“עשר שנים אחרי”

גיליון "תמיד תותחן" 60 יצא לאור. והפעם, פרויקט מיוחד במלאת עשור למלחמת לבנון השנייה, הכולל שיח לוחמים בין חמישה קצינים בדרגת רס"ן שהמלחמה ההיא הייתה עבורם טבילת האש הראשונה. בנוסף, שני מאמרים מרתקים המסכמים ומנתחים את פעילות חיל התותחנים במלחמה

מאת מערכת תמיד תותחן     2016/04/17 - 15:00:17

חיל התותחנים השתתף במלחמת לבנון השנייה עם המערך הקני והרקטי ולראשונה עם מערך החימוש המדויק. יחידות התותחנים ירו במלחמה זו כ-174 אלף פגזים ורקטות, כמות זהה לירי הארטילרי במלחמת יום הכיפורים. “על אף הכמות הנכבדת שירתה הארטילריה של צה“ל היא לא השפיעה על היקף הירי של הרקטות קצרות הטווח של החיזבאללה, שהמשיך ללא הפסקה לירות על העורף הישראלי עד לסיום המלחמה” (מתוך מסקנות ועדת וינוגרד).
עשר שנים לאחר מכן, נפגש תא”ל (מיל’) אורי מנוס, שהיה חוקר בכיר בוועדת וינוגרד, עם חמישה קציני תותחנים בשירות קבע אשר המלחמה הייתה בשבילם טבילת האש הראשונה. חמשת הרס”נים סיפרו על חוויותיהם מימי הלחימה ועל המסקנות שלקחו עמם בעקבותיה.
עוד בפרויקט, סקירה של מהלכי המלחמה וניתוח פעילות חיל התותחנים מאת סא”ל (מיל’) ד”ר עמיקם צור. מאמרו של תא”ל (מיל’) יעקב זיגדון עוסק בניתוח של צריכת התחמושת הארטילרית במלחמה ההיא. “האש הארטילרית בקיץ 2006 השיגה תוצאות קלושות במלחמה סטטית מול אויב זעום מבחינה כמותית. לכן השאלה האמיתית היא לא כמה ירתה הארטילריה אלא כיצד הגענו למצב שבו הארטילריה ירתה עשרות אלפי פגזים לשווא. צריכת התחמושת המוגזמת היא אחד הסימפטומים לתחלואי מלחמת לבנון השנייה.”
הפרויקט המיוחד יופיע, כאמור, בגיליון החדש של “תמיד תותחן” שעושה בימים אלו את דרכו לחברי העמותה וליחידות התותחנים. בנוסף למדורים הקבועים של חדשות החיל, חדשות העמותה וסקירה של פיתוחים ארטילריים ברחבי העולם, בגיליון מאמר תו”ל הסוקר את סוגיית האש לחילוץ, ביקור של ותיקי גדוד 829 בגדוד ה”רעם” הסדיר, סיפור הקמת יחידת הנ”מ הראשונה באוגנדה ועוד.