עוצבת האש מתרגלת כניסה ללבנון

בעקבות הערכת צה"ל לפיה לא יהיה מנוס מכניסה קרקעית של תותחנים לשטח לבנון בסבב הלחימה הבא בגזרה הצפונית, ביצע אגד ארטילרי 215 תרגיל רחב היקף בבקעת הירדן שדימה בין היתר תמרון בשטח לבנון

מאת נמרוד רביד, א"א 215     2016/07/25 - 16:33:25

בסוף חודש מאי נערך באזור הבקעה תרגיל רחב היקף של אגד ארטילרי 215 (עוצבת עמוד האש). עשור לאחר לבנון השנייה, האגד תרגל במתווה צפוני שמדמה ירי לעבר לבנון וכן תמרון בשטח לבנון. במהלך התרגיל נורתה כמות עצומה של תחמושת ותורגלו תרחישים ייחודים, כמו תנועה ופריסה בתוך שטח לבנון, פריסה בתוך שטח מיוער ובתוך שטח בנוי.  
אגד ארטילרי 215 הינו אגד מעורב הכולל גדודים סדירים וגדודי מילואים. בתרגיל לקחו חלק גם הגדודים הסדירים 402 ו-55 וגם גדודי המילואים – גדוד 403 וגדוד מורג, היורה חימוש מדויק. לתרגיל הגיעו אנשי מילואים רבים שנעו עשרות קילומטרים באמצעות תומ”תים וכלים נוספים.
במלחמת לבנון השנייה, כזכור, תותחי צה”ל לא חצו את הגבול והסתפקו בהפגזות משטח ישראל. אך מסיבות מבצעיות שונות, ובעקבות הרצון של צה”ל לאפשר ירי ארטילרי לעומק האויב, בצה”ל מעריכים כי לא יהיה מנוס שבנוסף לכוחות החי”ר, השריון וההנדסה, גם התותחנים יצטרפו לתמרון.

התמרון של הכוחות דימה העברת כוחות ארטילריה אל מעבר לגבול הצפון, לעומק השטח הלבנוני. בתרגיל נורו מגוון טילים: מאות פגזי תומ”ת, עשרת טילי תמוז ואפילו רקטות רומח.
קצין בכיר בחיל התותחנים סיפר כי “מדובר באחד מתרגילי התותחנים הגדולים ביותר שערכנו אי פעם. ירינו מאות פגזים ארטילריים ועשרות רבות של חימושים מדויקים, בהם טילי התמוז ורקטות הרומח החדשות, ברמות דיוק של 100% ולעבר מטרות שנמצאות 40 עד 70 ק”מ מאתנו מכל הסוגים – משטחים פתוחים בהם פרוסים כוחות האויב ועד לחלון שבקומה השלישית בבניין שבו מרכז פיקוד של האויב”.
באופן יוצא דופן כוחות התותחנים תרגלו ירי מתוך כפר לבנוני באמצעות הקמת “כפר” קטן בבקעת הירדן שבו נערך האימון. בכפר המתינו ללוחמים חוליות מהנח”ל ומגבעתי שדימו את פעילי חיזבאללה, מה שהצריך את לוחמי התותחנים, שלרוב לא מתורגלים לכך, להתאמן גם על לחימה קרקעית ‘חי”רית’ רגילה.
אחת המטרות בתרגיל הייתה להכין את הכוחות לפריסות מהירות ודילוגים מאתר הפגזה אחד למשנהו, תוך נסיעה בצירים הרריים קשים, מתוך הערכה שכבר מומשה בעבר, ולפיה חיזבאללה יידע לאתר מהר את המתחם ממנו יורים התותחים, ויטווח אותו באש תלולת-מסלול משלו.
בתקופה האחרונה לוחמי התותחנים נערכים ללחימה קרקעית בצורה משמעותית על-ידי אימונים ותרגולים רבים. ההנחה היא, שכל לוחם בקצה חייב להיות מוכן לתת מענה מסוג זה, למקרה שבמערכה הבאה הלוחמים יכנסו לשטח האויב.