“ספר עזר חשוב לחוקרי ההיסטוריה”

"סיפור הקרבות נוגע בכל גזרות הלחימה, בנעשה בכל גדוד לאורך ימים ושעות ומהווה בדרך זו עדות מוסמכת וייחודית לפעילות המבצעית של יחידות החיל במלחמה הקשה". מאמר ביקורת על הספר "תותחנים בשל"ג – סיפור מלחמה"

מאת ד"ר אפרים לפיד     2016/07/10 - 13:12:10

עמותת יד לתותחנים העמידה בספרם של רס”ן (מיל’) סימן טוב שגיא ותא”ל (מיל’) יעקב זיגדון לרשות הציבור הרחב ולהיסטוריה פרק נוסף במורשת הקרב הצה”לית – תרומתה של הארטילריה במלחמת לבנון הראשונה. בספר יש ניסיון מעניין ומוצלח להציג מצד אחד תיאור עובדתי רצוף של התנהלות המלחמה בגזרות הלחימה השונות, נוהל הקרב ותוצאותיו, ובמקביל סיפור חוויתי של הנעשה בגדודי הארטילריה הרבים. בחמש מאות עמודי הספר יש תיאור היסטורי תמציתי של אבני דרך בתולדות חיל התותחנים בצה”ל מגדוד ארטילריה 200 במסגרת הבריגדה היהודית ב-1944 ובהמשך בסקירה תקופתית של הישגי הקתמ”רים (קציני התותחנים הראשיים) מאז קום המדינה עד מלחמת שלום הגליל ב-1982. הסקירה מקיפה את ההתפתחות במבנה החיל, באמצעי הלחימה, כניסת מערכות חדשות, שיפורים בתורה ובהדרכה, מקומם של קישור ארטילרי, הרכשת מטרות ובקרת האש ודגש חזק על מקומם של התותחנים-החיילים לאורך הזמן. עיקר הספר מוקדש לתיאור מפורט של פעילות החיל במלחמת לבנון, שהייתה מלחמה מכוננת, בה הופעל המספר הגדול ביותר של תותחים במלחמות ישראל – 958, רובם מתנייעים (לעומת כ-300 במלחמת יום הכיפורים).
סיפור הקרבות נוגע בכל גזרות הלחימה, בנעשה בכל גדוד לאורך ימים ושעות ומהווה בדרך זו עדות מוסמכת וייחודית לפעילות המבצעית של יחידות החיל במלחמה הקשה. בפרק נכבד בספר מגוללת התמונה הקשה של הלחימה של צה”ל מול הצבא הסורי בגזרה המזרחית של לבנון. לתותחנים היה תפקיד מכריע בגיוס בפיקודו של יאנוש בן-גל, כולל בקרב בסולטאן יעקוב, ובו המשימה הארטילרית שאפשרה חילוצו של גדוד טנקים שנקלע למארב סורי. שם גם תפקד באופן ייחודי כמפקד הסיוע בפועל הקתמ”ר המכהן במלחמה זו, תא”ל אריה מזרחי. הישג אחר של התותחנים מתואר בגזרת ביירות בחילוץ סיירת צנחנים מקומנדו סורי.
יעקב זיגדון, תא״ל (מיל׳), היה בזמן מלחמת של”ג קצין הסיוע של אהוד ברק ולימים מפקד תותחנים של פיקוד צפון בתקופת “דין וחשבון”, רמ”ט פיקוד מרכז ומפקד פו”ם. סימן טוב שגיא, רס”ן (מיל׳), בתפקידו האחרון בחיל התותחנים שימש כקמב”ץ מפקדת סיוע, חבר מערכת “תמיד תותחן”. הספר הוא פרי תחקיר ממצה של 101 מפקדים, האזנה לרשתות קשר של יחידות בלחימה, עיון בפקודות ובמרשמים ועוד תמונות רבות. בנוסף נכללים בספר נספחים מיוחדים – הנופלים של חיל התותחנים בשנות צה”ל בלבנון (2000-1982), העיטורים לחיילים מצטיינים, אמצעי הלחימה של הארטילריה בשל”ג בציון סוג התותח, מקורו, הקליבר והטווח ופירוט מלא ומרשים של כל בעלי התפקידים ביחידות התותחנים בתקופת המלחמה. כל אלה משלימים למקור מצוין לשימור מורשת החיל לחיילי היחידות הסדירות והמילואים וספר עזר חשוב לחוקרי ההיסטוריה של צה”ל.
“תותחנים בשל”ג – סיפור מלחמה” מאת תא”ל (מיל’) יעקב זיגדון ורס”ן (מיל’) סימן טוב שגיא, עמותת יד לתותחנים, כנרת-זמורה-ביתן-דביר 2015