פיתוחים בעולם הארטילריה

אל"מ (מיל') יעקב צור מביא סקירה מעודכנת של חידושים ופיתוחים ארטילריים מרחבי העולם

מאת אל"מ (מיל') יעקב צור     2016/03/17 - 13:32:17

איטליה: השבחה לתותחים ופיתוח פגזים חדשים, בעלי טווח ארוך מאוד
הצבא האיטלקי מבצע השבחה משמעותית לתותחים הארטילריים הנגררים שלו מסוג FH-70 (120 כלים בסד”כ). עיקר ההשבחה בהכנסת מערכת דיגיטלית, שהיא גרסה משופרת של Selex LINAPS, מערכת לייזר אינרציאלית לקביעת כיוון.
בשלב זה משביחים סוללה ניסיונית בת 6 קנים. התותחים יקבלו רמה גבוהה של אוטומציה בהצבה תוך שימוש ביחידת דיזל-גנרטור (APU) המפיקה 40 קוו”ט חשמל.
המיקום ייקבע על ידי Selex FIN 3110, מערכת ניווט אינרציאלית משולבת GPS אינטגרלי. מערכת הפו”ש וההפעלה, בעלת צג נוח לתפעול, כוללת מחשב בליסטי וכל האמצעים הדיגיטליים הנחוצים.
המערכת כבר מותאמת לתחמושת Vulcano 155 מ”מ, בעלת טווח ארוך, הנמצאת בפיתוח, בחברת Otomelara, בשת”פ עם חברת Diehl הגרמנית.
פגזי וולקאנו מהדגם BER (Ballistic Extended Range) הם בעלי טווח 36 ק”מ, ובגרסה עם שתת-אחורי ומערכת הנחיה (GPS) מגיעים לטווח 57 ק”מ, מקנה 39 קליבר של FH-70. הפגזים יגיעו לשלב ההצטיידות בתחילת 2017.
מציינים כי בתומ”ת PzH2000 עם קנה 52 קליבר, ולקאנו BER יהיה בעל טווח 50 ק”מ, והגרסה המונחית, עם שתת אחורי, תגיע לטווח 80 ק”מ. מפתחים גם גרסה נוספת של הנחיה לפגז עם לייזר חצי אקטיבי. פגז זה יוכל להעסיק גם מטרות נעות. 
בהודו פותח תותח משופר על בסיס FH-77B
משרד ההגנה בהודו הודיע על סיומם, המוצלח, של סדרת ניסויים בתותח הארטילרי 155 מ”מ שפותח בהודו. מדובר בתותח נגרר שפותח למעשה על בסיס התותח של חברת בופורס FH-77B, וכולל סדרת שיפורים יחסית לנ”ל (הודו רכשה 410 תותחים כאלה בשנת 1987).
ההודים החליפו את הקנה של 39 קליבר לקנה ארוך יותר, המאפשר טווח של 38 ק”מ. כמו כן פיתחו מערכת הצבה וכינון אלקטרונית חדשה. מחירו של כל תותח 2.3 מיליון דולר.
הערה: בידיעה אחרת נמסר כי הודו אישרה רכישה של 145 תותחים 155 מ”מ (39 Cal.) M777 מחברת BAE.
ניסוי “אישור דגם” של פגזי וולקאנו ע”י איטליה וגרמניה
תחמושת “וולקאנו” לשימוש על ידי כוחות ארטילריה וחיל הים פותחה במסגרת שיתוף פעולה בין חברות אוטו-מלרה האיטלקית ודיהל הגרמנית. מדובר בפגזים בקליברים 155 מ”מ או 127 מ”מ המתוכננים לטווחים ארוכים, עם סוגי הנחייה מתקדמים, SAL,GPS וביות סופי תרמי IR. הבדיקות הטכניות שבוצעו עד כה אישרו את התאימות של פגזי וולקאנו 155 מ”מ לתומ”ת הגרמני: Pz 2000.
