השנה בראי ההתחדשות, המאפיינת את החיל לדורותיו, פעלו ברגישות אנשי עמותת יד התותחנים, בהובלתו של יושב ראש העמותה, תא”ל (מיל’) דני כסיף, על חידוש האנדרטה. לרבים מהנוכחים כאן המקום הוא מעין בית שני, נכס ערכי ותרבותי, של שימור המורשת וזיכרון הנופלים. תרומתם של הפועלים לביסוס המקום לא תסולא בפז. זה המקום להודות לאגף משפחות והנצחה, לעומד בראשה מר אריה מועלם ולראש תחום אנדרטאות מר אשר הלפרן.

את דבר המשפחות השכולות נשאה הגברת אווה מילר, אחותו של טוראי ששון עיני שנפל בעת שירותו הצבאי בתאריך 8.7.1978. בין היתר אמרה: “…בלעדיך הימים, השבועות, החודשים, השנים ובעיקר החגים לא שלמים וקשים מנשוא. במעמד זה אנו מבקשים לפנות אליכם, לובשי המדים החובשים כומתת טורקיז בעבר ובהווה. זה המקום להודות על הליווי, התמיכה והחיבוק החם לאורך השנים. מתפללת כי לא נוסיף עוד שמות על האנדרטה הנמצאת מאחורי.

את דבר צה”ל הביא סגן ראש המטה הכללי, האלוף יאיר גולן, שאמר בין היתר: “אנו מתייחדים היום עם זכרם של 782 חללי חיל התותחנים, גיבורי ישראל כל אחד ואחת מהם, שנתנו את היקר מכל על תקומת ישראל ובניין העם והארץ. משפחות יקרות, נוכח האתגרים הביטחוניים שעוד נכונו לנו, מופת חייהם של הבנים והבנות ומופת התמודדותכם עם השכול, משמשים לנו השראה וחזון. לחיל התותחנים היה ויהיה מקום מרכזי ביכולתו הכוללת של צה”ל להביס את אויביו ולהסיר כל איום על העם היושב בציון”.

סגן שר הביטחון רס”ן (מיל’) הרב אלי בן דהן (קצין תותחנים ששירת כקצין אג”מ אגד 454), אמר בין היתר: “המעמד הזה מיוחד ומרגש במיוחד בעבורי. אני אמנם עומד כאן כסגן שר הביטחון, אבל גם כקצין תותחנים הרואה בחיל התותחנים משפחה.
“כמי ששירת כקצין בחיל התותחנים, אני מכיר את החיל הזה לפני ולפנים. מכיר את מבנהו, מכיר את ייעודו, מכיר את יכולותיו הטכנולוגיות – אבל בעיקר מכיר את אנשיו, שהם חבריי-עמיתיי, חלקם אפילו היו פקודיי.

“בעבור מי שאינו מכיר את חיל התותחנים – זהו חיל אפור, חסר את ההילה והתהילה של חילות אחרים ויחידות אחרות, קטנות ומיוחדות; בעבור מי שמכיר אותו, אין צורך להכביר מילים. חיל התותחנים הוא חיל חשוב, מן המתקדמים ביותר בצה”ל, כזה שחשיבותו גדולה מדימויו בקרב הקהל הרחב ויכולותיו ידועות למי שעומד מולנו. אין קרב בו החיל לא נדרש להפגין את עוצמתו ואין יחידה בצה”ל היוצאת לקרב, שאינה עושה זאת בחסות המטריה הרחבה והמדויקת של חיל התותחנים.
“הערב אנו מוקירים את זכרם של חללי חיל התותחנים, אנו מציינים גם מלאת שישים שנה למלחמת קדש ועשר שנים למלחמת לבנון השנייה. בשתי מלחמות אלו, כביתר המלחמות שנכפו עלינו, הוכיח חיל התותחנים את יכולותיו ותרם את חלקו בצנעה ובצניעות, במקצועיות ובעוצמה, בנחישות ובדיוק. כוח האש שלו, אמצעיו המתקדמים, יחידותיו הפרוסות לאורך כל הקווים והאיכויות האנושיות שלו, מציבות את חיל התותחנים בשורה הראשונה של העוצמה הישראלית.
סגן השר מסיים: “לכם לוחמי חיל התותחנים אני מבקש לומר, אתם חלק ממשפחה מיוחדת, מקצועית, תומכת ובעלת מסורת נפלאה. היו גאים על כך. המשיכו בדרככם ותהיו חלק מכוח המגן של מדינת ישראל”.
 

קרדיט צילום: גדי שגיב