מחצבות הגופרית ליד בארי

מהלך הקרב מחצבות  הגופרית(5.10.48)דרכי הגעה
המסלול מתחיל באתר בארי הישנה (נחביר). לנקודה זו ניתן להגיע בנסיעה של 3.5 ק”מ מכביש 232, פנייה לקיבוץ בארי ולפני הקיבוץ פנייה לדרך מסומנת אדום 13380. לאחר 1.5 ק”מ פנייה ימינה לדרך מסומנת שחור 13283 ונסיעה בה עד לאתר נחביר.

 

רקע כללי במדינה.
נרצח הרוזן ברנדוט
הוקם הועד למען החייל
יצא לאור עתון “במחנה”
פורק הפלמ”ח
מועצת המדינה הזמנית קובעת שדגל התנועה הציונית יהיה דגל הלאום.

רקע צה”לי- “מה צה”ל עשה באותה תקופה” (באופן כללי)
בדרום מתנהל מבצע “אבק” להגנת על מנחת אבק 1 ברוחמה.
נפרצה הדרך לנגב
הגליל שוחרר במבצע “חירם”
טובעה אניית הדגל של צבא מצריים “האמיר פארוק”.
משלוח ראשון של תותחי ה”קוקרצ’ה”  ו”קרופ” הגיע לישראל
3 מטוסי “ספיד פאייר” מצ’כיה הגיעו לישראל

חת”מ בקרב
תותחי 65 מ”מ מגדוד “רשף” בפיקוד בנימין זאב פון ויזל
תותח נ”ט 20 מ”מ על זחל”מ

מהלך הקרב-
ב-5 באוקטובר, ערב ההתקפה על חירבת מחאז, הוחלט לפעול בחלק המערבי של החזית להטעיית האויב, בזמן שאנו היינו מוכנים לתקוף בכל הכח הארטילרי מזרחה. (ערב ראש השנה). המצב בחלק הזה של החזית היה שקט בהשוואה לחלק המזרחי.
בעזה ישבו קציני או”ם  שניסו למנוע  פעולות מרחיקות לכת משני הצדדים ,המצרים כעסו כאשר  “יפת”ח” תפס את משלט  מחצבות הגופרית ואיימו לכבוש את המשלט בחזרה, קציני או”ם הביאו את האולטימטום שלהם בפנינו.
כוחותינו לא היו מעוניינים בכיבושים נוספים. אך ביום ההוא החליטו המצרים  בפעם הראשונה לאגף את העמדה שלנו במחצבות הגופרית ולחדור אל השטח הבלתי מוגן. בכוח משוריין של כ-25 כלי רכב, שיצא מחאן יוניס דרומה לתל ג’מה ומשם צפונה.
הטור המשוריין נראה על ידי אנשי התצפית במחצבות הגופרית, בהיותו בשטח המצרי,
הוא נעלם מעניהם לפני שנכנס לשטח שלנו. בהתקדמותם בתוך הוואדי הגיעו המצרים לקרבת עמדת התותחים. חייל מכיתת ההבטחה זיהה את הטור על רכס דרומית לעמדה והודיע למפקד הכיתה, שצעק: “טנקים מצריים- 800 מטר!”.
מרכז גזרת המטרות של הסוללה היה צפון מערב. הרק”מ המצרי התקדם מכיוון דרום מזרח. קצין עמדת התותחים, אהרונסון, עלה לרכס, ראה את השריון, רץ אל מכשיר הקשר להזעיק תגבורת ופקד להפנות את שלושת התותחים לאחור.
הסמל דוב (ברי) פרוכטר, מפקד אחד התותחים, הודיע לקע”ת שהוא מוסר את הפיקוד על התותח שלו למס’ שלוש ורץ אל הרכס הדרומי. הוא היה אחד משלושת הסמלים שעברו השתלמות ירי מתותחי שדה על כלי רכב מוסווים מאחורי רכס. ולכן פעל  בדרך זו ,הוא תפס עמדה על הרכס ופקד על שלושת התותחים לכוון עליו בעומדו בקו ישר בין טור המשוריין ובין הסוללה, אמד אך המרחק –ב- 800 מטר ונתן פקודות אש: בטווח 800 מ’, ברגע הירי נפל ארצה, קם, נתן פקודות תיקון ונפל ארצה . בצורה זו המשיך עד שנסוגו. לפי הדו”ח הרשמי אחד עשר כלי רק”מ נפגעו ונגררו משדה הקרב.
במבט ארטילרי מקצועי זאת הייתה אחת הפעולות היפות של חיל התותחנים בנגב.

מצרים חטפו את המכה הראשונה ימים מספר לפני תחילת התקיפה שלנו. המכה הראשונה במבצע “עשרת המכות”.
(מתוך ספרו של פון וייזל זאב)

 

למידע נוסף

לצפיה
בסמרטפון

ברקוד לצפיה במסרטפון