התהליך של ניסויי הקוואליפיקציה הוכן ואושר על ידי שתי המדינות הנ”ל. הניסויים יחלו בתחילת 2015. תחילת האספקה לשני הצבאות תהיה בשנת 2016.
פגז ארטילרי חדש (155 מ”מ) פותח בנורבגיה
חברת Nammo הנורבגית פיתחה פגז ארטילרי חדש במימון חלקי שלה ושל הממשלה (חוזה מ-2013). מדובר בפגזים 155 מ”מ, עפ”י התקנים המערביים, נפיצים HEER (High Explosive Extended Range).
בפיתוח המיוחד משיגים שיפור ניכר בדיוק/פיזור ובטווח וזאת על ידי טכנולוגיית ייצור מיוחדת, בניגוד למקובל (גופי הפגזים מחושלים). הנורבגים מעבדים עיבוד שבבי את הפנים והחוץ של הגוף בטולראנסים הדוקים ביותר. על ידי כך משיגים אחידות במשקל הפגזים (סטייה של 60 גרם בלבד, ובעובי הדפנות). בנוסף לכך שיפרו את הפרופיל החיצוני של תצורת הפגז להקטנת התנגדות האוויר ואת אפקט הריסוק. 
בניסויי ירי השוואתיים עם קנים 39 קליברים ומטענים מודולריים של ריינמטל השיגו בטווח של 20 ק”מ סטייה של 30+ מטר מהמטרה,, בהשוואה ל-80+ בפגזים רגילים. הפגזים ממולאים ב-10.3 ק”ג של חנ”ם “בלתי רגיש” (Insensitive Munition) ומשקלם 44 ק”ג.
התכנון מאפשר התקנת שתת אחורי (Base Bleed) מתברג – בעזרתו מגיעים לטווח של 40 ק”מ בירי מקנה 52 קליברים, ומטענים מודולריים כנ”ל. בלי השתת הטווח הוא 30 ק”מ.
במקביל מפתחים פגזים יעודיים: תאורה, עשן, תאורת א”א, לאימונים וכו’. לכל אלה גוף פגז אחיד. 
סטטוס: בתהליך קוואליפיקציה לקראת ייצור משנת 2016.
פצצה מונחית אווירית עברה הסבה לשיגור ע”י MLRS
מאז 2011 נעשית פעילות בחברת בואינג במטרה לנצל את היכולת של הפצצה האווירית בקוטר קטן (SDB) GBU-39, והפיכתה לרקטה ארטילרית המשוגרת ממשגר קרקעי. בבואינג סבורים שהדבר יקנה לכוחות היבשה יכולת חדשה לתקיפת מטרות שעד כה נדרש להפעיל מטוסים לתקיפתן. 
המטוסים לא זמינים בכל עת ורק הארטילריה מסוגלת לספק סיוע באש בכל שעות היום והלילה ובכל מזג אוויר. הפיתוח נעשה במימון עצמי ולאחרונה נוצר שת”פ בין בואינג לבין חברת SAAB, שהביא למימוש של האמצעי הנקרא: GLSDB – Ground Launched Small Diameter Bomb.
במספר ניסויים שוגרה הפצצה, שמשקלה 250 ליברות, ממשגר MLRS, פרסה את הכנפיים והסנפירים, הפעילה הנחייה של GPS וביצעה תמרונים בטיסה. הרקטה המשגרת, M26, שנשאה בעבר רש”ק של פצצות מצרר, יוצאת מהשירות ברוב הצבאות (בגלל האמנה נגד פצצות מצרר), וניתן להסב אותה ליעוד החדש. הפצצה עצמה מוכחת מבצעית וזמינה בשוק וכך המערכת היא מאד טובה מבחינת עלות/יעילות. ניתן לטעון במשגר אחד 12 פצצות (6 בכל פוד), והפצצה יכולה להגיע לטווח 150 ק”מ, לתקוף ישירות או לשוטט מעל אזור המטרות.