פלטפורמת שיגור טילי תמוז ייחודית ומטעה – טנק ה”פרא” נחשף

לאחר 30 שנות סודיות, הותר לפרסום כי חיל התותחנים מפעיל טנקים מיוחדים בשם "פרא", שהוסבו לפלטפורמות לשיגור טילי תמוז. כדי לבלבל את האויב, מותקן על צריח הטנק תותח דמה המשווה לו מראה של טנק רגיל

מאת מערכת תמיד תותחן     2015/07/15 - 12:04:15

בימים אלו הותר לפרסום כי ישראל מפעילה מערכת נשק מיוחדת שנשמרה בסוד כ-30 שנה: טנק ה”פרא”. הטנק הוסב לפלטפורמת שיגור טילים נגד טנקים ייחודית ומטעה, המשגרת טילי תמוז.
הפרא הינו כלי משוריין המבוסס על תובת המג”ח (M60 פאטון) האמריקאי, שמצויד בצריח מוגדל המכיל משגר טילי תמוז (ספייק NLOS בייצור רפאל) בעל 12 קנים. התעשייה הצבאית התקינה בטנק משגר מתרומם ומערכת תצפית עבור טילי התמוז. הן המשגר והן המגדל המכיל את מערכת הכוונות מתקפלים אל תוך הצריח הממוגן, ומאפשרים איתור מטרות והשמדתן תחת אש אויב. עקב סודיות הכלי וכדי לבלבל עוברי אורח טועים, מותקן על צריח הטנק תותח דמה, על מנת שיראה כטנק רגיל. טעינת המשגר מבוצעת כאשר הוא מקופל בתוך הצריח, דרך דלת גדולה בצדו האחורי של הצריח.
עד לפני שנתיים היה ה”פרא” כלי מסווג שנשמר תחת מעטה סודיות כמעט מוחלט. לפי דיווחים בפורום “פרש”, תמונה בודדת של הכלי שצולמה מצדו האחורי דלפה לרשת במלחמת לבנון השנייה, אך היא זכתה לתשומת לב מועטה וקשה למצוא עותק שלה. לפני שנתיים צולמו לראשונה זוג טנקי פרא ברמת הגולן ליד הגבול הסורי. התמונות זכו לתשומת לב רבה באתרים זרים העוסקים בתחום הביטחון וכן באתרי פורומים שם כונה הכלי בטעות “מג”ח 8” או “מג”ח ספייק”. בהמשך צולם הכלי עוד מספר פעמים, הן ברמת הגולן והן במהלך מבצע צוק איתן לפני שנה. במהלך כל התקופה המדוברת, בכל פעם שתמונה של הכלי פורסמה באחד מכלי התקשורת בישראל היא הועלמה תוך זמן קצר בהוראת הצנזורה הצבאית מפאת סודיותו.
לאור החשיפה הרבה של הכלי, פורום צבא ובטחון באתר “פרש” פנה לצנזורה, שהסכימה בסופו של דבר לבטל את סיווגו. בעקבות הפניות, אושרה חשיפת הכלי האחרון במערך החמ”מ (חימוש מונחה מדויק) של חיל התותחנים: טנק הפרא. הטנק מצטרף לחפיז – על גבי נגמ”ש M-113, ומשגר המחצלת – על גבי מסק”ר קוברה, שנחשפו לפני מספר שנים.

על התמוז
טיל התמוז ייוצר על ידי רפאל בשנות ה-80. הטיל הוכרז בזמנו כטיל מבצעי, אף שלא זכה לבצע את טבילת האש הראשונה שלו. במלחמת לבנון השנייה נעשה השימוש המבצעי הראשון בטיל, אשר מהירותו 220 מטרים בשנייה, ומאז הרחיב צה”ל את השימוש בו. בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה שימש הטיל לתגובות מדויקות כאשר הסורים הפגיזו את רמת הגולן, בהן שיגר צה”ל טיל “תמוז” אל העמדה ממנה בוצע הירי והשמיד אותה. הטילים הופעלו רבות גם בגזרת עזה, שם ביצעו לוחמי מיתר סיכולים ממוקדים כנגד חוליות משגרי הקסאמים. במהלך “מבצע צוק איתן”, שוגרו לעבר מטרות בעזה למעלה מ-200 טילי תמוז‏..
ה”תמוז” מוגדר כטיל חימוש מונחה מדויק (חמ”מ). הטיל כונה “נשק יום הדין” ונחשב לאחד הסודות הכמוסים של מערכת הביטחון, עד חשיפתו בשנת 2011. הוא מופעל על ידי יחידה מובחרת של חיל התותחנים.